äta utanför buren?
hejsan har 4 stycken grabbar här hemma, när man tar ut dom och håller på med dom t.ex om man gjort en laburint till dom så tycker man dom var duktiga som klarade sig genom laburinten, då kanske man villl ge dom godis eller nåt gått, men dom vägrar ta emot ätbart när dom är utanför buren, i buren går det bra däremot.. vill ju gärna visa min uppskattning till dom att dom varit duktiga självklart vet jag ju att man inte behöver belöna med godis heller men är endå lite roligt om dom får nån god mumsbit att tugga på när dom varit duktiga. kan man lära en råtta att våga ta emot belöning utanför buren eller ska jag helt strunta i att ge dom nåt när dom e ute?

Att belöna råttor med godis när dom gjort ngt tycker jag aldrig fungerat här iallafall. Om man vill att dom ska gå någonstans kanske godis funkar. Jag kör med beröm, massa beröm när dom varit duktiga istället.
Att få dom att äta utanför buren går säkert, men det handlar mkt om trygghet och om dom har TID till det. Är man ute och leker så inte sjutton har man tid att äta,lol. Yngre har absolut inte tid. Mina äldre råttor kan äta utanför buren ibland, eller på axeln.
oki, hur kan man lära råttan att när man berömmer den, att den vet att den varit duktig?
Mina råttor blir helt galna av lycka när jag kommer med mat till dom, när dom är utanför buren :D stora som små

Mina råttor äter efter ett tag när de varit ute. Men först vill de bara springa runt och leka sen efter 1-3 timmar äter de lite och sen smyger de upp på sängen eller brevid matte och sussar innan de måste in i buren igen:)
Mina råttor verkar inte uppskatta beröm av något slag alls.. Eller dom har kanske inte tid. Kan inte ens lära dom inkallning. frustrerande. någon som har något tips?

#2 din glädje räcker. Om du låter jätteglad och berömmer dom så förstår dom det.
Är det riktigt gott så kunde inte ens mina skyggaste råttor motstå helt och hållet.. Köttbulle, lite rå äggula på fingret, glass… mums! Att vänja med det riktigt goda kan göra råttorna tillräckligt avslappnade utanför buren att de utan problem stoppar ner huvudet i en skål med tråkigt Torrfoder till slut.
Mycket utevistelse i lugn och ro, och man kan prova att lägga lite godbitar här och var på lite undanskymda ställen (kanske inget som bli gammalt och dåligt då).
Till slut så kan de säkert äta nåt gott utan problem även utanför buren. :)
De första gångerna råttorna var ute ur buren ville de inte äta, kan tänka mig att det handlar om trygghet och så. Nu tvekar de inte att ta emot goda saker, och snor gärna min mat om jag låtit något ligga framme. Jag upptäckte att Nagini är helt galen i karameller med vaniljsmak (eller försvarets hudsalva) när hon började springa och gömma sig med det någonstans. Då var det råttjakt som gällde. Nu ser jag till att inget sådant ligger framme ^^