Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 974 ggr
Calcifer
0

Blivit med råttor!

Jag blev med råttor idag, det är andra gången jag haft råttor men förra gången var typ 9 år sedan. Nu blev det två honor på drygt 8 månader, har döpt dem till Shawnee och Esme och jag älskar dem redan. Deras tidigare ägare hade hö till dem i botten, men vi kan inte ha hö då min sambo är allergisk mot hö. Vad vore bäst att ha i botten av buren istället? Och vilken färsk mat bör jag ge dem?

Visst har jag haft råttor förut, men det var rätt länge sedan och man har nog lärt sig massor sedan dess. Har googlat såklart, men känns bäst att få höra från råttägare.

:)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Vermin
0

Toalätt, tidningar, fleecefiltar… finns massor utav alternativ till bottenmaterial (:

Vad gäller mat osv så finns det artiklar här på sajten som går över sådant, gå in på aktuellt just nu och hoppa sedan in på Vanliga råttfrågor!

Calcifer
0

Låter jättebra, ska kolla upp det!

Cahira
0

Lägg in bilder här sen. ;)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kashii
0

OT men jag läste Blivit av med råttor x'D har visst börjat se dåligt O_o'' …x)

Skogsmongot
0

Här har du länk till samlingsartikeln "Vanliga råttfrågor",  som har info om nästan allt som handlar om råttor 👍

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?stickies-1

Calcifer
2

Hade inte sett, men tackar så hemskt mycket för länken, ska läsa på såklart!

Mina tjejer har äntligen fått namn nu. 

Esme, efter vampyrmamman i Twilight och Shawnee efter min favoritskådespelerska Shawnee Smith. :D

Calcifer
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hon med vitt ansikte är Shawnee, och hon med brunt ansikte är Esme.
Kanske ska nämna också att de är dumboråttor. :)

Skogsmongot
0

Esme är definitivt toppörad, osäker på Shawnee då bilden är tagen uppifrån.

Skogsmongot
0

Väldigt söta är de hur som helst 😊

Cahira
0

😍

Surpan
0

#8 Tänkte samma sak.

Men väldigt fina är de! 🙂

/Surpan

Calcifer
1

När jag haft tid att lära känna dem lite och kolla på dem noga så är det bara Shawnee som är en dumbo. Men för mig spelar det verkligen noll roll, älskar dem båda två redan, det är så roligt att se dem leka ihop i buren eller när jag sitter med en tjocktröja och de springer omkring inne i den och busar. Sitter även på soffan eller sängen med en speciell "råttfilt" (dvs, om de kissar eller bajsar eller gnager på den så är det bara att tvätta/slänga, gör inget) och låter dem springa omkring och göra egna tunnlar i den. Esme är definitivt den som är mest framåt, men båda så fort de blir osäkra springer direkt tillbaka till mig och ska innanför tröjan.

Och så fick jag råttpussar av Esme idag. ❤️

Cahira
0

Myys! 😍