Agouti, Roans och Hooded.
Hej! Jag har alltid varigt intresserad, och har tillslut bestämt mig för att skaffa två stycken tamråttor. Jag skulle gärna vilja veta vad agouti, roans och hooded betyder. Jag vet att det har med utseendet att göra. Men har det någon effekt på råttan? Avlar man råttorna för att få fram ex agouti? Och hur ser de olika sakerna ut? Tacksam för alla svar!! :) :D
Sigge!

Agouti är en färg.
Hooded och roan är en teckning.
Roan är en teckning som bleks med tiden, till slut kan tex en svart roan vara nästan vit då den blekts så mycket. Allt på råttan bleks då, även ögonen. ( De blir ju såklart ej utan färg men ljusare än svarta iaf)
Här är en bild på en svart roan
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

Här är en bild på en svart hooded. Den har hela huvudet i en färg, som sedan går ut mer eller mindre över kroppen. Egentligen ska väl färgen fortsätta ända ned till svansens början.
Om du klickar längst upp på artiklar och går in under Genetik och utseende i menyn , så kan du kolla på olika färger och teckningar.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
gå in på "aktuellt just nu" och sedan "vanliga råttfrågor" och blädra ner till färger/ nyanser. då kan du få reda på de teckningar du nämnt och även fler.
#1 Roan är inte en teckning utan en blekgen :) Teckningen inom roan här i Sverige är Striped eller Husky men just Roan är endast blekningen.
TS
Agouti är den bruna råttan, den "viltfärgade" så att säga.
Roan är en blekgen som gör att hela råttan bleks, råttan föds med en färg och i teckningen Husky eller Striped och med tiden bleks Hela råttan, färg, ögon osv osv - Allt bleks.
Hooded är en teckning, översätts till Huva, det är en råtta som har färgat huvud samt en rand längs ryggen.
Ja man avlar för att få fram Agouti, det är en dominant gen så det är e vanlig färg :)
Som #3 skriver så kolla under Aktuellt just nu/Vanliga rttfrågor så kan du hitta Standard och Varianter där kan du läsa om varianter :)
Kan inte göra länkar så här kommer hela URL:erna :)
Standard: http://rattor.ifokus.se/articles/4d71663cb9cb462233074a0c-generell-standard-pa-rattor
Vatianter (bildtråd): http://rattor.ifokus.se/articles/514e5c12ce12c442e50007d7-varianter-fototradar
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning