Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 597 ggr
elut
1

Vitmålad Royal Suite ( en fråga )

Hejsan 

Idag beställde jag min rs, och vill måla den vit med hammarlack, Något man bör tänka på när man målar den?

Är de två lager som räcker?

Hur gick de för er som målade den?

Bör man vara försiktig när man målar kring skruvhålen så de inte kommer hammarlack i dom?

Zakaraa
0

Kom ihåg att slipa buren först s färgen fäster på bästa sätt.

Blev aldrig att jag målade om min RS när jag ägde den men jag har för mig att de sm målat om sina har låtit skruvar sitta i så de målade Över bara.
Man ska vara noga så att man inte täpper igen hål eller får mycket därför på insida och liknande för då kommer ju inte skruvar och diverse delar in i dem sedan.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

elut
0

#1 oj de lät ju nästan avancerat nu ju.. slipa den..? oj så jobbigt, då får den kanske vara blå.. :o

Zakaraa
0

#2 Du Kan ju måla den direkt men risken finns ju att färgen kommer lossna. Man slipar alltid ytan man ska måla för att få en matt yta så färgen fäster.

Månade om en Furet XL bur häromveckan, inte så jobbigt :) Nackdelen var dock att det var oljebaserad färg så fläckarna jag fick på mig är fortfarande kvar x)

elut
0

#3 Men att slipa hela buren låter jobbigt :o  måla är nog inte så jobbigt förutom den eviga väntan efter att få släppa in råttorna i buren ;)

Zakaraa
0

#4 Det tar inte så lång tid :) Men man kan som sagt skippa det steget men det finns risker då som sagt.

elut
0

#5 Vågar nog inte chansa, inte fint om den blir fläckig x) 

Slipa den, tills de blåa försvinner? med sandpapper?

Zakaraa
0

#6 Hehe nej bara slipa lite lätt över ytan så det blir en Matt yta istället för en glasig. Det behövs inte mycket utan bara för att skapa en bra yta för målning.
Yes, sandpapper. Köpte mitt på Biltema (även deras egna hammarlack) men minns inte vilken typ av papper, hur pass grovt j köpte men har för mig att jag tog ganska grovt.

elut
0

#7 De lät lite lättare :) jula blir närmast för mig, så köper hammarlacken där, och sandpapper då, hur långt tid kan de ta att måna hela buren ..? Är de två lager som gäller eller räcker de med ett?

Zakaraa
0

#8 Jag anser att två lager är bäst. Då jag inte målat en så pass mörk bur vet jag inte om det blå lyser igenom men jag tror du kommer se det ganska fort.

Det är svårt att säga hur lång tid det tar, det beror väl lite på hur pass snabb man själv är. Däremot bör man vänta ett dygn innan buren används för att vara säker på att allt är torrt och bra.

zickan
0

Jag tvättade bara rent och såg tills så allt avfettades. Slipade inget. Målade rakt på tidigare färgen. Endast släppt där råttorna tuggat och inredning skavt av färgen. Men jag målade också bara ett lager. Måla två omgångar gär det bättre. Lägga på ett lager färg. Låt tortka i ett par dagar sedan målar man en andra omgång efter typ en vecka. 

Jag målade som sagt bara en gång.

Tror även man kan förmåla med denna över tidigare färg så skall ny färg sitta bättre. http://www.hammerite.se/produkter/special-metals-primer/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Cert
0

Denna här : http://www.hammerite.se/produkter/hammerite-smooth-finish-your-color/

Det står att allt som krävs är att ytan r ren / avfettad och att löst rost har skrapats bort.

…. och vika roliga färger det finns!