Kissar på mig
Min ena råtta har börjat kissa på mig, när jag lyfter honom ur buren. Varför gör han så?

Revirmarkering kan det vara.
Hur gammal är han?

kissar han mkt eller "skvätter" han typ bara?
Ta det som en komplimang, du är "hans" nu! 
Tack! Han är drygt 6 månader och han "skvätter". Jag ska ta det som en komplimang. Skönt att det inte var något fel på hans urinvägar. Kommer han att skvätta på alla i vår familj?

Han skvätter kanske på de han ser som en flockmedlem? :)
Nej, han markerar på det som är hans, du är hans matte, hans bur är hans territorium som han förhoppningsvis delar med någon/några (?) men han skulle inte få för sig att kissa på sin råttkompis, om han inte är extremt dominant. Det är iaf vad jag sett på råttor.
Men #5, du tänker på rätt spår ;)

#6 Nu blev jag fundersam. Fille brukar kliva över Nelson och kissa på honom. Med flit, det ser väldigt välplanerat ut. MEN jag upplever snarare att det är Nelson som är bossen och den som är mer dominant. Hur hänger det ihop?
#7 Hmmm… Tja, då vet jag inte, jag tänkte på nåt nyss, men jag har ont i huvet så tankarna försvinner direkt.

#8 skriv när du kommer på det igen =) Mina trötta hjärnceller jobbar för fullt nu. Fille är ju den som kissar på ALLT, överallt och hela tiden. Vart han än går så lämnar han spår efter sig =) Nelson kissar också, men inte alls i samma utstreckning. Och jag tycker Nelson verkar mest dominant? Svårt kanske för mig att avgöra iofs i och med att det är mina två första råttor. Jag går bara på min magkänsla. (och att fille är den som får ligga underst när dom brottas)
Har hört att det är vanligt att råttor kissar överallt och lämnar som "snigelspår" efter sig..tom på sin matte.. :P Stämmer det eller det kanske är väldigt individuellt?

Min råtta Takoda revirmarkera på mig också.Började för ett par veckor sedan, han är 4 mån.Skvätter på mina armar och ben.Upptäckte att han gjorde det på hans kompis Nisse som tyvärr gick bort förra söndagen.Det lustiga är att han inte har börjat gjort det på min man än.
Tänker åxå tanken att jag inte vill ta ut mina råttor längre för direkt jag släpper ut dom så släpper dom droppar på allt, överallt på mina kläder och bar hud, i soffan på mobilen tvdosan osv, och det stinker om dropparna, det luktar så äckligt att jag inte tar ut dom när vi har besök eller innan jag ska till jobbet eller när jag har nytvättade kläder för att slippa byta och tvätta kläderna igen, kan inte ens låta folk ta ut dom för då markerar dom mina vänner och när dom känner stanken av alla små droppar så blir reaktionen inte positiv, dom tycker inte mina råttor är gulliga, dom tycker att dom är äckliga, och när någon säger att dom tycker dom är söta då kommenterar någon annan att dom inte är så söta längre när dom kissat ner dig med en stank dom får dig att rysa och sen måste gå hem och tvätta kläder.. och om jag säljer dom så kommer ju nya ägarna reagera likadant, att dom är äckliga, råttorna är två honor ett år gamla.
Jag tror att det är individuellt och att det också påverkas av omgivning och ålder. Vissa individer verkar inte känna något behov alls av att markera medans andra markerar hejvilt. Alla mina har börjat markera när de kommit in i tonåren, några har fortsatt och några har gett sig när hormonerna lugnat sig. När det kommit in nya lukter eller andra råttor i bilden har någon som inte brukar markera markerat. Mest av allt tror jag att det styrs av hormoner och andra råttor. Ex. om två av tre råttor i en flock markerar så tenderar den tredje också att börja, kanske inte lika mycket men ibland… Ingen fakta bara mina tankar kring det hela. Förstår såklart att det är jobbigt om dom markerar illaluktande och mycket överallt, men det är inte något man som människa kan göra något åt 😕
#12 Vi har våra killar ute i soffgruppen när vi släpper ut dem och klär då alla möblerna med rått-lakan (=lakan vi inte bryr oss om). Då gör det ingenting om de kissar (för det gör de, överallt, på oss och på möblerna) eller om de tuggar sönder nåt (för det gör de också hela tiden). När vi har besök och råttorna är ute förklarar vi för folk att råttorna kan tugga på saker och kissa på saker, så får folk själva välja om de vill "riskera" det eller inte.
En fråga till er som skriver att ni har "råttvänliga lakan" för att täcka t.ex. soffa när ni har dom ute osv, jag tänker ju direkt att det såklart rinner rakt igenom ett lakan och ner i sofftyget (som man ogärna tar av och tvättar så ofta).
Hur är det, vill ju ogärna få möbler, kläder och annat nerkissat? :-)
skaffa filtar om du inte tycker det räcker, personligen tycker jag det räcker med toalåda och en fleece filt.
Haha, min Platon brukade, med flit, hoppa upp i knät på en, kissa en stor pöl och sedan skutta iväg. Han skvätte sällan, utan han kissade pölar, det lilla äcklet. Å andra sidan kände jag aldrig att det var något problem, kläder ska ju ändå bytas och de hann inte börja lukta kiss innan de åkte i tvätten i vilket fall.
Jag hade ett överkast jag köpt för en billig peng som jag använde för att skydda säng/soffa när jag hade dem ute och busade. Fast mest hade jag dem ute på köksgolvet, som ju var lätt att skura vid behov.
💣
#15 Våra småskvätter mer än kissar storpölar, så då funkar det med lakan. Våra soffkläder är dessutom lätta att ta av och tvätta. Men för storpölar kanske något vätskebortstötande tyg kan funka?
sängvätar lakan borde ju funka?