Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 531 ggr
KarolinD
0

Råttdam med juvertumör, smärta?

Min älskade råtta Kia är snart 3 år gammal och har juvertumör, som växer fort. Jag har varit hos veterinären som sa att de tyvärr inte går att operera, då Kia är så pass gammal och tumörerna täcker ett så stort område. 

Jag undrar hur mycket smärta hon befinner sig i? Har ni någon erfarenhet? Hon är pigg, glad, äter bra men huden är spänd. Hon springer runt och är nyfiken, men bakfoten trycks utåt när hon går. Hon visar ingen symtom på att hon skulle ha ont men jag är väldigt orolig för henne.

Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)

KarolinD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Två bilder :)

Zolah
0

det är jättesvårt, råttor är experter att hålla minen tills det 'gått för långt'.

Så det enda du kan göra är att fundera om det är värt att fortsätta? jag vet själv att det är jätte jobbigt att veta. För sjukdomar som lunginflammation/cancer/etc kan ändra sig på jätte kort tid till det värre - och det värre kan vara fruktansvärt.

KarolinD
0

Ja de måste jag verkligen fundera på… De är inte en lätt fråga. Jag vill ju att hon fortsätter leva ifall hon mår bra, men hur ska man veta det? omöjligt. Jag vill göra det som är bäst för henne.

Fjordell
0

Drar tumörerna i marken när hon går?

Lancia
1

Tumörer i sig brukar inte göra ont utan det är om dom växer mycket och huden blir väldigt spänd, skör och lätt sårig. Sedan kan det även vara irriterande och "skava" lite om tumören släpar i backen när hon går, men på bilden tycker jag huden ser fin och icke irriterad ut. Hade den släpat mycket i backen hade den varit väldigt kal.

Så länge hon kan leva ett normalt råttliv, kan tvätta sig och huden ser fin ut så tycker jag hon kan få hänga med lite till. Tyvärr växer tumörer fort på råttor så du får nog ställa in dig på att det inte blir så jättelänge. Smärta är i nuläget inget problem enligt min erfarenhet.

Fantastiskt söt råttant i övrigt. Dom där ögonen är ju to die for! Ge henne en massa gos från mig. :)

R4ttus
0

#5 "Fantastiskt söt råttant i övrigt. Dom där ögonen är ju to die for! Ge henne en massa gos från mig. :)" 

Citerar för finns inget annat sätt att säga det … Otroligt vacker!🌺 Ser ut som en väldigt lycklig tjej! :)

Hoppas verkligen de stannar av och växer långsamt i fortsättning. Hoppas!

KarolinD
2

#5 #6 Vad glad jag blir! Tack för era svar :) Hon verkar vara lycklig, vi sitter i soffan å myser just nu, mitt hjärta. Jag tar alla råd till mig och ska göra det bästa valet för henne. Skönt att få lite mer info, tack!