Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1802 ggr
Terato
0

Rex-Okej egentligen?

Jag äger ju själv en liten rexis och tycker det är otroligt vackert med rexpälsen.

Men är det egentligen okej att avla på denna variant?

Det jag tänker på är ju det här med krulliga morrhår. Min Sizzla får ofta morrhår i ögonen eller ibland råkar hon dra i dem när hon äter och piper då till. Hon snubblar mycket oftare ner från höga höjder än min släta tjej också och jag tror det beror på att hon "ser" sämre pga sina knasiga morrhår.

Har dessutom en känsla av att hon lättare blir förkyld än min slätis. Rexpälsen är ju vad jag förstått tunnare än de släthåriga eftersom de bara har underpälsen.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

KAGE
0

Vi har väl snackat om detta förr + Röda Ögon..

/Karoline.

Ninja
1

Jag har aldrig haft en rexad råtta som varit speciellt annorlunda från de släthåriga. Min erfarenhet är att de klarar sig minst lika bra, t o m så att de släthåriga varit mer olycksdrabbade.. därför tror jag det är individuellt hur klumpiga de är, eller hur framåt de är osv.
2 släthåriga som varit förkylda (dålig avel bakom) och en släthårig som skadat sig. Ingen rex har råkat ut för något sånt (peppar peppar)

Jag tror inte att rexpäls är något speciellt handikapp för råttorna.

LeTigre
0

Jag tror du själv har svaret på den frågan. Vill man avla på något som får råttan att fungera sämre? 

Har de krulliga ögonfransar med förresten?

Nidnal
0

Mina rexar har alla varit "dåliga" rexar med ganska raka morrhår. Jag har inte märkt någon skillnad mellan rexar och släta vad gäller beteende, hälsa eller något annat. Det enda är att deras svansar blir lite torra så jag smörjer in rexsvansarna oftare.

Girlie
0

Jag har också mest haft "dåliga" rexar så har som Nidnal aldrig märkt några problem, därför är det svårt att ha en uppfattning för mig om hur mycket det kan ställa till problem. :)

niffen
1

"Dåliga" rexar är "bra" rexar   :P

[countess]
0

#4 vad smörjer du med ? ena min råtta är lite torr på svansen

LeTigre
0

Det här med att de skulle bli sjuka oftare köper jag inte riktigt, om de inte har väldigt tunn päls då vilket skulle kunna leda till större sårbarhet, men om det är bra avel bakom borde immunförsvaret vara fullgott.

Det jag tänker mest på är om morrhåren är extremt krulliga.

Mischa
1

Jag är av det tycket att djur i sällskap behöver inte ha sina naturliga egenskaper under förutsättning att dom inte blir just sjuka eller mår dåligt av det.

≧◔◡◔≦

LeTigre
0

#9 sant, jag håller med. Men det är väl lite en subjektiv bedömning av huruvida en råtta mår dåligt av ett tillstånd eller ej.

Mischa
0

#10 absolut, det är ju upp till var och en att bedömma vad man tycker är inom rimliga gränser, men en sådan sak som rexar ser jag inga problem med.

≧◔◡◔≦

Nidnal
0

#7 Jag brukar använda Försvarets hudsalva. Finns på Apoteket, innehåller inget farligt och råttorna ÄLSKAR den :)

[countess]
0

#12 okej tack

Terato
1

#1 Jepp, jag vet! Men jag ville att det skulle få en egen tråd så att det uppmärksammades!

#9 Jag håller också med om det men som sagt så funderar jag över om de "lider" även i fångenskap.

Jag tänker också mest på morrhåren. Vissa dagar är det ju nån skrånk som alltid irriterar i ögonen. Man kan ju liksom inte göra nåt åt det heller. Vem vet vilka problem det kan ställa till med i framtidens avel om det går för långt. Som sagt, då kanske ögonfransarna kommer att krulla sig och irritera också. Än så länge verkar ju iaf inte sådana problem finnas, men..

#8 Nä, det kanske är marginella skillnader på hur kalla de blir. Men om de bara har ett pälslager så vore det ju logiskt att de blir kallare. Är ju alltid svårt att veta!

Och som Ninja sade så är det ju så många andra faktorer som spelar in så det är ju svårt att mäta, liksom. Men det är saker jag uppmärksammat och funderat över.

Gosh, varför finns det inte en djurgud som kan sänka sig ner på jorden och tala om hur det ligger till? :P

Jag kommer nog iaf, tills det blir mer klart, försöka hålla mig till slätisar. Möjligtvis rex med relativt raka morrhår.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Mymlan&Vifs
0

Nu är det här en väldigt gammal tråd, men eftersom jag snubblade in här kan andra intresserad ochså göra det.

Vad gäller sinnen: Om råttan får sämre "syn" pga krulliga morrhår, så blir inte råttan blind, utan glappet i sinnesintrycken fylls igen av övriga sinnen. En människa som är blind får tex bättre hörsel och bättre känsel för att täcka upp glappet i sinnesintrycken.

Har en rexad hona som har mycket små kala fläckar här och var i ansiktet samt visar en antydan på att hon kommer få tunnare päls på ryggen framöver. Hon har också väldigt krulliga morrhår, men hon är precis lika skarpsynt som sin syster med slät päls.

Om morrhåren orsakar långvarig smärta eller eksem vid ögonen eller om råttan råkar bita av sina egna morrhår så är det ju illa, annars tror jag inte att det är mycket värre än när jag tex får min lugg i ögonen eller mungipan. Dock är ju alla upplevelser subjektiva. Om jag var en uppfödare skulle jag dock hellre sikta på slät päls än på rexad päls.

zickan
3

Väldigt gammal tråd. Men det är rätt kul att läsa igenom på vad folk ansåg förr och på om ny information. Nya diskussioner dyker upp.

Själv har jag aldrig sett några synproblem eller andra problem i och med de rex råttor jag fött upp och ägt, eller hört några fler fall än denna tråden. Dock stött på ett mindre problem ibland. Hår och morrhår varit vågiga och långa så de irriterat ett eller både ögonen. Lätt att göra något åt. 

Dock är det alltid bra att ifrågasätta allt. Det är så man lär sig. På det sättet dyker ny information upp och intressanta diskussioner blir till. Kan va kul om folk ville diskutera vidare på ämnet om rex.
Nu borde man även dra in de andra hårlagen som hittat sig till sverige. Velveteen, teddy, harley.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.