Råkade dra min råtta i svansen !
För 3 dagar sedan fick jag 2 stycken råttor i födelsedagspresent ( 7 & 9 veckor gamla), Jag hade läst på i 3 veckor innan för att vara extremt förberedd och för att de skulle få det så bra som möjligt. (Om det gör någon skillnad så har vi redan 2 råttor här hemma som är min systers fast jag tar hand om de). Men dag 2 (igår) gjorde jag det största misstaget man någonsin kan göra med sina bebisråttor. Det började med att jag skulle prata med de på morgonen och såg att de hade stökat till rejält i buren och direkt tänkte jag att de inte kunde ha det såhär för jag hade inte läst någonstans att man inte fick städa buren de fösta dygnen. Min största råtta var inga problem då han låg i rören så jag kunde lätt lägga honom i sängen men när jag skulle ta den lilla råttan tog han ett skutt av rädsla ner på golvet och utan ren panik tog jag tag i hans svans för att få tag i honom och nu är jag jätte rädd att jag har skadat honom ! Han fick ju självklart ont och bet mig i fingret så jag lät honom lugna ner sig och sedan la ner transport buren som han gick in i så jag kunde släppa in honom i buren. Efter detta har han varit livrädd så fort jag öppnar buren för att ge de mat och bebismat. Jag är verkligen jätte rädd och har väldigt mycket skuldkänslor för detta. Jag kan mata honom med en liten sked men han vågar inte komma nära min hand. Jag vill inte att någon skäller på mig för jag vet att jag gjorde väldigt mycket fel med att tänka på att städa buren (Jag vet alltså att man inte ska göra det de första dagarna) och för att jag drog honom i svansen. Om jag har lagt inlägget i fel grupp ber jag om ursäkt för jag är ny på denna sidan. Ber även om ursäkt för stavfel då jag skrev på mobilen. Behöver verkligen hjälp för vill inte att han ska må såhär dåligt :(
Jag tvivlar på att du skadat pojken :)
Svansen är en del av ryggraden och bör inte lyftas och dras i, det stämmer mycket bra, men det ska mycket till för att de ska ta stor skada av det (alltid lyft i svans, ryckningar osv) det kändes säkert men jag har svårt att tro att bara för du tog din råtta i svansen att det skulle göra ont. Skulle du däremot använda svansen som metod för att plocka fram dem hela tiden så kommer de troligtvis få problem i längden.
Det är ganska vanligt bland fösta-ägare att det blir en liten svanshållning av misstag, speciellt om det är grossistråttor som inte är vara vid hantering (ofta om råttan försöker hoppa från handen/famnen och man reagerar instinktivt för man tror de ska falla och göra sig illa).
Labbråttor, foderråttor och grossistråttor lyfts i svansarna konstant, det är oftast det enda sättet de hanterar djuren genom.
Att han bet dig beror troligtvis på att han blev överraskad och rädd. Har han försökt bita dig Efter att det hände?
Det är dag 3 nu alltså? Så det hände igår? Han är nog fortfarande lite rädd men det brukar gå över ganska snabbt. Bebisar brukar vara väldigt förlåtande.
Jag är däremot lite fundersam vart du har läst att man inte kan städa buren bara för att råttorna är nya? Ser inga som helst problem med att städa lite, det är ju ohygieniskt att Inte städa liksom. Anser inte att du gjorde fel där alls. :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ta det lugnt, andas. Till att börja med så är det ingen regel att man inte får städa buren fören efter en viss tid. Om du ansåg att buren behövde städas så behövde den säkert det. Angående vad som hände så var det ärligt misstag. Många skulle nog ha reagerat lika i din situation. Man drabbas av panik och griper efter första bästa man kommer åt. Jag har gjort det, både med råttor, möss och katter. Det är inte jordens undergång. Man SKA inte dra råttor i svansen. Dom kan skadas av det och det gör ont. Men alla kan vi göra misstag. Din råtta är rädd nu. Antagligen skärrad av vad som hände. Men det går över. Han kan vara lite rädd för dig ett tag, men han kommer snart glömma det som hänt och börja lita på dig. Låt honom bara vara ett tag och lugna ner sig lite så ska du se att han snart är sitt normala jag igen.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag har också gjort det misstaget med att dra Snö Vit i svansen när jag skulle fixa till i mina första tre råttorss bur, och jag var också nojjig med att jag hade gjort henne illa. Men det visade sig att hon mådde bra och att svansen var också bra. Så ta det lugnt. Det kommer att bli bra sen.
Ibland är det bara svansen en hinner få tag i, innan de sticker. Hade en råtta som var på väg in mellan spisen och köksbänken och hann precis få tag i svansen och försiktigt dra ut henne så att hon inte försvann eller fastnade där bakom! Din råtta blev nog lite skärrad, men sånt går över. ;)
Tack så jättemycket för alla svar! Nej, han har inte försökt bita mig efter det som hände utan han är bara rädd för min hand och vill inte komma fram och lukta. Jag har inte läst att man inte får städa buren under de första dygnen utan att man inte får ta ut bebisarna de två första dygnen. Är det okej om jag städar buren nu ? (Dag 4) och har ni något tips om hur jag kan flytta honom utan att skrämma honom ? Vill också förtydliga att han inte hängde i svansen utan att han var på golvet och utan ren panik tog jag tag i svansen och det var då han bet mig men det var nog bara a rädsla eller för att han fick ont isåfall. Hur länge ska jag låta honom vara innan jag försöker få hans tillit igen ? :)
#5 Då bet han inte för att han var elak utan helt enkelt att han blev chockad :)
Att Hålla i svansen är inga problem, jag vet många som brukar sitta med svansen mellan fingrarna ungefär sm när man snurrar sitt hår ;P Är lite som terapi, haha. Så svansen är ingenting man behöver vara rädd för att hålla på med
Försök muta med något gott så ska du nog se att han kommer fram :)
Jag skulle börja muta, prata och pyssla i buren redan nu, bättre att göra det på en gång än att låta det "onda" sjunka in är mitt motto :P Du behöver inte försöka röra honom utan helt enkelt fixa lite i buren osv så vänjer han sig ganska snabbt vid att du är där och efter ett tag brukar de bli så pass nyfikna att de kommer fram och tittar vad som pågår.
Här har du två artiklar som kanske kan hjälpa dig lite på traven :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4d71437db9cb46222d0586cb-otama-rattor
http://rattor.ifokus.se/articles/4d714437b9cb46221d059ac4-att-tamja-rattor
#6 Jag använder flease på botten och vill gärna byta ut den då de har vält ut hela toalätten med all toa-lätt i :/ Problemet är att han nästan alltid är i huset som står ovanpå.
bah >.< Skickade min långa text precis när iFokus fick en massa Error så det kom inte med >.< Får väl skriva om det… fast mycket kortare x)
#7 Har huset botten så kan du flytta den med pojken kvar i, håll för ingången när d bär bara så han inte kan rusa ut mitt i luften. Ofta när man tar tag i husen och lyfter lite brukar de komma ut också.
Är huset utan botten så flytta huset så kommer han leta sig till en annan skyddad plats så får du städa :)
Tipsar om att använda lådor, dessa från IKEA eller liknande så slipper du vickande toalådor :)
Hej jag vill bara berätta att han bet mig så det gick hål igen ! Har varit jätte försiktig med honom och låtit honom vara så skulle jag ge honom en godis bit med handen (har gjort det många gånger) så högg han tag efter mitt finger istället. Behöver alla tips jag kan få !
#9 Kan det ha varit så att han tog miste på din hand och godiset?
Mina glupska råttor kan göra det, dock går det aldrig hål eller ens att det gör ont.
Här är RiF's artikel om bitande råttor: http://rattor.ifokus.se/articles/4dac787088f4722dc700153a-bitande-rattor#discussions-1
Jag vet inte, Han var framme och luktade på godiset med istället bet han tag riktigt hårt i mitt finger. Jag har verkligen inga erfarenheter om bitande råttor då detta är mina första egna :/ Han andra är hur gullig som helst och är jätte försiktig.
Tack så mycket!