Skolans råttor
Vår skola har en royal suite 95 double för skolans 2 råttor, men den är FYLLD med kutterspån och halm. De har även saltsten och höboll, 3 små trähus och 1 liten hängmatta som är för hamstrar (får knappt plats 1 av dem i dem och de är väldigt små honor) och det är i princip allt i buren och aktiveringen de får. Det ser verkligen ut som rena råtthelvetet om man inte räknar burens underbara storlek 😕
Jag har pratat med läraren och berättat lite men inga ändringar har gjorts (då det var så här veterinärer rekommenderade + att råttorna skulle säljas. Detta var dock 4 månader sedan och råttorna finns fortfarande kvar…)
Jag erbjöd mig att skänka inredning till dem då de inte vill lyssna på mina råd, men eftersom de skulle säljas så sa hon att det inte behövdes. Men de finns just fortfarande kvar, så nu överväger jag att bara sy ihop några hängmattor, tunnlar, osv och köpa in lite av ikeas draperihängare och bara ge dem till dem oavsett… Borde jag? De kommer förmodligen inte säga nej till gratis grejer och jag kan inreda buren själv så jag ser till att det är gjort… Då har råttorna iaf alternativet att ligga utan spån/halm tillsammans någonstans utan att hänga i gallret…
Jag har tagit bilder på buren och hade tänkt att kanske om man skickar de till lite erfarna uppfödare och sedan ber om deras åsikt om vad som kan förbättras och vad som redan är bra utifrån bara bilderna och sedan sätter ihop alla svaren och skickar till läraren att det kanske fungerar… Men samtidigt om de struntar i det vill jag ju inte ta tid från folk för att skriva sina åsikter. Vet inte riktigt vad jag ska/kan göra för att ändra…
Vad jag tycker är värst med det hela är att de lär ut hundratals ungdomar att detta är hur sällskapsråttor ska ha det. Och därför vill jag inte ge upp på att förbättra deras tillvaro om bara lite…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jag tycker det är toppenbra att du talar om för din lärare vad som är rätt o fel när det gäller hur råttor ska bo. Fortsätt med det. Samtidigt får ju också ungdomarna lära sig vad som är rätt.
Du kan väl visa din lärare vad som skrivs om råttors boende osv här på RIF. Jag tycker det är en fin tanke av dig att förbättra miljön för råttorna med hängmatta o tunnlar som du nämner. Lycka till med det du gör för råttisarna.
#1 Jag har en enorm social fobi och den 1 gången jag pratade med henne om det skakade jag så mycket så det kändes som jag vibrerade och mådde så dåligt, så i person kan jag tyvärr inte göra det fler gånger… Ville inte första gången heller men jag kände att jag kunde inte bara sitta tyst och låtsas som om det är okej 😕 Så alla försök nu efteråt måste gå via mail, och det ger ju ännu mindre intryck… Så vet inte riktigt hur, blir lite irriterade på deras "eleverna bestämmer hur djuren har det" slogan 🤓
Jag skrev en uppsats om möss (de har också olämplig inredning till mössen) med mycket källor till veteskapliga studier om skadan och smittrisk, men inget ändrades, så tror inte de hade lyssnat på artiklarna här… 😕
Får börja med att skänka en massa prylar! Även om de säljer dem nu 4 mån senare så kan de ju alltid använda sakerna till mössen…
Men herregud :o Vår skolan gör vårt yttersta för att följa lagen till punkt och pricka, att eleverna ska göra och lära sig det för djurens skull. Det ingår i kursplanen och vi får inreda för varje "djursort" (reptil/fågel) själva enligt lagen och motivera varför vi har inrett som vi gjort och varför vi använt papperspellets istället för spån osv. Vi klickertränar, agilitytränar, hanterar alla djur som man kan göra det med så vi lär oss hur
//Joanna
#3 Det var så jag trodde när jag började skolan också tyvärr… Men här är det kutterspån överallt, kortlivade djur och tydligen ingen respekt för vad elever anser… Jag skulle aldrig rekommendera skolan till en djurintresserad, djurhållningen får mig att må dåligt varje gång jag ser den…
Visst är det "lagligt" att ha det så här för råttor men det är inget man ska lära ungdomar att sällskapsråttor bör ha det, jag hoppas innerligt att de inte blir sjuka av allt damm snart, har hört dem hosta några gånger… Kan tyvärr inte sy något förrän i helgen när jag kommer hem till symaskinen, men kommer leta reda på henne direkt på måndag och ge över grejerna, och kolla så de är uppsatta på onsdag och göra det själv om inte…
Men om skolan har en dålig djurhållning behöver det anmälas så det blir ändring. Bra att du agerar!
#5 Det är fullt lagligt tyvärr, lagen tar inte hänsyn till ohyrerisk eller i princip något som inte dödar väldigt fort. Kutterspån är ju så otroligt populärt så det hade tagit väldigt mycket av dem om de var tvungna att ändra så kutterspån inte var lagligt till gnagare…
Har hittat t.ex. detta, detta och detta samt en lång lista på publicerade artiklar som hon säkert kan hitta via bibliotek, kanske ska skicka detta? Dock är jag orolig om det blir övertjatat att det bara blir en mental block om det hela…
Åh vilken jobbig sits!
Tycker du gör HELT rätt i att försöka förbättra för de stackars råttorna! Ge inte upp, snälla <3
Det kanske fungerar om någon utomstående tar kontakt med skolan?
#7 Kommer absolut inte ge upp, detta är inte acceptabelt på något sätt ❤️
#8 Tvivlar på det… Då de tar skolans veterinärs ord på det, så en främlings ord kommer inte gå över det tror jag… Tyvärr är detta samma veterinär som gav mig råd som nästan kostade livet på min ena råtta, de är inte råttkunniga alls 😮
Sno hem råttorna hem till dig ;) Nejmen det är skitbra att du agerar! Du kan kanske prova med att gå ut till eleverna istället och få över fler på din sida. Du kan börja med dina kompisar, och sen utöka. Då är ni en hel grupp ( eller någon +namnlista) som framför de nya förslagen om djurhållningen.