Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 448 ggr
[Amethyst94]
0

Ändrat beteende hos råtta

Sedan början på denna veckan har min ena hona blivit förändrad i sitt beteende men jag vet inte varför.

Hon har blivit lite slöare och rör sig långsammare. Hon har även fått lite svårare för att klättra och sover numera oftast på botten av buren. Hon kan inte heller längre hålla sig kvar på min axel utan glider bara av.

Hon har en burkompis och äter som vanligt. Hon har alltid druckit mycket men jag upplever det som att hon inte alls dricker lika mycket nu.

Jag har känt igenom henne och kollat i pälsen men har varken hittat smärta eller ohyra. Hon är även ganska smal men inte pass att jag tycker att hon ser mager ut.

Ska jag ta med henne till veterinär och undersöka eller avvakta ett tag till?

Moa Liljegren
1

När de avmagrar snabbt ska man direkt till veterinären, det låter som om hon kommer smalna av. Jag är inte så duktig på det här men jag skulle åka till veterinären eller iallafall ringa och rådfråga.

[kerstinthemilklover]
0

hur gammal är hon?
Är hon kall?
är hon uttorkad?

[Amethyst94]
0

#2 Hon är cirka 1år och 2 månader. Känns inte kall och hon är inte uttorkad.

[kerstinthemilklover]
0

Jag håller för övrigt med #1

Att kontakta vetrinär kan absolut vara nödvändigt.
Är det däremot en gammal råtta, så skulle jag förbereda mig och se till att den sista tiden blir så bra som möjligt. Värme dyna under buren eller en värmelampa kan vara gott.

[kerstinthemilklover]
0

Anledningen till att jag tänker att värme vore fint är att hon verkar slö. Mycket av energin går till uppvärmining.
Hon kan vara gammal om du har otur. Slöheten gör mig orolig. Är hon intresserad av mat är det positivt.

[Amethyst94]
0

Ska försöka fixa något värmande! Jag gav henne lite fisk och majs innan och det åt hon så aptit har hon.

Jag ska ringa veterinär direkt imorgon.

[kerstinthemilklover]
0

Om hon faktiskt har aptit så kan faktiskt orken komma tillbaka. Hon kanske har haft en förkylning.  Vi får hålla tummarna.

råttan1
0

Låt oss veta hur det går. Lycka till. Håller tummarna

[Amethyst94]
0

Hon har tyvärr somnat in. Hjärta