två till råttisar
Jag undrar att ska man ha råttor i karantän även om dom inte ska vara i samma bur?
Jag funderar på att köpa två honor också fast dom ska ju självklart vara i en egen bur fast ungefär bredvid killarnas bur, Ska jag då endå hanykomlingarna i karantän?
tacksam för svar :)

nja, du behöver kanske inte ha dom i samma rum dom första veckorna och tvätta händerna när du klappar tjejerna/killarna. Iofs blir det ju som karantän så svaret är väl ja. Dom nya kan ju ha ngn smitta så det vore kanske dumt att chansa.
Man vet ju aldrig om de nya råttorna har någon luftburen sjukdom så därför är det ju bäst att ha dem i skilda rum. Sen beror det ju lite på också vart du köper dem från. Kommer de från zoo rekommenders det starkt att ha den i skilda rum och är det från en bra uppfödare så kan du ju känna dig lite säkrare. Har hört att sjukdomar som de har kan bryta ut vid stress som tex vid flytt. Hur vanligt det är vet jag dock inte.
Lycka till 
men om dom kommer från samma kull?
Måste dom vara i karantän endå?
Med karantän menas att alla nya råttor ska hållas separat från de du redan har, och du byter kläder och tvättar händer mellan burarna. Kommer de nya råttorna från samma kull så kan de sitta i karantän tillsammans.
Om du köper råttor från en uppfödare som håller karantän under råttkullens uppväxt så behöver du normalt inte karantän alls.