Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 309 ggr
Pemsso
1

Sjuk råtta?

Jag är orolig för min råtta och jag vet inte om jag är bara överreagerar men jag undrar om min råtthona har blivit sjuk? Hon har varit underligt slö de senaste 2-3 dagarna och idag speciellt märkte jag att hon sitter stilla och bara stirrar ut i luften. Hon har uppburrad päls och verkar allmänt slö. Hon äter och dricker normalt men är kanske inte lika entusiastisk som hon brukar vara när man kommer till buren med mat. Hon nyser inte, jag hör inget rosslande och inget rött sekret…Till råga på allt kan det hända att hon är dräktig när hon rymde ur buren då pojkarna var lösa på golvet… Jag tänkte laga lite te med honung och vitlök till henne för säkerhets skull men tycker ni hon borde till veterinären? Hon har aldrig varit sjuk tidigare under de 8 mån jag haft henne. :(

Tack så mycket för hjälpen! h. överbeskyddande råttägare

Pemsso
1

Jag gav just henne te (rooibos med honung och vitlök) hon älskade det och dricker nu för fullt! Hoppas hon skulle piggna till!

Mymlan&Vifs
0

Råttorna brukar piggna till av rooibos (koffeinfritt så klart). Jag brukar nästan alltid ha en flaska té tillgänglig så att råttorna kan välja vad de vill dricka (oftast väljer de té framför vatten). Det hjälper dem att hålla sig pigga och krya enligt min erfarenhet. :)

Pemsso
1

Jo nu lade jag en flaska i både honornas och hanarna bur och båda dricker av det och verkar mycket bättre :) jag överreagerade säkert bara och det kanske var nån sorts av förkylning för nu verkar min hona mycket bättre :)