Bör jag göra något?
Hej! Jag har nyligen 2-3 veckor sedan blivigt ägare till 2st råtthonor. De var 5 veckor när jag fick dem så de är runt 8 veckor nu. Jag har aldrig haft råttor förut. De är väldigt olika varandra. En är mer aktiv och nyfiken och framåt. Och den andra är väl också jagska nyfiken men kommer alltid lite efter och är väldigt mysig! Hon somnar så fort man klappar henne. För några dagar sedan åkte jag bort 2 dagar och lämnade råttorna med min familj. När jag kom hem var dom helt annorlunda. När jag håller fram handen klättrar de inte längre upp på mig. Men den blygare av dom har förändrats mäst. Den är typ rädd för mej och när jag försöker plocka upp den eller klappa den så flyr den från min hand! De klättrade tom upp på en av väggarna i buren för att komma så långt bort från min dom möjligt. Jag lämnade dom ifred i runt 5 min men när jag kom tillbaks satt hon kvar. När hon är uppe vägrar hon äta. Och hon är vääääldigt mycket smalare än den andra tjejen. Vad ska jag göra för att få henne att äta? Hon kanske är underviktig? Vad gör man dåå? Dessutom håller de två flickorna på att brottas väldigt ofta. Det är alltid den nyfikne som kommer överst i slutet. De har hållt på så den jag fick dom. Men det har blivigt mycket mer nu!! Nu när båda vill komma och nosa på samma sak knuffar den nyfikne bort den andra.. Är det bara för att visa vem som bestämmer? Alltså bestämma rangordning? Kan det vara därför den andra tjejen inte vågar äta? Ska jag låta det va eller separera dom? Ska jag sära på dom och "stoppa bråket" när jag ser att de håller på? Jag behöver svar! Jag mår dåligt av att se min älskligstjej så smal och rädd!!:(
Sigge!
Det låter som att dom busar, eller piper/skriker de något när de brottas? Anledningen till att den ena beter sig underligt kan bero på att hon är rädd, antingen har hon blivit skrämd för något utanför buren, eller inte känner sig bekväm med sin burkamrat om det nu stämmer att de bråkar på riktigt.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
De piper ingenting eller så när de brottas. Så då leker dom altså? Tack! :)
Sigge!
Ja det verkar som det :) möjligtvis att dom gör upp vem som bestämmer också. Men så länge du inte hör skrik så är det lugnt.
Små stjärnor lyser också i mörkret.