Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1461 ggr
Sach
0

Luktar illa

Japp, för någon månadsen började de två små bollarna lukta riktigt illa. städar en till två gånger i veckan, torkar av och har mig. Men ändå deras bur luktar apa. Vad göra? Det är garanterat deras urin som luktar. Har toalätt i buren. o allt funkade toppen fram tills för ngn månad sen som sagt.

Har två pojkar i buren, luktar de lite mer skunk kanske. Min sambo har haft råttor innan och hon har aldrig varit med om maken innan.

Allamej
0

Har du trä någonstans? Hylla, hus kanske?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Sach
0

Nix. Häng korgarna i tyg "nöje"  från IKEA. (tror de heter nöje), som tvättas en till två gånger i veckan och byts när det inte hjälper att tvätta längre.

blackvelvet
0

Vart står buren? Jag själv har i mitt rum, som oftast är stängd för råttorna springer lösa på golvet, och det börjar lukta nästan direkt när jag har städat. Jag städar ut hela buren varannan dag, ja byter toalätt, hängmattor tidningar o torkar av hyllor. Det som luktar mest är nog hängmattorna så dom ska bytas så ofta som möjligt. Om du nu har dom i ett litet rum, så ha den öppen så mycket som möjligt, det försöker jag, och då blir det betydligt mycket bättre. Skrubba galler o skölj av buren emellanåt.

Vissa perioder är värre än andra, om dom kissar ner än vanligt i hängmattorna, struntar i att det finns en toalett o bajsar i hängmattor o på hyllplan med, men man får vara på och städa ofta. Och nu när det är varmt blir ju inte lukten så mycket härligare hellerTungan ute

Sach
1

jag har de i vardagsrummet. Mindre kul när de luktar. Där sitter man o knaprar på popcorn till filmen när en fläkt av råttkiss kommer. Men jag överlever. de ska inte vara i ngt annat rum, vill att de är där jag mest är.

får väl hoppas de snart luktat klart.

eloize
1

piss off dämpar lukten lite…. finns att köpa i djuraffärer och en del mataffärer (dom större kedjorna) man kan spraya lite på hyllor m.m tar inte bort lukten med dämpar den lite…

MangoMelon
0

Sen kan det bero mycket på buren.. Jag har en bur som har olackat galler, och den börjar lukta typ genast efter att jag städat den. Den luktar inte lite heller, utan verkligen så att jag som råttmänniska rynkar på näsan, vad ska då gäster tycka?! Den här buren är också skitsvår att få ren, det stinker i badrummet då jag duschar den med hett vatten. Den är inte som de andra burarna, att skiten rinner av den, utan man måste skrubba med diskmedel för att det ska lossa :/ Nu ska jag dock köpa en ny.

Sen har jag två andra burar med lackade galler och de luktar inte alls. Det enda som luktar är när råttorna kissar på hyllplanen, inget mer.

Så det kan också vara buren som gör att det luktar mer !

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

SweGizmo
0

Min hanar stinker dem också, men snarare bajs än piss:/ och det tar inte många dagar innan det börjar lukta. jätte irriterande.

Min blogg: SweGizmo.se

Anvariel
0

Samma här!!! För ca en till två månader sedan började mina tösar stinka jättemycket. Tror det är för att de växt upp nu och producerar mer urin. Jag har inte något tyg i buren för tillfället (för DET stank… och jag hade tyvärr inte jättemycket att byta ut med. De ska få formsydda hängmattor sedan som jag kan byta ut varannan dag men jag har ingen symaskin så det har liksom fastnat i processen). Jag har toalätt, jag torkar av plasthyllorna varje dag (för GUD vad de pinkar där! INTE pinka på toalätten, pinka på HYLLOR!) Riktigt irriterande. Som Sach sa, det är lagom kul att sitta och titta på TV och känna en fläkt av råttpiss med 30 sekuners mellanrum. Argh….

Det sjukaste är att jag nästan aldrig känner eller bryr mig om några lukter! Hah… undrar hur andra skulle klara sig i min lägenhet… hmm…

Ska prova med Pissoff… Vet inte vad annat jag kan göra? Finns det nåt bra sätt att få råttisarna att pinka på golvet i buren, på toalätten? För nu har mina tösar bestämt sig för att det är på hyllplanen man ska pinka. Och BARA där. Bajsa gör de nere i ett hörn på golvet, så det är lätt att scoopa upp med jämna mellanrum. Men pinket är riktigt irriterande. De pinkar ju HELA TIDEN så det är ju inte ens ok att tvätta bara en gång om dagen. Men det blir märkbart bättre när jag torkar av hyllorna så det är nog därifrån lukten kommer. Bara de skulle fatta att det är på golvet de ska pinka.

[kalelo]
0

När jag hade råttor pinkade de också mycket på hyllplanet, så där fick man alltid torka av så det gällde att nå dit ordentligt. Jag byte ut till badrumshyllor, dvs gallerhyllor, och då förekom det knappt längre i den mängden utan de behövde bara städas vid storstädningn en gång i veckan.

Thirre
0

Jag tror att ämnet berördes tidigare men.. värmen och sommaren gör att allt luktar värre och mer.

Jag vädrar mycket hemma, använder toalätt i burarna, och har märkt med den luftfuktighet som blev efter allt regn gjorde att burarna luktade värre. Toalätten luktar mer.. sunkigt och påminner  om pappersfabriksdoften, inte angenämnt alls. Kanske kan det vara en relevant reflektion?

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

eloize
0

klädnypa på näsan kanske!? hehe

nej skämt osido…. men prova med pissoff och försök gå som ett jihu o gör rent oftare i buren… det är nog det enda som hjälper….

Sach
1

öhhh…vilket namn pissoff. Undra vad den PR-nissen fick betalat för det namnet. =)

ska testa de tips jag fått.

Råttanta
0

Man får inte ha gallerhyllplan i råttbur enligt djurskyddslagen.