Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 429 ggr
MissanTissan
0

Kan man ha det här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag gick jag in i en affär och shoppade loss åt råttorna, men kom på när jag kom hem att jag inte är säker om man kan använda dessa saker i deras bur. (Det kanske är giftigt?)

Det jag är osäker på är dukarna, kan man använda dom som bomaterial? Korgen, och majspinnarna.
(Dom har inge salt eller fett i sig.)

Samt om dom barnmaterna jag köpt är okej för grabbarna bus att äta. Mycket frukt men det blev även lite maträttiga saker.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Vermin
0

Jag har använt de dukarna utan problem. Vad gäller barnmaten så brukar fruktiga saker gå bra om det inte är tillsatt socker. Inte som bas varje dag haha, men lite lyx då och då.

MissanTissan
0

Okej, så man kan alltså ha dukarna inne i buren utan att dom blir dåliga av dom?

Jadå! Har inte tänkt att ge dom barnmat varje dag :P Kanske en gång i månaden? :)

Vermin
0

Mina får ekologisk barnmat väldigt ofta, som typ moussaka (älskar den för det är tuggmotstånd för dem i den) och sen grönsaker till. Men de fruktigare barnmaterna är inte lika ofta, just för att de är så söta. :)

(Tror jag ser potatis och lax på bilden, sånt är väldigt populärt!)

MissanTissan
0

Potatismos och lax! :)
Första gången jag handlat barnmat åt dom, så jag var inte säker vad som skulles tycka om.

Vermin
0

Finns burkar för 1 åringar som räcker i ett par dagar (ganska höga burkar) som köttfärssås, moussaka osv som är jättebra då det är i princip vanlig köttfärssås t.ex men utan alla kryddor! :)

Åh juste, även barn-gröt är populärt. Sån "fruktgröt" som man häller ner i kokande vatten (pulver). Smakar pyton och är inte sött alls men tåttorna älskar det… 🤢

Zakaraa
1

Jag använder endast barnmat när jag har kullar. Bra och lättäten mat för små munnar. Köper dock bara Mat och inte fruktblandningarna (frukt används endast vid medicinering) tycker det är för dyrt och onödigt som vuxenföda när man  lätt kan göra egen barnmat :)
Man får tänka på att de inte håller så länge öppnade eftersom de inte innehåller konserveringsmedel. Jag kör på max 2 dagar öppet.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

H4mm4r3
0

Går majspinnarna bra att ge dom? gillar dom det? och slutligen, vart köpte du dom?

Råttor

Bandy

Giffare och "ägare" till 2 tjocka råttor

MissanTissan
0

#5 Okej, tack så mycket för tipsen. Verkligen behövda! Ska tänka på det nästa gång jag handlar.

#6 Jo, det är ju sant. Tänkte att jag kunde köpa på mig till kommande månader så man har något i nödfall om man inte hade något annat i kylen som dög. Vad säger du om majspinnarna? Vågar jag ge dom det?

#7 Jag är inte säker, det är därför jag frågade. Jag köpte dom på coop, för tio kronor tillsammans. Har aldrig gett dom det tidigare.

Zakaraa
0

#8 Jag vet inte innehållet i majspinnarna så jag kan inte säga något om det

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

panini
0

Majspinnarna bör inte vara några problem. De är i stort sätt bara puffad majs. Vet det finns majs krokar som barn brukar äta, och de brukar vara väldigt populära som godis :)

H4mm4r3
0

#8 tack tack, då vet jag vart dom finns^^ då bara följa tråden och hoppas att någon vet om dom små kan äta det.

Råttor

Bandy

MissanTissan
1

Okej, kan testa att ge dom lite i små mängder.

panini
0

Ja man får ge det sparsamt då det är majs. Majs omvandlas ju till "socker" när dom får det i förstora mängder.

H4mm4r3
0

#10 Låter ju underbart :D

Får bli en tur till coop här hemma och se om dom har något sådant ^^

Råttor

Bandy

MissanTissan
0

#14 Ja, dom fans på barnmats avdelningen så du vet! :)