Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 400 ggr
Jollabolla
0

Hur är det med mycoplasma?

Jag har inte riktigt koll på det här med mycoplasma då någon av tidigare råttor aldrig haft det innan. Men nu tror jag min ena fått det så ringer efter veterinärer inte allt för långt bort som vet vad jag behöver göra. Men det är så att jag bara haft råttorna i kanske 2 månader. Jag tänkte bara fråga hur det är med att utöka flockar. Är det något som skulle smitta så alla råttor då börjar rossla?

Zolah
0

Dom flesta råttor har Mycoplasma latent, det blir först ett problem då deras immunförsvar går ner och det bryter ut.

Man får inte vara för snabb att diagnosticera åt en veterinär, för vad jag har som erfarenhet är att det är väldigt lätt/skönt för dem att det är myco för då behöver dom i princip bara skriva ut medicin utan att kolla vad det egentligen är. Det kan vara tex lunginflammation eller annat ibland.

Jollabolla
0

#1 Ja det är nog det som jag förstått atta alla råttor har det men inte alla får symtom. Men hur blir det med nya råttor om man utökar flocken då? Då smittar det ju inte men hade det kunnat bli så att de blir stressade av att träffas som kan utbryta myco på alla? Eller tror du att göra flocken större hade kunnat funka ändå? Ja, tycker det är väldigt svårt när råttorna blir sjuka och vet inte riktigt vad jag ska göra. Ena råttan rosslade lite först men det gick över men nu rosslar den andra och fast jag använt mig av lite enkla huskurer och gett bra mat så vill inte rosslet försvinna. Det jobbiga är att veterinärerna här inte vet så mycket om råttor. När de skulle få spruta för ohyra så var nog dosen lite mer än vad den kanske hade behövt vara. Finns det några sätt att urskilja myco från andra saker som lunginflammation och sånt?

mieeow
0

Ibland kan de ju bli förkylda också, och då är det ingen fara. Jag hade även en kille som rosslade till och från, men frågade en kunnig uppfödare som lyssnade på honom och hon sa att de endast var i luftgångarna, så det var ingen fara. 

jag skulle nog inte rekommendera att skaffa fler råttor just nu, om du är orolig att några är sjuka. Ta en sak i taget, du kan utöka flocken senare :)

Du kan ju ringa en kunnig veterinär om råd, eller agrias telefonveterinär. de kanske kan hjälpa dig att urskilja om det är mycoplasma eller något annat. 

just mycoplasma brukar ju låta som en kaffekokare.

Zolah
0

Rossel är inte = myco , rossel är ett symptom för något som är fel med luftvägarna . Det är jätte viktigt att komma ihåg.

man kan först veta om det är myco/lunginflammation/etc om man träffar djuret/tar prover.