Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 433 ggr
LunaJMS
0

Stundande kastrering för stygging

Jag adopterade nyligen tre fina pojkar från en tjej här på RiF och någon vecka senare så adopterade jag en fjärde pojke från en annan tjej. Dante, en av de tre första har varit en väldigt go råtta i allmänhet, men han hade innan en lägre rang i buren (som jag uppfattade det) och han är nu gansk stygg på Drake (det nyaste tillskottet) :( 

Det tog lång tid men Drake fick flytta in i trions bur här i början av veckan och det har varit lite smågnabb och så men idag var Dante riktigt stygg igen. Dante brukar dra i pälsen på stackars Drake och om Drake klättrar och Dante är bakom honom så biter han efter hans bakdel :(  

Jag kommer nog med största sannolikhet att kastrera två av de tre första pojkarna (Grim är stygg även han, men inte på samma nivå som Dante) inom kort och hoppas att det kommer göra allt bättre för stackars Drake. Han är 1½ år gammal och ska inte behöva utstå mobbing när han flyttat till ett nytt hem! 

Men! Då kommer jag till frågan som jag faktiskt har här XD Hur lång tid tar det efter en kastrering innan en dominerande och lite stygg hane brukar lugna ner sig? Förstår ju att det inte går på en gång lixom > 3>

LunaJMS
0

Jag skall ringa till veterinären i Åkerberga imorgon och se vad de har för erfarenhet av råttor, för att se om de är lämpliga att utföra en kastrering på pöjkarna. 

Är det någon som har tips annars på bra veterinärer i Stockholm eller Norrort som är bra på råttor?

R4ttus
0

För min pojke Leopold som var ett fullständigt hormonmonster så tog det cirka 4 veckor om jag inte minns fel innan hormonerna hade lag sig helt.

Efter det slutade han attackera mig, och kunde även bo med de andra pojkarna helt utan problem, och han har inte startat ett enda bråk sedan dess =) 

Det är min enda erfarenhet av kastrerade hanar, men jag skulle tro 4-6 veckor någonstans. 6 veckor ska man i alla fall vänta om han skulle ha fått bo med tjejer, så någonstans där emellan