Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 584 ggr
Jennifersråttor
0

Råtta med mycoplasma

Jag har 3 råttor, en av dom har utvecklat mycoplasma. Jag varit hos veterinären några gånger och vi behandlar nu honom för andra gången, men han verkar inte bli bra. Veterinären sa att man inte kan ha honom med dom andra pga att det smittar, så han har alltså varit ensam i en annan bur i 3 veckor. Försöker vara med honom så mycket som möjligt, men t.ex. på nätter och skoldagar så måste han ju vara ensam… Veterinären sa också att mycoplasman kan bli kronisk vilket betyder att han aldrig blir helt frisk utan måste leva ensam. 

Vad ska jag göra?  Kan ju inte släppa in honom med dom andra, då riskerar ju dom att också bli sjuka… Men vill inte heller att han ska behöva vara ensam hela livet. Är det någon som varit med om något liknande?

Tsunamis
0

Hur länge har de bott ihop innan han blev sjuk? Är det längre än några dagar vilket jag antar att det är, så kan du likagärna släppa ihop dem igen så alla får sällskap. Dina andra råttor är med all säkerhet smittbärare redan men det bryter däremot inte ut på alla. Man räknar med att så gott som alla råttor redan bär på mycoplasma men det bryter inte ut förän immunförsvaret är dåligt. Ofta i samband med en sekundär bakterieinfektion.

MvH  Tsunamis

Bananbullar
0

Släpp ihop dom. Jag har haft många råttor som levt ett glatt liv trots kronisk mycoplasma. Så länge de inte mår dåligt så kan de leva ett långt liv trots sjukdomen.

Nymphadora
0

Vi har fyra killar varav en har myko och har bott tillsammans sedan födseln, så de får fortsätta göra det.