Vad ska jag göra?
I måndags fick en av mina första råttor somna in. Hon blev 2 år och 8 månader. De va den värsta dagen i mitt liv! Men grejen är den att dem andra 2 damerna som har levt med henne HELA sina liv rör sig inte i buren nästan. Dem ligger näst intill stilla och sörjer. Jag vet inte vad jag ska göra! jag blir så himla ledsen. Tyvärr är dem över 2 år också så vi får se hur länge dem orkar :(
Kan tillägga att Tinny inte ens vill komma utbud buren. När jag tar i henne tar hon tag i sin "korg" å försöker komma loss å piper av protest. Har inte riktigt var så innan heller :( Dessa damer lider tyvärr av mycoplasma och kan därför inte skaffa sällskap till dem :(
Det har inte gått så många dagar. Förhoppningsvis sörjer damerna sin vänn en tid och rycker sedan upp sig.
Du skulle kunna skura hela buren, göra om inredningen. Sätta in något nytt skoj. Lägga in god mat. Umgås med dom mycket och aktivera utanför buren.
Kan det varit att nuvarande tanter är sega av naturen och deras vänn var mer aktiv som drog igång dom?
Dock måste jag fråga på om veterinären gjort någon undersökning som styrkar att det är mykoplasma. Har de medicinerats för det och hur gick det?
Vet av erfarenhet att veterinärer inte orkar lägga tid på smådjursvård. Allt för dom brukar va mykoplasma. Finns lika mycket som kan ge rossel på råttor som på människor i princip. Så vanligt med myko är det inte. Kan lika gärna va nått annat virus/bakterie. Typ lunginflammation, pastruella, car, sda, coccodios, bordetella osv. Till och med hjärtfel ger liknande symptomer som myko.
För att säkerhetsställa att det är mykoplasma måste man göra ett Pcr prov som brukar i regel tar runt 14 dagar att analysera om jag inte mins fel.
Har du inte fått en medicinering är det värt att gå till en annan veterinär som skriver ut. Finns alltid en liten chans att de kan bli friska med rätt mediciner.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Är det verkligen så att råttor med myko inte kan gå med andra friska råttor?
Har lästa att de flesta tamråttor bär på myko men att det är deras eget immunförsvar som gör att det inte bryter ut? Så att därför är inte smittorisken ett egentligt problem?
Har jag fel?
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
När jag va med dem där i början av året å tog bort "mamman i buren" så sa han att om dem äter å är pigga så är de ingen ide att ge medicin för de är inte allt säkert att de blir bra. Katten ska in å kastreras på måndag så ska ta och råd fråga dem. De senaste har de tyvärr blivit sjukare, de vill säga porfyrin runt ögonen och nosen mer och de senaste dagarna har de börja andas ansträngande. De bästa är nog om dem får somna in skulle jag tro. Men ena tjejen är helt porfyrin fri men andas lite häftigt :(
Kass veterinär :-(. Finns så mycket som de kan bli sjuka av som ger liknande myko symptomer.
Myko kommer inte bara sådär. Råttans immunförsvar behöver först bli mer försvagat. Mest vanligt att råttan får förkylning, eller annan bakterie/virus som drar ned immunförsvaret så myko kan utvecklas.
Gör man ingen rejäl kontroll kan man inte veta på vad det är råttorna har. Och tyvärr kan de bli mycket sämre om de inte får vår. Med vår är det stor chans att de blir friska. Dock har det gått så lång tid nu att det kan bli svårare bli av med det. Men en redig medicinkur. Typ ronaxan+baytril eller liknande.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
För några månader somnade min första råtta in och jag vet precis hur du måste känna. Hennes två systrar blev deppiga och sörjde ganska länge men idag är de mer sitt vanliga jag. Så, dina tjejer behöver nog lite tid att sörja.
Ska ta en snack med veterinären på måndag när jag ska dit! :) Ja de va två honor som va mina första råttor. Detta va den andra. Så nu har jag inga "första råtta" kvar :'( de är verkligen jätte tungt. Tass avtryck vägrade hon göra också, då jag ville tatuera in dem :)
Jag har varit med om liknande som du. Förra året dog en av mina honor och en hel vecka efter var en av hennes systrar väldigt deppig. Tog en vecka och sedan blev det bättre. Kan ta tid antar jag. Är alltid tufft när man förlorar en råtta. En av mina honor somnade in i mitt knä i måndags kväll och det känns som om hjärtat ska brista. Beklagar sorgen.