Råtta hittad under en trapp ute...
Först och främst måste jag fråga om nån har en aning om varför en människa är så fruktansvärt dum i huvudet att man släpper ut en råtta, som man troligen tröttnat på, i regn och +10 grader?! Varför?! Den frågan kommer jag alltid ställa mig själv, och aldrig kommer jag förstå. Hur man kan vara så kall… Hur man över huvud taget kan somna på kvällen. USCH!! 😢
Just detta har inträffat ca en mil ifrån där jag bor. Mamma kollade runt på facebook och såg där en annons med en upphittad råtthane. Hon som hittade honom sa att han skakade av köld och var dyng sur… Hon gick fram till honom och han sprang snabbt upp för hennes arm och upp på axeln. Sekunder efter kom de en tant och sa att hon hade sett en tjej som slängde in en bur i grovsoprummet, så hon gick dit och hämtade buren och tog råttan med sig. Vi nappade på annonsen och tänkte att vi kan ge honom de hem han behövde. Han sprang snabbt fram till luckan och va väldigt social. Och hem kom han. Han hade ju såklart inget namn, så han fick namnet NEMO ❤️
Är väldigt glad att tjejen som hittade honom har ett hjärta av guld, men fyy f*** till den som kastade ut fina Nemo… 😡
Bild kommer när jag har någon bra, och ja hoppas att de finns fler "hitteråttor" som har de bra hon någon RiF;are!
aww… stackars lilla Nemoråttan…
Vad skönt att han fick komma till dig! ❤️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Stackars krake! :'( Så skönt att du har ett hjärta av guld för alla små råttor! ❤
Fint av dig att ta hand om den lille! ❤️
🌺
Börjar nästan gråta bara av tanken på att släppa ut mina hjärtan. Själv mår man ju dåligt när de inte fått minst 10 pussar de senaste 6 timmarna 😢
Jättefint gjort.
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
Borde typ vara dödsstraff på folk som dumpar djur ***RAGE***
Bra att Nemo kunde få ett ORDENTLIGT hem :)
Ja… HAn är super mysig, och om man nu kastar ut en råtta kan man ju frövänta sig att den är sjuk eller aggressiv 🤔, men han är ju inte de! Han är jättesnäll och mysig. När han åkte hem knastrade han när ja höll i han 😃
Även om det mest troligt är att nån dumpat ute. Så är det en del råttor som rymmer varje år via ett öppet fönster, kommer ned i en ryggsäck ut, eller smiter under en utevistelse.
Även om det "bara" är en råtta. Så skall det anmälas ett upphittande till polisen. vilket jag hoppas ni gjort. Bra att köra det lagliga vägen. Mest troligen kommer råttan inte va anmäld saknad och får därmed stanna hos upphittaren om denne vill osv. Men ring polis, sätt upp nån lapp på affär eller området där den hittades. Eller begär upphittaren att göra detta.
Kan va att den helt enkelt bara rymt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Va skönt att han fått ett hem.
Rymt?! Aldrig… De va ju en tant som såg tjejen slänga in buren i soprummet ungefär samma tid som "hittetjejen" hittade honom…
#10 jag som läste lite för fort och missade den biten. förlåt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag hjälpte till att fånga in två stycken utsläppta hanar för några år sedan. Den ena hade de lyckats fånga själva, men den andra låg fortfarande kvar under en vedhög. Jag och mamma åkte dit utrustade med leverpastej och räkost, och osten var för oemotståndlig för han tog ett steg i taget ända tills jag kunde få grepp om honom. Jag trodde förstås att han skulle börja sprattla och försöka komma loss, så jag höll honom i ett tajt grepp mot mitt bröst och smekte honom med tummen samtidigt. Och gissa vad han gjorde istället? Han slappnade av och blev gelé och började knastra och ploppa med ögonen istället. Han verkade sååå nöjd med att slippa vara ute i stora läskiga världen längre! 😍

Mvh Stephanie 

#11 de e lungt, reagerade bara på att du trodde att han hade rymt när ja skrev att så va inte fallet 🙂
Här är bilden, något sen men jag hatar mobilversionen av iFokus -_- visst är han söt då? Min lilla "hitta Nemo" råtta ♥
#14 Naww! 😍 Vilken goding! ❤️
Han är väldigt snäll och faktiskt ganska tuff! Jag tar alltid ut mina råttor i transportburen och så får dom gå ut om dom vill, inget tvång. Min andra råtta Rex törs inte gå ut än, och igår va de första gången för Nemo och han vågade sig ut 😃 Känns som att jag har dragit en riktig vinstlott! 😃❤️
#14 Skrutten! <3
Aww såå söt! Men påminner på nåt vis om Cruella de Ville hi hi… fast sööt istället! hi hi ❤️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
aaaaw så söt nemo är tur ni tog hand om han. sånna som bara kastar bort ett djur som dom tröttnat på borde fan skämmas. (en som älskar djur)
Har han fått något sällskap? :)
Stackars lilla Nemo! Vad fruktansvärt att vara med om att bli utslängd sådär! D: Skönt att han har ett bra hem nu med folk som älskar honom :3
#21 klart han har sällskap! Har haft råttor i 3 år och hade redan 4 st när vi tog oss ann honom som direkt gillade honom :)
#23 jaha va kul! Kanske missa de i inlägget då? Satt i solen med mobilen när jag såg inlägget :p
Kom aldrig upp i denna tråd men de står i min profil ;)
De e inte ofta man kollar profiler ^^
Ja gör de ofta ^^
Genom mobilen gör de tyvärr inte de. Använder datan mycket sällan nu. :(
Går*