Färg hjälp!
Jag är så himla osäker på vad för färg dessa två snuttar är. I början trodde jag siames, sen så kändes de som de blev för mörka för de och nu vet jag inte alls längre. Jag tänkte om de kan vara russian blue agouti.
Så lägger lite bilder här för att se vad ni som är mer kunniga tycker och kan säga vad för färg dom är.
Mamman är seal point siames med mycket russian blue bakom sig, och hennes mor är agouti. Pappan är russian blue och har russian blue och black bakom sig.
Inge siames. Ser ut som russian blue versioner av något. Fick bebbe bilden skickad till mig förut från en som undra om det inte var russian silver. Men då såg det ut som mer dove/lilac hållet, black och ev chocolate.
#1&2 ser verkligen bruna ut, hur såg de ut som yngre?. Ser nästan ut som min skummis. Beroende på vad som finns bakom kanske det är en chocolate-mink(kallat coffe) dock är inte min så jätte lik en bra coffe men finnarna tror ändå det är en choklad-mink mix. Ende de kan komma på som passar. Men variationen där kan va rätt stor. Färgen tar oftast tid att utveckla till rätt nyans.
#3 ser också rätt brun ut. inge möjlighet att bära chocolate bakom? finns det mink/mock mink? Kanske nån möjlighet på Dove?
Agouti kan det inte vara om färgerna på föräldrarna inte är agouti baserade. Agouti är dominant, antingen finns det och då syns det. Kan inte bäras av förälder om det ligger bakom i släkten. Sealpoint är black baserad samma som russian blue. För att få agouti på avkomman måste förälder alltså vara ur agouti gruppen. Men tror inte dom är det. Ser inte tickade ut.
Lilac - Blue+Chocolate
Dove - Samma fast istället russian blue+chocolate.
Både varianterna kan man även använda mink/mock i också, eller att de bär mink/mock. Och beroende på färgens "styrka", som vad mer kan ligga recensivt bakom så kan nyansen skilja sig en del som med allt.
Det är min giss på vad de kan vara
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.