Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 459 ggr
Vixifyx
0

Omplasering/räddar-råtta Hjälp!

Jag valde att ta hem/rädda en rått-kille som nu är ungefär 5 månader . Jag tog hem honom för ungefär en månad sedan. Varför jag tog hem honom var för han annars skulle släppts ut i naturen o dö eftersom ägarna påstod råttan inte gick att hantera…och ja djur vän som man är…. 
Råttan döpte jag till Elvis

Råttan är väldigt rädd både för mina andra råttor och för min hand. Jag har en Savic Royal Suite 95 Double bur så jag har dem åtskillt fortarande och låter dem hälsa på varandra på en liten golvyta som jag övervakar (det är vår hall där det inte finns direkta gömställen utom min famn så de får närma sig varandra i den takt de vill)  

Elvis tränar jag även med att bli van med mina händer eftersom han bara springer runt runt runt i buren då ja lägger mina händer i den , tydligt tecken på att han är rädd… så ja lägger knytnäven i buren och låter han själv närma sig , och om han gör det får han nått gott, som honung eller dyligt. Han har bitit några gånger men man får ju inte visa dem att bitandet gör någon skillnad, får då tror de att de får som de vill genom att bita, (vad jag förstått?) så jag håller handen extra länge lite närmare honom istället då han gör det. Sist o slutligen är ju det inget som inte läker på några dagar. 

Jag har inte kunnat träna honom med att ha honom i händerna eller i famnen än eftersom han inte vågar va i handen ens utan att bitas massvis och försöka springa undan….

Till en början trodde jag han var agressiv och det var därför han bet, men jag tycker det har börjat gå bättre, så jag tror mer nu på att han är bara så otroligt rädd och o-hanterad sedan tidigare …..

Varför ja berättar detta är att jag gärna tar emot alla tips ni har trortts att jag läst på allt jag kunnat komma över, samt att om ni har tips på vad jag kan göra för att han iallafall inte ska va rädd för de 2 andra hanarna ja har? 

De är också rädda för honom så även om de smyger fram och nosar utan att visa tänder eller burra upp sig eller gå me rumppan till så går de snabbt upp i famnen på mig istället för att fortsätta "leka " med honom , och Elvis i sin tur är väääldigt nyfiken och vill komma nära  o utforska möblr o dyligt omkring, men börjar istället skrika då han kommer lite närmre de andra , eller främs om han tycker mina 2 andra hannar kommer för nära honom…, lite som då en katt fräser,,medan han sedan kan sitta brevid dom en stund för att sedan springa till ett annat hörn.. är detta en tidsfråga eller går han inte att tämja?

Vixifyx
0

och ja , ja är possitiv ja tror de kan bli världens mysgiaste av honom bara man orkar och vill lägga tid och tro på honom… vilket jag gör.. så va lite snälla och säg inte nått i stil med att "Du borde inte tagit dig an honom" eller dyligt för ja tror faktiskt han kan bli hur fin som helst…

pellepojken
0

Fortsätt o träna din råttis så kommer han att bli en fin o lugn kille. Han är fortfarande så ung. Jobba med honom dagligen. Han är rädd o osäker. Han kommer snart inse att det inte är farligt o får då ett förtroende för dig.

Prata lugnt o fint med honom o ha leverpastej till hands. Det brukar alltid gå hem.  När rädslan avtar så blir kontakten med dom andra råttisarna naturlig. Han är nog sååå nyfiken på dom.   Lycka till.