ett bitmärke på svansen
Hej! Min ena råtta har bitit mig 2ggr och då har jag inte gjort något för att provocera honom. Detta började för nån vecka sen o den senaste gången så bet han djupt så jag va tvungen att uppsöka läkare.. men nu har han bitit sin burkompis för första gången på svansen och är en rund grop.. så jag blir orolig för hans burkompis samtidigt som jag är orolig för den bitande råttan.. detta har aldrig skett för, för han var den mysiga råttan som kröp upp o la sig på bröstet o sov, pussades överallt. Nu vågar man knappt lyfta honom känns skit tråkigt och ingen av mina råttor visat ett sånt här beteende förut!.. :( Har någon råd eller tips? Skulle ett veterinär besök kunna göra något? Super tacksam för svar
Eftersom du faktiskt blivit såpass skadad av din råtta att du behövde uppsöka läkare så måste du ta det här på stort allvar. Den andra råttan har också blivit utsatt av denna plötsliga aggressivitet. Tänk på att råttbett i händer kan ge dig nervskador för resten av ditt liv. Är det värt det?
Jag vet att det är hur hemskt som helst. Jag har också varit med om samma sak. Kom i håg att friska råttor bits inte. Det kan hända att din råtta är mycket sjuk. Ingen av er mår bra i denna situation. Som det är nu så lider alla. Jag skulle låta en vetrinär avliva min råtta.
Hur gammal är han?
Råttan kan ha ont. Veterinär borde undersöka råttisen.
1# jo jag är mycket väl medveten om att man kan få nervskador för livet :/.. och det är inte värt det men just tanken på avlivning "existerar knappt" självklart är jag medveten om att det kan behöva göras.. men jag är så otroligt fäst och låter så hemskt att släcka hans liv. :(
Är jätte tacksam dock över att du berättar vad du varit med om, för då intalar jag mig att det är det enda rätta ( om han nu inte är sjuk och går att göra något åt )
2# han är snart 1 år gammal :)
3# ska jag absolut ta och göra :)!
tack för att ni tog er tid att svara! x
Kan kastrering vara ett alternativ?
Ja kastrering är de jag funderar på, är det någon som ver på ett ungefär hur många % av alla hanar som blir kastrerade blir lugnare? :/ jag förstår också att ibland blir det ingen skillnad men brukar det oftast bli bättre? :)
# 4 Jag förstår verkligen att man inte vill ta det hemska beslutet när det behövs.
Ett veterinärbesök med en undersökning och ett informerat beslut verkar lämpligt. Det vore verkligen hemskt om din andra råtta och du drar på er fler skador.
Om vetrinären kan hjälpa dig och din råtta så har ni vunnit på det. I fallet då vetrinären råder dig att avliva så kan du i alla fall tänka att du gjort så mycket du kunnat göra.
När samma senario hände mig så kände jag mig skamsen och misslyckad som råttmatte. Men vetrinären och uppfödaren stöttade mig i beslutet. För friska råttor ska inte attakera sina flockmedlemmar eller ägare, då är någonting fel.
Jag försökte tänka logiskt och resonera och kom fram till att min råtta var farlig för sina burkamrater, så alternativet skulle vara att isolera henne och hantera henne med tjocka hanskar. Det alternativet kändes som djurplågeri.
7# det är precis så jag känner! Misslyckad som råttmatte och skäms över att släcka min älsklings liv.. det är så grymt.
Är jätte tacksam över att du berättade om din erfarenhet och dina känslor ! :)
Det där med tjocka handskar har jag prövat och känns som djurplågeri och är inget jag vill göra heller för känner mig extremt elak mot honom. :(
Blir nu att börja med undersökning, försöka hitta något som kan ge svar på varför hans beteende ändrats, finns det inget annat att göra än att låta han somna in så får det bli så. En råtta kan aldrig må bra av att vara helt själv i en bur :(