Panik: hittar inte råttan!
Råttorna brukar springa lösa inne när vi är hemma. De går ofta undan och sover men kommer sedan fram för mat och sällskap på kvällen. Nu har den ena varit försvunnen sedan vid lunchtid så vi är jätteoroliga. Tips?
Till att börja med, andas och försök lugna er. Ofta har de hittat ett hål i soffa eller liknande och lagt sig där.
Vrt brukar råttora vara? I det rummet kan du ställa en skål med god mat och lägga en ring av mjöl runt. Då kommr du sedan se om råttn varit framme och åt vilket håll h*n gått sedan. Om ni har ställ dit en bur som h*n är van med så kommer h*n troligtvi gå dig och lägga sig sedan.
Har ni haft ågon dörr eler fönster ppe så råttan kommit ut? Om Nej, då är h*n troligtvis tagit sig in i nån inredning, säng och soffa är det vanliga stället som de lägger sig i och man hittar dem verkligen inte för man ofta r för stressad för att lugnt kontrollera alla hål och vrån :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tack. Den verkar inte vara i soffan eller under någon säng. Mat har vi redan ställt ut. Mjöl är ett bra tips, det hade jag inte tänkt på. Andra tips?
Vars har ni dom? Min rymde en gång under kylen, kolla där.
Har haft ett antal rymningar jag med - men har helt enkelt försökt att inte oroa mig och efter en stund är råttan alltid hemma igen. Jag tänker att de går på ett litet äventyr men att de vet att deras hem är i buren och när de känner sig "färdiglekta" så kommer de tillbaka. Men orolig blir man helt klart.
Under kylen är ett av favoritplatserna så där har vi kollat. Har han bara gömt sig dyker han väl upp men jag är orolig för att han ska ha tagit sig in någonstans där han inte kommer ut. Tydligen var det rejält renoveringsoväsen hos grannen vägg i vägg så det kan ha skrämt honom.
Kan råttan ha "brytit" sig in i ett skåp? Mina har t.ex. lärt sig hur man öppnar skåpen i hallen (De är väldigt lätta att få upp, stägningsmanicken är utsliten) Bland smutstvätt, handdukar, lakan … Garderoben?
Eller att ni har haft ett skåp öppet, inte märkt att råttan hoppat in, och stängt? Är det mysigt där inne så kan han/hon nog sova gott i många, många timmar.
Tack för alla tips! Tidigt i morse vaknade jag av att något kittlade mig i ansiktet 🙂 Gissa vem!
Åh vad skönt!
Typiskt en råtta att smyga fram när man inte ser, så de har gömstället kvar till nästa gång! 😈