Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 455 ggr
Ratgirlygirl
0

Vild hona?!

Jo, min ena råtta Paris som var skygg i början (men på sistone verkligen börjat blivit framåt) har blivit vild helt enkelt. Hon kom fram en dag o lukta på min systers finger, attackerar det . Det blev ett långt hack och blödde ganska bra . Sedan så igår, kom hon fram, så jag tänkte. Jag sätter inte fram sidan av fingret, då kanske hon biter hål på mig. Så jag sträckte fram fingret. Hon bet rejält, som tur var, så var det nageln;) så de blir ingen bauta skada. Det blev ett litet hack. Var kan man göra?! (Vill inte se en avlivning som problemlösning än?!)

Zakaraa
0

Under "Aktuellt just nu" hittar du en samlingstråd som heter Vanliga råttfrågor, där kan du hitta det mesta :)
Här har du artikeln om bitande råttor: http://rattor.ifokus.se/articles/4dac787088f4722dc700153a-bitande-rattor#discussions-1

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Emmawh97]
0

Låt den vänja sig att "fingrar/händer" inte är farligt! Råttan kan tycka att det blir för obehagligt och vill komma undan, till exempel att bli upplyft. Om jag var i din sits… Så skulle jag sitta med handen i buren knyten i närheten av råttan. Håller råttan på avstånd kan man pilla och plocka runt lite i buren. Eller om den är van att vara ute, som på axeln så kan man låta den klättra ut själv längs armen och klappa när den är ute. Gissar lite på att det är en ung råtta som inte blivit hanterad tidigare.

Zakaraa
0

Om du gör som #2 skriver med handen knuten i buren så tipsar jag om att vända handryggen mot råttan. Svårare yta att bita och gör inte lika ont. Göra det svårare att bita helt enkelt.
Gjorde så på omplaceringen jag har är hon var bebis, hon fattade efter ett tag att oavsett hur många bett hon än gav mig så var handen kvar i buren. Till slut insåg hon att betten inte hjälpte och idag är hon bitfri, kan till och med stoppa fingrarna genom gallret vilket då var omöjligt (och sår i fingertoppen gör ju för jäkla ont..)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning