Äntligen råttmamma!
Hej på er! Har äntligen fått hem mina älskade små pojkar Rufus & Dobby, som jag följt ända sedan de föddes! Har haft råttor när jag var 13 år, o nu 19 år så har varit ett tag emellan så tänkte ni kunde ge mig tips på ALLT vad ni kan!! Till exempel: vad gillar era råttisar för mat? Favoritmat? Leksaker? Inredning för övrigt? Underlag? Hyr man får de goaste pojkarna i världen? Tips på hur man klipper klorna, hur håller ni dom osv? När man ska bada dom (när de självklart luktar unket), använder nu grönsåpa då? Ja allt vad ni kan och vill dela mer er av :D tack på förhand! På bilden är Rufus, bilder på Dobby kan jag lägga upp sedan om de önskas :)
Vill bara att söka att bilden är uuuur söt! Vill bara gosa sönder :) lilla plutten!
Ja visst är han söt! Han har ett litet hjärta på rumpen också ^^
Jättesöt
Mina råttor får färskmat, finns en jättebra artikel här på sidan om matning, och sen egenblandat Torrfoder. De äter det mesta mer eller mindre och är bara två månader gamla så det har inte hunnit smaka på allt än. Men än så länge verkar favoriten vara kokt ägg, avokado, barnmat med kyckling och rotfrukt och makaroner.
Leksaker har jag inga, de leker mest med varandra eller mej och i buren har jag hängt upp hängmattor av olika slag som jag sytt själv då de ju tuggar sönder allt, pinnar, stegar, lådor, rep, krukor osv. Tänk mycket gömställen, mycket sovställen, mycket klättringsmöjligheter. Finns trådar här om burinredning som kanske kan ge tips :)
Inte spån som underlag. (Finns några som är ok dock) Bada enbart råttorna ifall de luktar så illa att du inte kan stå ut. (Jag brukar vänta 1-2 v innan jag överväger badandet och se om lukten är kvar). Jag rekommenderar en foodball! En boll där man sätter sallad/spagetti eller liknande som de får slita ut. Kött 1-2 ggr i veckan och grönsaker varje dag. Skippa starka kryddor och socker. De blir minst lika glada utav något nyttigt som onyttigt. Och till inredning, åk till Ikea och köp massor av filtar och grejor! Sök på ikea här i råttor i fokus. :)