Hur motionerar ni era råttor?
Ja, som titeln lyder. När era råttor har utetid, vad gör ni med dem då alt. vad gör de själva? Känner mig som världens tråkigaste djurägare och har ingen inspiration till hur jag kan göra utevistelsen roligare.
Så till exempel om era råttor är ute själva vart är de då och vad har de för miljöer att vara i? Om ni umgås med dem, vad gör ni förutom att sitta med dem och gosa?
Undrar även hur mycket era får vara ute?
Min ena hanne börjar bli ganska tjock. Den andra är dock precis lagom i kroppen, så beror uppenbarligen mer på den förstes aptit än mängden/den sortens mat de får. Men är ju himla svårt att få råtthannar att vilja röra på sig och nu när jag inte kan gå i koppel ute längre är jag rädd att den förstnämnda ska bli för fet för att klättra och hoppa runt i buren på ett normalt sätt. x(
Sajtvärd på Skrivlust
Mina flickor får vara ute minst en timme om dagen, men oftast betydligt mer. Då min lägenhet är råttsäkrad brukar jag öppna buren när jag kommer hem och stänga den när jag går/går och lägger mig/eller inte kan ha de ute pga något.
I min lägenhet finns det massor med kryp in och rör utplacerade som de tycker om att springa i. Dessutom så finns denna hörna bredvid buren där de brukar tillbringa mycket tid med att klättra omkring. Förutom det så brukar jag ibland ha ärtfiske som aktivitet. Alternativt sitter i soffan/på golvet och busar med dom med händerna eller andra leksaker.
Jag har ett råttrum som jag brukar köpa nya grejer till rätt ofta.
Roligaste sakerna enligt mina råttor: En kartong full med hopknycklat tidningspapper. Vanliga träkorgar att gömma sig i. Nya saker att utforska. Sen tycker mina grabbar det är jätte kul att få lära sig lite trix.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Mina råttor brukar få springa fritt i sovrummet som är råttsäkrat. Där springer dom runt och gärna upp i sängen med under täcket ;) Brukar få följa med till soffan också och mysa medans man kollar tv. Jag personligen tror inte man behöver tänka för mycket på att skaffa massa saker att ha, dom verkar nöjda att få komma utanför buren och springa och undersöka saker som man redan har. Tror mer att buren är viktigare att berika på olika sätt då mesta tiden spenderas där. Hoppas du förstår hur jag menar ;) jag brukar sitta/ligga på golvet och då är man jätterolig att hoppa upp och springa på.
||My Love For Animals Is Immortal||
Jag kan rekommendera kattleksaker med fjädrar på, det går våra råttor bananas på. En sån där pinne med fjädrar längst ut kan de jaga hur länge som helst. :)
Jag brukade slå in lite färskmat i papper och tejpa igen med märktejp (inte vanlig genomskinlig tejp utan en väldigt "skör" beige tejp som de tuggar igenom lätt) och knyta fast i ett snöre. Gjorde kanske 5 bollar per råtta och sen drog ja den runt lägenheten (eller rummet eller platsen där man är på) så fick de jaga den och till slut när de fick tag på den ordentligt så släppte ja snöret så de fick springa iväg med bollen och gnaga sönder den så de fick gosaken!
Ibland brukade ja göra så innan de skulle få "riktiga färskmiddagen" för att motivera dem ännu mer till att "jaga sin mat". De hade jättekul! Men de blev ju massa tomma pappersbollar under sängen men de är bara å svepa ett svep me sopen så ä de klart!
Det roliga var att när jag ibland höll kvar i snöret när de fått tag på den och "kampade" med råttan så lärde sig mina tokar att hålla kvar i bollen men gnaga av snöret haha :P