Hur ofta kan man bada råttor?
Som rubriken lyder, Hur ofta kan man bada råttor?
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
bara då det behövs, man gör sig en björntjänst om man badar dem för ofta.
då blir dom utorkade och börjar lukta ännu mer, just för att deras kroppar försöker i sin tur återfukta sig själv men en egen producerad olja.
Bryr mig inte så mycket om lukten, utan mer bakterierna.
#2 Hur menar du med bakterier? 🙂
Själv förstår jag inte varför en del badar råttorna så ofta … Om inte råttorna älskar att bada då förstås ^^
Mina tjejer t.ex. har aldrig badat. De har fått undersöka vatten frivilligt, men ogillat det starkt. De 2 äldsta speciellt, och de har klarat sig utan bad och schampo i snart 2½ år, och de har aldrig luktat illa, fått dålig päls eller blivit torra.
Annars tvättar jag bara av svansarna ibland (men även dem ytterst sällan faktiskt) Tycker råttorna är så duktiga på att hålla sig själva och varandra rena som det är.
råttorna är så rena som man håller deras bur ;)
bakterier finns ju överallt oavsett, och dem behöver man för att må bra.
Så länge man håller buren ren så är det inga problem, precis som Zolah skrev :)
Tänkte ju eftersom dom har så korta ben så släpar dom väl runt sina kroppar i allt skit som ligger överallt. (Städar buren 2 ggr i veckan)
en sak du kan göra är ju att toaträna dem, så de inte bajsar överallt :)
annars är det inget du behöver oroa dig för, beroende på hur många råttor du har brukar det räcka att städa buren ordentligt en gång i veckan och byta filtar/tyger/papper lite då och då.
Just nu har jag två, men ska snart få hem två till.
Jag badade miana råttor ca. en gång per månad.
Kan man göra det?
Grejen är väl den att för mycket badande torkar ut huden på råttorna, vilket självklart kan vara individuellt, men mina två råttor mjällar lätt efter bad. Och torr hud kliar och är inte bra.
Dessutom är det viktigt att de inte blir nerkylda efter bad, pälsen skall vara helt torr innan de sätts tillbaka i buren för att minska risken att de blir förkylda.
till sist är det inte alla råttor som gillar att bli tvättade, om det är stressande för dem tycker jag att det bör undvikas i den mån det går.
Det kanske går att bada dem ofta, men man brukar nog inte rekommendera det.
Vill du bada dem för deras skull eller för din egen? För jag tycker inte det känns värt att utsätta dem för risker i onödan om det dessutom inte ger dem något positivt.. 🤔