Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 350 ggr
Bananbullar
0

Från matvrak till bitande

Jag har en råtta som jag just nu försöker få ner i vikt. Hon satt tidigare ofta vid matskålen och bara åt. Nu får hon jobba lite mer för maten samt att den begränsas lite mer. Övriga råttor får ibland lite extra tillskott vid sidan om.

Men jag tycker att hon har börjat gnaga mycket mer på lister och andra saker i omgivningen än tidigare. Jag har en teori att det beror på att hon inte längre kan "gnaga på mat". Vad tror ni om denna och finns det något jag kan göra åt det? (Inte jättekul att mina lister blir förstörda då jag bor i en hyresrätt)

Zakaraa
0

Ja det kan ju vara så att hon tar ut si frustration att inte ha lika lätt tillgång till mat på det första bästa. Har de något att gnaga på i buren?

Det du kan göra för att få bort själva bitandet, enklaste lösningen, är att ha på något riktigt äckligt där ho biter. Stop-o-väx (nagelbitarmedel) är till mycket hjälp här hemma när jag har råttor som gnager på ställen de absolut inte får gnaga på (länge sen jag behövde använda det dock 👍)

Sedan får man ju försöka lista ut Varför bitandet uppstår men just för att få bort bitandet på fel ställen till en början.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Bananbullar
0

#1 Jag brukar ha kartonger i buren, men tycker ändå att hon gnager mer utanför än innan. Min gissning är ju att hon biter mer nu för att hon inte längre kan sitta och äta mat hela dagarna på lika enkelt sätt. Nu har jag inte hållit på i så många veckor än, så jag hoppas att det ger med sig med tiden.

Ska kika pådet där stop-o-växt! Vart finns det och ska man bara smeta på det?

Zakaraa
1

#2 Stop-o-väx finns på apotek, ganska dyrt om man behöver mycket men för små saker är det bra. Vill man ha för större ytor får man nog leta efter något annat som smakar äckligt.

Hur ser det ut när du ger dem mat? Ger du i matskål eller håller du på med miljöberikning?
Miljöberikning tror jag kan vara värt att prova här då hon får lägga tankarna på att försöka få Maten istället för att hålla på med olater så att säga.

Bananbullar
1

#3 Jag har börjat med Strömatning här hemma och det är efter det som hon har börjat med sin ovana! 

Får kika på Apoteket någon dag när jag har vägarna förbi. Och försökte hitta en annan lösning på de större ytorna.

Zakaraa
0

#4 Jag tänker även på färskmaten inte bara torrfodret :)

Bananbullar
0

#5 Jag försöker gömma färskmaten i saker så det är lite svårare att hitta den och de får jobba lite. Men blir tyvärr inte varje gång.