Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 565 ggr
Silversak
0

Sjuka råttor?!

Hej!

Jag har två stycken råttor (hanar) och nu på den senaste tiden så har iaf en av dom, vad jag märkt, börjat typ hosta. Ibland kan de även rossla lite, vet inte om det är rossel, men de låter konstigt, som att det är slemmiga i halsen eller nosen, sedan kan dom nysa till och så slutar det.

Finns det någon kur man kan ge dom? (Detta händer då och då)

Eller är det vet som gäller och få medicin?

MissanTissan
1

Det låter som mycoplasma, men det kan ju självklart vara något annat. Som en lunginflammation, eller förkylning. Jag hade börjat med att testa ge dom te, och om inte det blev bättre så hade jag tagit dom/han till veterinären. 

Det finns special te för råttor.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

PetQueen
0

Tycker det låter mer som en förkylning, så skulle börja med att lägga in extra filtar, ge de roiboos te (Rött te utan koffein/tein) med honung och vitlök och se till så att buren inte står i drag. Om "rosslet" inte går över på en vecka bör du överväga att gå upp till en veterinär.

Du kan också sätta ditt öra mot råttans bröst och höra efter ifall "Rosslet" kommer från lungorna eller från nosen. Om det hörs från nosen är det förmodligen snor. Om inte, är det kanske rossel. Ser du någon porfyrin runt ögon/nos?

Lycka till :)

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

[Annellie]
0

Testa ge dom gröt/välling med honung i. Se bara till att det är kallt när du blandar i honungen så alla nyttigheter bevaras. Ger alltid mina förkylda gnagare det.

Silversak
0

Ska testa alla tips jag fick! De är pigga i övrigt glömde jag säga. Väldigt aktiva när jag släpper ut dom särskilt. Blir väl att ge te och gröt imorgon då till att börja med. :) Porfyrin? Om det är det röda runt nos så ja, ibland har dom det. :/

MissanTissan
0

Porfyrin ser oftast ut som blod, alltså så kan det se ut som att dom blöder näsblod eller blöder ur ögonen. Men det är inte blod, utan som sagt. Porfyrin.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Silversak
0

Aa nej precis. Men det har dom ibland. :)