bråk eller normalt??
Fick hem mina första råttbebisar i söndags. De är snart 3 månader och kullsystrar. Igår fick jag hem en 5 månaders råtta då två är för lite i min mening. De fick springa löst i ett rum utan att där var några problem i ca 30 minuter. Efter detta la jag alla i samma transportbur. Där fick de ligga i ca 2 timmar medan som jag städade buren (dock hade bebisarna bara bott där i ett dygn så deras revir kan det inte hunnit bli direkt). Släppte sedan in dem och de jagas lite och bebisarna piper direkt. De "fäktas", blir freeze, står upp.. och jagas mer. Sen somnar alla (på lite olika ställen). Den "nya" 5 månadersråttan lägger sig i en dubbelhängmatta och vilar huvudet utanför. Efter ett tag kommer en av bebisarna och de luktar och pussas lite ser det ut som. Sen ser jag bara hur den äldre rycker till och lillen blir rädd, piper och springer iväg. Såg inte om hon bet eller vad som hände.. just det, någon gång tidigare måste något också hänt. En av bebisarna har ett rivsår i örat på ca 1 cm ser det ut som och ett litet jack liksom längst ut.. Är detta normalt? Hur länge ska man ge det? Vill ju bara ingripa direkt, men om jag förstått det rätt ska man inte göra detta? Alla råttor är från seriös uppfödare och har bott i
låter inte som att det är någon fara med någon av dom :) Det märks verkligen när råttor inte går ihop/bråkar på riktigt. inte ovanligt att det tar någon dag eller så för den råttan som kom sist att komma in i gänget
angående örat så var det säkerligen en olyckshändelse från en annan råtta. så länge dom inte brottas, skriker och jagar runt på varandra så behöver du inte vara orolig.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
känslig ålder också. De ska säkert sätta upp rang, oftast låter de värre än vad de är- är nog ingen fara. Har samma hemma just nu med mina 3 unga tjejer.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Mina bebisar håller också på så just nu, dom springer runt och leker, den ena är över den andra, piper lite osv. Sen ligger alla i samma hus och gossar.