Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1567 ggr
Josse016
1

Jord för råttor?

Jag har just upptäckt att min ena råtta verkligen är tokförälskad i mina blomkrukor.. Tittar jag bort, går till köket eller går på  toan och kommer tillbaka då sitter knäppgöken i blomkrukan med jord över hela bänken eller på golvet, samt att han är helt full av jord både på tassar och hela ansiktet och tittar upp skit lycklig och springer snabbt därifrån när jag kommer^^

Då kommer min fråga. Finns det någon jord för råttor som de kan leka med? Har försökt läst runt lite men hittar inget riktigt svar eller nån jord som skulle kunna funka. Eller finns det något annat material jag kan använda mig av? Som inte blir risk för toa då :)

Bananbullar
0

Tass

MissanTissan
0

-Lät kul, tyvärr vet inte jag men vill se svaret om det kommer något.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Josse016
0

Haha :D ja han är allt för söt vissa gånger, men det är tur att de andra inte lärt sig klänga o skoppa jord som han iaf ;) vi 3 får väl hoppas att det kommer något svar lite senare :)

MissanTissan
0

Ja råttor är roliga dom ;D

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

vickan7004
0

Låter mysigt, jag har en tjej här hemma som verkar vara lika galen. Hon ser ut som ett litet monster när man kommer på henne. När jag försöker ta henne därifrån spänner hon ut frambenen så jag knappt får ut henne. Jag har låtit henne hållas, hon sover gott efteråt vill jag lova. I somras ställde jag ut burgallret på gräsmatta gissa om det var uppskattat. Men det gick inte att lämna buren för de grävde sig ut ganska enkelt.  ;-)

Josse016
1

hahah Vickan :D! din lilla tös o min pöjk verkar vara lika galna ja, min har redan gjort sitt genom o skoppa ut så mycke jord som möjligt för att sen springa därifrån, tur att han inte försöker hålla fast sig som din ;)
Ja, att gräva verkar vara något som går hem hos dig :D längtar tills de blir sommar igen så mina bebisar får komma ut för första gången

Nickirat
0

Jag kan inte ha blommor i mitt rum, leks i dem alltför ofta. haha..

Däremot har jag för mig det är någon speciell jord man använder om man skall ha till råttor.  Ej säker dock.

Zolah
1

det ska finnas en gammal tråd där folk har tipsat om att ugna jorden innan så att gruff som inte ska med dör

[kerstinthemilklover]
1

#8 Åh jag älskar ditt verb "ugna" så fiffigt!

Med ugna så menar #8 att man lägger jord i en långpanna och så värmer man den i ugnen ett tag. Är de 15 minuter på 150 grader eller så? Är osäker på temperatur och tid.
Detta för att ta död på bakterier som man tror kan vara mindre bra.

Surpan
1

Har vart uppe på tal på Hamster.iFokus tror jag förut, där är det flera (inkl jag) som har haft grävlådor med blomjord till sina hamstrar. Ekologisk och/ellerkaktusjord förespråkas. Jag kör på ekologisk vanlig såjord. Tror inte det skulle vara mer farligt för råttor än för hamstrar?

/Surpan

Josse016
1

Ååh :D tack så mycket för tipset! Ska absolut provas. I ugn och köpa ekologisk jord :)