Hur städar ni?
Hur gör ni när ni ska städa buren? Min är lite klurig och jag har svårt att nå alla ställen. Dessutom kissar mina råttor överallt.
Hur gör ni när ni städar? Hur ofta städar ni? Vad har ni för dagliga/vecko städrutiner?
(Min bur har 3 planer som korsar varandra) ¨_-
Min "bur" är en bur som alltid är öppen, en mindre bur bredvid (som används som toalåda, inte mig emot då det bara är en liten fågelbur på typ en halvmeter), en skohylla från ikea med filt i på golvet bredvid stora buren som de brukar gosa i och allt som allt har dom 2x2m att röra sig på typ, separerat med en gammal dörr som står vägg till vägg (vi har råttor och datorer i vår lilla skrubb-on suite, haha). Shit vad långt det blev nu 😴
Jaja, steg ett är att ge råttorna till min sambo så får de gosa på sängen medan jag städar, sen dammsuger jag upp allt bajs och allt frö-spill, sedan torka av varje hyllplan och varje yta som är kladdig i princip. Nu är jag inte en sån råttägare som vill ha det kliniskt rent, men klart de ska ha det rent. 😃 Och diska alla skålar! Har väl inte den estetiskt vackraste buren, men mina tåttisar älskar sitt hem och det är det som räknas.
Så här städar jag:
Jag börjar med att plocka ur hus, skålar, toalett och övrig inredning och ställer det åt sidan. Sen tar jag ut alla borrismattor, skakar ur dom och lägger dom åt sidan. Sen dammsuger eller våttorkar jag upp allt spill och torkar av alla ytor. Sen går jag ut och diskar husen, skålarna och toaletten. Sen tar jag de smutsiga mattorna och kastar in i tvättmaskinen och hämtar nya rena och lägger in. Torkar disken, fyller på toaletten med toalätt, och sen är det klart!
Detta gör jag var 7e dag. Mellan detta gör jag inte mycket alls. Torkar av ytor ibland och diskar skålarna. Byter i lådan kanske en gång.
/Surpan
Varannan till var tredje dag brukar jag byta tidningspapperet som jag har i botten, toalätterna samt tyget. Torkar även rent hyllor och inredning snabbt med varmt vatten.
Cirka en gång i veckan gör jag en storrengöring då jag tar ut all inredning och diskar och tömmer buren helt. Torkar gallret och sätter sedan in all inredning på ett nytt spännande sätt så de får lite ny miljö att vistas i.
2 gånger i veckan har det blivit att jag gjort rent. Då kör jag in hängmattor i tvättmaskinen, lägger matskålar, toalådor och vattenflaskor i blött och diskar ur dom, men skulle helt klart behövas att köras i diskmaskinen. :) Tar ut hyllplanen och tvättar dom med diskmedel. Råttorna är med och ser på vad matte gör, såklart ska man vara ivägen. Slutar med att damsuga i rummet. :) Torkar rent all, lägger in nytt material i form av filtar, tiningspapper, toalätt i deras toalåda och något nytt som kan hålla dom aktivierade för en stund. Hanarnas burar kör jag in i duchen och låter dom stå i blött.
Daglig rutin är att fylla på med nytt vatten och Torrfoder om det behövs. Färskmat serveras efter man själv ätit middag och såklart råttmys. :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Städar 2-3 gånger i veckan beroende på hur smutsigt det har blivit eller om de ätit något som luktar extra illa, tex fisk. Släpper ut råttorna i soffan eller i lekhagen, tar bort alla hängmattor och andra inredningar, diskar det som kan diskas, tar ut borrismattorna och antingen lägger dom i tvätten eller skakar av och tömmer toalådan. Drar ut botten och slänger skräpet som samlats däri, spolar av i duschen och lägger in en ny matta, ställer in alla rena skålar och inredningar, fyller på med nytt bomaterial och toalådan och sätter in rena hängmattor. Brukar oftast inte behöva göra rent gallret men om det behövs tar jag det med disktrasa.
Jag har såna här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10271091/ Hängande på utsidan av buren i gallret, med disktrasa och disksvamp i bland annat. Under buren har jag en flaska piss off och en sprayflaska med vatten. Då kan jag torka av det som behövs snabbt i veckan om det behövs, till exempel gallret.
/Surpan
Först börjar jag med att ta ut mina råttor så dem får vara ute och springa. Sedan tar jag fram 2 kassar och tar ut allt i buren. Allt tyg i ena kassen och allt skräp i andra. och tar ut allt plast, som ex husen och tar dem till köket. Sen tvättar jag allt i tvättmaskinen på 60 grader, gör rent husen och skrubbar buren med grön såpa och sen ställer jag in alla borrismattor, hängmattor och saker och tillsist råttorna :)
Själv så rengör jag buren 1-2 dagar i veckan (4-5dagar mellan varandra) eller mer beroende på hur skitiga dom valt att vara med maten.
Langar ut råttorna i köket sedan suger jag upp all bottenströ (Just nu toa-lätt men beställt alspån i hopp om att det dammar mindre) med grovsug (Bruksbo 800w grovsug köpt från rusta för 199kr).
Tar ut alla filtar från korgar och borrismattor som är på ferplast hörnhyllor, kastar in dom i tvättmaskinen (sköljer ur dom så mindre piss är i tvättmaskinen).
Torkar rent bottenplan, hyllor, lådor, galler och leksaker med varmvatten och sedan in med nytt bottenströ och nya mattor/filtar.
En gång i månaden så blir det tvätt med grumme gulsåpa och råttorna får sig ett bad.
Brukar byta borrismattor 1-3ggr veckan, samtidigt tömmer och skurar jag toa lådorna. Brukar även få ta och skura hyllplanen då grabbarna börjat få ideer att det är toan. Tar även och torkar av gallret osv där det kanske behövs.
1-2 gånger veckan eller varannan vecka byter jag allt strö. Lite olika på hur ofta det behövs, de brukar va duktiga på lådan.
Tar en lite sopskyffel och drar upp allt strö jag kan till en hink. Resten kör jag med påslös dammsugare. Torkar av vid behov och fyller på.
Försökt montera ner övervåningen en gång månad, tömma allt och spola buren i badrummet. Men stort projekt att få ner övre våningen ensam. Så det har blivit mer åt varannan månad.
Förr när jag hade burar man nådde sämre i. Så tog jag disktrasa och bandfast på sopkvast när man ville torka hyllplan man inte nådde och inte orkade plocka ner varje gång. Eller bytte jag svabb på moppen till en jag bara hade i råttburen och använde den. Men oftast kör jag mycket tyg osv. Enkelt att bara ta bort och tvätta. Brukar ge mindre behov att skura saker.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.