Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 566 ggr
Absinthe
0

Vad tror ni?

En liten historia jag skulle vilja veta vad ni tror om.

Två råttflickor, de är inte syskon, de flyttar tillsammans till en ny ägare, en ganska lång resa men det är stabila råttor alltid varit förut, även deras syskon och föräldrar är stabila råttor och även fler i ledet bakom är från en stabil stam.
Efter någon vecka i nya hemmet börjar båda oprovocerat att bitas. Ingen utav råttorna i stammen eller föräldrar eller ens deras kullsyskon har visat detta beteendet. Är det inte troligast att något hänt i det nya hemmet som gör att de blivit rädda, eller något annat som hänt, okunskap hos ägaren?
Jag har varit med om detta tidigare, detta var hos syskon dock, men troligtvis hände något som utlöste detta beteendet i det fallet.
Saken är den att från två olika kullar med stabil stam och alla syskon och andra släktingar så vitt man vet om är stabila underbara sällskapsråttor med stora personligheter att två av dessa hos samma ägare börjat bitas samtidigt?

Jag känner att jag vill bolla lite om detta, då en tjej i sthlm som tog två av mina råttor påstår att detta har hänt, när jag vet med all säkerhet att syskonen till dessa två råttorna hon tog är underbara individer som alla har haft glädje med och jag har bara fått positiva svar från alla angående dessa två kullarna. Är det troligt att hon bara tröttnat på dem, för hon sa att hon lämnade in dem till en djuraffär, alla vet nog vad som skedde där, de blev mest troligt föda till något annat djur, för avliva dem det vore ju synd (?) och att ens berätta det för mig när hon tappat bort min mejladress och när min adress stod på registeringsbevisen det kunde hon inte heller göra. Hon hade mitt telefonnummer, min mejladress och vanliga hemadress, ändå kontaktade hon inte mig. Jag tycker att det osar lik om detta. Vad tror ni?
Jag känner mig maktlös, usel, förbannad, besviken och gråtfärdig över detta, jag är noga med att veta vad som sker efter råttorna från mig lämnar hemmet, jag vill ju veta så mycket som möjligt och gärna lite till hur det går med ungarna och så, det kan nog alla som här inne har råttor från mig intyga.
Jag är bara så ledsen för det var två underbara tjejer som jag själv tänkte behålla, två töser som var helt underbara den dagen de lämnade mitt hem, jag kände först att "Nej jag behåller dem ändå" Men valde ändå att låta någon annan få glädje av dem för jag hade redan många underbara djur.
Jag tycker det luktar osanning om allt över hennes bristande intresse helt enkelt, eller så har något hänt råttorna. Jag finner det väldigt otroligt för att vara sant..
*gråter* De var så jävla underbara dessa damer, nu finns de inte mera, får man veta 6 månader efter det har hänt. Jag skickat ett mejl för tre månader sedan också och frågade hur det gick men fick aldrig nåt svar, skickade ett häromdagen, först nu svarar hon..
Ne jag är så förbannad så det går inte beskriva. Jävla människa!

Nutiz
0

Ååååh! Blir så ARGGG när jag läser om såna här saker Gråter
Hur kan folk?! Två underbara råttöser med hela livet framför sig… Fyfan!!

Absinthe
0

Mm, jag var skitförbannad.. gråtit ett tag nu, jag älskade dessa tjejerna, de var mina små änglar, jag har ytterst svårt att tro annat än att hon tröttnade på dem..

Gråter

Marrefarre
0

Stackars töserna. Men jag blev glad att du skrev detta ändå för jag har en liten hona sóm jag tyvär som ge bort till någon, tog hand om henne från en person som skulle mata henne till ormarna och då tog jag henne så länge..Men nu vet jag att jag ska hålla god koll på henne när hon försvinner.

TACK TACK

Absinthe
0

Man kan aldrig riktigt lita på någon vad det gäller det nya hemmet.. oftast är väl 90% av hemmen väldigt bra, men tyvärr kan många prata omkring saker som gör dem trovärdiga först.
Hoppas hon får ett fint hem iaf! =)

Daydreams
0

Tror inte det hon skrev var sant öht. låter himla oseriöst. fy fan vilken typ-

*tröstkramar*

Marrefarre
0

HOppas också det..nu när de börjar växa så blir det lite för lite plats här hemma och det verkar inte finnas folk som är intresserad av henne :(

Grodan
0

#0 Jag förstår dig precis. Det har hänt mig liknande saker flera gånger. Jag har sålt underbara råttor som sedan avlivats eller omplacerats utan min vetskap och trots att jag ville ha tillbaka dem om de tröttnade på dem. Detta har gjort att jag väljer köpare mkt noga.

Däremot om en köpare inte är nöjd och säger att råttan bits eller dyligt så ifrågasätter jag det aldrig. Jag bortförklarar det inte heller utan tar tillbaka råttan eller löser det på något sätt. Men det är viktigt att man kommer överens om att köparen skall höra av sig om de inte vill ha råttan kvar!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Absinthe
0

Jag sa att det kvittar absolut vad och oavsett vad så vill jag ha tillbaka råttan/råttorna, och det kvittar vem det än är som har några utav mina råttor, men nåt är fel i historien eftersom hon inte ville ta kontakt med mig, hon hade många olika sätt att ta kontakt med mig men gjorde inte detta, jag är så besviken. Det får mig att tro att hon bara tröttnade och ville hitta på en anledning för att ge bort dem, och tro att den anledningen gjorde att jag inte ville ha tillbaka dem.. vilket är fel, jag hade hellre sett att de kommit tillbaka till mig, då dessa två honorna var väldigt speciella för mig.. Jag är alltid noga med att jag vill höra hur det går med råttorna från mig, för jag är mån om att det jag gör är rätt och att råttorna ska ha det bra. Är bara synd att jag ens valde att inte behålla dem, de hade varit precis som mina andra honor är idag, det är jag övertygad om.. för nåt känns väldigt fel i hennes berättelse.. En riktig sann råttvän vet väl oftast hur en råtta slutar när de lämnas in till en djuraffär? ='( Så det känns som hon ljuger för att inte vilja erkänna att hon tröttnade på dem, men jag kan inte bevisa det heller.. så jag får väl tro hennes ord.. Detta gör mig bara så förbannad att hon inte tog kontakt med mig..
*ont i själen*

