Kastrering och introducering.
Ska snart kastrera mina två hanar, så dom kan vara i samma bur som mina 3 honor, deras burar har alltid stått bredvid varandra, borde väl inte vara så svårt att introducera dom då? (:
Och hur länge efter kastrering bör jag vänta innan dom börjar bo tillsammans? :3
Och så det inte blir missförstånd, dom kastreras inte bara för att kunna bo med tjejerna, utan att ifall en av tjejerna rymmer igen så vill jag inte kunna få bebisar, samt att jag vill kunna ha alla råttor ute samtidigt. (:
RÄTTA MIG OM JAG ÄR I FEL GRUPP!
Ändrade till hälsa, skötsel och beteende.
Hursom kommer jag inte ihåg hur länge det tar för spermier att dö ut helt, men det borde din veterinär veta om.
Kom också ihåg att dom kommer sluta lukta 'pojke' och då kan dina honor ha helt andra tankar om dem. Så du bör nog följa dom vanliga introduktions reglerna.
Okej! (:
6 veckor ska man vänta har jag fått höra för att vara på den absolut säkra sidan. 🙂
Okej! :D
Hur gamla är dem och hur mucket kostar de inte att kastrera 2 hanar? :p
Dom är cirkus 7-10 månader (köpt på Djurmagazinet), jag tänkte kolla upp idag hur mycket det kostar!
Men dom kastreras inte förän i December - Januari nån gång ändå. (:
Jag kastrerade en av mina pojkar för typ en månad sen, kostade ca 1000 kr men det blev jättebra. Han ska visserligen bo med sin bror igen nu men han och mina flickor trivs superbra med varandra utanför burarna. Inte ett dugg intresserad av att föröka sig eller bråka. Introduktionen med flickorna gick snabbt och smärtfritt. Flickorna är mycket lugnare i hans närhet nu när han inte luktar pojkråtta. Det är väl annorlunda om de ska bo tillsammans kanske men jag tror det kommer gå jättebra! :)
Åh, vad skönt att höra! (: