Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 693 ggr
narserce
0

Avbiten tå, ihopsättning av nya råttor

Försöker skriva detta nu när jag lugnat mig lite. Jag är första gången råttägare. Jag har en hona på ca 1 år och en som är lite över ett halvår. De har båda flyttat hit ganska nyligen. Den äldre har bott hos mig sen förra mårsdagen men flyttade med upp till studentrummet i söndags och den yngre sen i måndags. De bor i nuläget i varsin bur i ett väldigt litet sovrum på 8kvm Jag har bytt papper de boat med så de ska få känna varandras dofter. Vi bor trångt så deras egna dofter borde väl kännas allmänt i rummet också? De har fått sniffa lite på varandra igenom den lilles galler ett par korta gånger under gårdagen samt idag och det har funkat bra tills nyss. Den äldre har sniffat runt lite högljutt igår men inte nu. Nu verkade allting lugnt. Den äldre visade inga tecken på aggressivitet men högg snabbt efter den lilles tass. Den lille blev av med sin ringtå. Stoppade snabbt blödningen med blodstopp och ringde en telefonvetrinär som knappt lyssnade på vad jag sa >.

R4ttus
1

Gick hela tån av, eller var det "bara" klon? Kan se värre ut än vad det är för allt blod. (Har tyvärr upplevt 2ggr att en råtta förlorat en klo, och det blödde som tusan.) Om det är klon så växer den ut igen.

En del råttor blir väldigt provocerade av att "främlingar" klättrar eller klänger på deras galler, så det var antagligen inte illa menat eftersom råttan inte visade annan aggressivitet.

Jag skulle fortsätta hålla dem särade, men öka avståndet mellan burarna en liten smula. Sen se till att de inte kan hälsa genom gallret, bara se varandra på nära håll, ett par centimeters mellanrum räcker.

Pröva istället om ett tag att låta dem träffas på någon neutral mark om det går.

Hoppas det inte var hela tån och allt går bra, stackars liten! 😕🌺

kigon
0

Jag brukar hålla dem på neutral mark och sedan i sådär-neutral bur i några dygn medans jag totalstädar vanliga buren (sådär-neutrala buren är bebisens bur när den är städad) så de lär känna varandra där… Utan neutrala platsen först (t.ex. om ni har ett badrum) hade jag inte vågat låta de gå nära varandras burar…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

narserce
0

Halva tån är av. Det var den äldre som var på den lilles utsida så det var inte anfallarens bur. Hoppas verkligen den lilla kommer repa sig och att dess psyke inte tog för hårt på det här. Hon klättrar runt i sin bur och verkar ganska så obesvärad trots avsaknaden av en tå, hon är lite försiktigare när hon klättrar. Har ett badkar, kan det vara en idé att låta de träffas där? Den lille är snabb som blixten och är rädd att hon skulle lyckas försvinna iväg någonstans om de träffades på ett matbord om hon blev rädd. Funderar dock på hur länge jag bör vänta innan de får träffas i badrummet. Ska lägga in lite flece jag kan byta mellan burarna och fortsätta på doftsteget.

Mymlan&Vifs
0

Låt dem inte träffas i ett badkar. Om något händer så har de svårt att komma undan pga de höga kanterna. Byt filtar mellan burar och låt inte råttorna klättra på varandras burar medan den andra är däri.
Fortsätt att byta filtar mellan burarna, och när de inte längre är nyfikna på filtarna kan man gå vidare. Man kan också byta burar, så att den nya råttan bor i den gamla råttans bur och vice versa, sedan byta bur igen.
När råttorna verkar mer nyfikna på varandra än rädda/blyga för varandra kan det vara bra att låta dem träffas. Jag har låtit mina råttor träffas i hallen för där finns det inga små utrymmen att gömma sig i och man kan stänga dörrarna till alla andra rum. Även om det ser ut att gå bra vid ett tillfälle så betyder det inte att introduceringen är över!
Var vaksam och låt det hellre gå långsamt än att stressa fram resultat. :)

narserce
0

Deras burar står 5-7 cm från varandra nu. Check på badkaret, får kolla runt i lägenheten efter ett lämpligt ställe tills senare. Tror hallen borde funka även här. Tack för råden :) Lillen äter, dricker och klättrar runt som den brukar och kommer gärna ut ur buren för att hälsa på mig och undersöka min säng. Hon verkar än sålänge inte så allmänpåverkad av skadan. Den äldre har blivit aggressivare under dagen men den lilla verkar inte triggas av det. Den lille är nyfiken på den äldre och visar inga aggressiva tecken men de äldre har börjat fnysa/sniffa högljutt och typ studsa medan hon gör det. Den lille visar inga tecken på att den bryr sig och kan lugnt sitta/ligga i närheten i sin bur medan den äldre håller på. Detta har pågått under dagen med 1-3h mellanrum. Hoppas hon kan lugna ner sig snart =/ Får se om beteendet kvarstår om några dagar.

narserce
0

Den äldre fortsätter att sniffa högt så hon studsar men gör det betydligt tystare och lugnare än tidigare. Hon gör det även mer sällan. Har bara bevittnat det 2 gånger sen 14 idag.

Mymlan&Vifs
0

Låt det ta sin tid bara. 

Även mina råttor som är väldigt snälla har behövt 14 dagar+ för att vänja sig vid nya råttor. Om jag inte kan släppa ut råttorna på en helt neutral plats brukar jag städa ordentligt först och om det behövs skurar jag golvet. Sedan distraherar jag råttorna med en massa nya leksaker/mat och dylikt. Då har det gått mycket lugnare. :)