Mezzzanina
0

Fy vilken sorglig historia…

Låter väldigt osannolikt att hon talar sanning, förutsatt att inget hänt med råttorna som hon inte talar om….  Självklart så bör man höra av sig till uppfödaren för råd och tips om problem uppstår i första hand.Hadde det vart mina småttingar så hadde jag kännt på exatt samma sätt.

Hoppas att blivande råttägare läser detta och tar till sig ifall det skulle uppstå problem.

Absinthe
0

Hur seriös eller oseriös jag nu är är upp till var och en att bilda sig en uppfattning om. Jag VILL att råttorna ska tillbaka till mig oavsett om några problem dyker upp.
Det tror jag att alla vettiga uppfödare vill. Lägg det på minnet, hellre en sann historia eller privata anledningar, det kvittar vad. Tillbaka till uppfödaren då det är av uppfödarens intresse, och vad det än gäller så våga att ringa eller mejla eller vad det nu kan tänkas finnas för sätt att ta kontakt.
Sånt här är så jäkla otrevligt att råka ut för.. =/

Grodan
0

Ja det är jobbigt att råka ut för och det ställer ännu hårdare krav på dig som uppfödare: du måste lägga ner oerhört mycket kraft på att bedöma människor!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

CamillaS
0

alla har sagt dom kommentarer som som jag tänker också.. kan bara säga att jag lider med dig usch vilka hämska människor det finnsGråter

Mischa
0

Jag förstår att du är förbannad, kan personligen inte förstå hur man kan göra så, känns som ett svek jämtemot uppfödaren och råttorna.

Nån som från början köper råttor hos en uppfödare borde förstå vikten av ett bra hem än att dumpa dom hos zoohandeln.

≧◔◡◔≦

Terato
0

Nej ursh vad jobbigt!

Ja, jag tycker det låter som att hon inte berättar hela sanningen. Hade hon haft råttor förut? Alltihopa låter så himla konstigt.. Varför köpa av en uppfödare över huvudtaget om man inte verkligen är intresserad? Det förbryllar mig..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

TopasPearl
0

svartlista tjejen!!:@ Jag är arg. Hur kan någon vara så känslokall. Jag har träffat en annan person som också tröttnade på sin råtta och släppte ut henne i skogen!!!! Jag lider med dig absinthe!! Det är ju inte rätt att göra så. Om man ska ha en råtta eller något djur överhuvudtaget för den delen ska man vara 110% säker på att man vill och att man klarar det. Speciellt med råttor för de är mer tidskrävande än t ex en katt eller hund! Sådana här saker gör ju det svårare att lita på nästa person som vill ha råttor:(

Absinthe
0

Mjo, hon gör personliga påhopp också, försöker reda ut det hela men hon kastar bara skit över mig. Elak människa, försöker få reda på om de eventuellt kanske fortfarande lever, så jag kanske kan få kontakt med nya ägaren i så fall, så jag får vet hur det ligger till. Tror ärligt inte att de finns kvar i livet då de kom till zoo.. =(
Allt är så jobbigt nu.. men är väl i grund och botten mitt fel eftersom jag ens placerade dem till henne från början.
Jag vill hålla kontakt med alla som har råttor från mig för jag vill veta liksom, det är inte för att jag vill vara jobbig, utan det ligger i mitt intresse. Dock vet jag inte om jag kommer fortsätta att föda upp, ska till läkare imorgon och kolla om jag är allergisk eller inte mot råttorna.. ='(
Så allt känns för jäkligt just nu, kanske inte tål mina älsklingar och sen dessutom en som gör personliga påhopp som inte ens träffat mina djur mer än de två som hon sannerligen antingen gjort något mot så att de blivit rädda (hon hade hund) eller helt enkelt bara tröttnat på dem, då hon hade många sätt att kontaka mig på men inte gjorde det.
Mycket motgångar på en gång, dessa är inte de enda, lite andra privata motgångar nu som känns i själen. Kanske därför jag reagerar så starkt på hennes otrevliga och personpåhoppande mejl när man snällt frågade hur allt gick då man inte hört av henne..
*suckar*

Terato
0

Men gud vad jobbigt det verkar vara för dig just nu.

Skickar stora tröstkramar och hoppas att provsvaren är negativa och att det löser sig med ditt privatliv. Men det är trots allt INTE konstigt att du reagerar mot den här händelsen. Alla vi andra på forumet gör ju det. Prata ut med någon av de andra uppfödarna! De förstår nog precis hur det känns.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Magda
0

*skickar en tröstkram* det låter onekligen mkt skumt det hon säger..

Anso
0

Sänder många kramar till dig. Hoppas allt löser sig på något vis.

Absinthe
0

Tack alla.. Det värmer!
Hoppas mer än någonsin att jag inte ska vara allergisk, mina pälsklingar betyder så oerhört mycket för mig. Kan inte tänka mig att vara utan råttor.. =/
Kommer ändå envisas med att ha dem kvar. My precious!!

Marrefarre
0

Håller tummarna för dig! Det vorre skitsynd om du var det..*Håller hårt*