Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3333 ggr
KastKatt
1

Stimulans i buren?

Hej, jag får hem råttor nu om någon vecka och kom att tänka på det. Vad har ni i buren för att främja råttornas stimulans?

Överrös mig med tips och bilder och förslag och allt ni har!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

wawe
6

Vi har lite allt möjligt. populärt just nu är en gammal pepparkaksburk med lock på som vi fyllt med jord och gjort ett hål i locket så att de lagom kan komma ner och gräva med överkroppen och sen gömmer vi ärtor i jorden, superskoj :) Vi har även en stängd äggkartong med fiskbitar i. Och idag introducerade vi en avklippt petflaska som det ligger fick längst in i och sen har vi stoppat tiningspapper i änden så att de måste dra ut pappret för att komma in. När vi har lite brist på fantasi brukar vi täcka hela tacket och sidorna med tidingspapper eller toapapper så får dem roa sig med att dra in det i buren.

Hoppas du fick lite inspiration :)

Blir roligt att läsa fler svar, vill jätte gärna ha lite mer ideer på vad man kan göra :D

Mimmi89
0

Tass

Cederin
0

Tassar här, behöver också idéer!

Medarbetare på Naglar och Hår

KastKatt
1

#1 Smart! Vart får du tag på ren jord? Hört att det kan vara typ, djur och parasiter i viss jord?

Är inte om jag helt förstår vad du menar med petflaskan? Kan du lägga upp en bild? :)

Andra saker som jag tänkt på är: gnagpinne, sätta fast maten i foderbollar/gömma mat/Ratta-Piñata/toalettrulle i snöre/aktivetetsboll.

Men det med tidningspapper på buren var en riktigt bra ide!

Greetings.

Legacy Mwari.

wawe
2

Vi har kört på vanlig blomjord som man köper i affären. Har varit mycket snack fram och tillbka om den inehåller parasiter eller inte men vill man vara säker så kan man lägga in påsen i frysen över natten så är det ok sen :)

Lägger in en bild i eftermiddag på petflaskan :)

Toarulle i snörre är smart, lätt att fixa, de ska vi nog testa :D

mieeow
0

http://www.grizzlyzoo.se/smadjur-ovrigt-Flamingo/flamingo-salladsboll-till-gnagare-metall/

Jag köpte nyligen en sådan här till mina två pojkar, mycket uppskattad trots att bjällran nedanför vad lite läskig i början.

Annars brukar jag ta toarullar, vika ihop ändarna och ha godia inuti, nu måste jag även lägga i papper inuti och hänga upp toarullen för att det ska bli en utmaning för dem, det brukar de uppskatta.

KastKatt
0

#5 Okej, men funderar på att plantera om mina chiliplanter, så kanske testar i samma veva.

Ja gör gärna det :)

#6 Tänkte köpa en sån på Zooplus :)

Smart med att ha papper i :P Ska testas!

Greetings.

Legacy Mwari.

[Sara FE]
1

#4 Jag fick rådet av min mycket kunniga råttmentor att använda kaktusjord/såjord till grävlådan, så jag kör på det. Hittade det i en lite större ICA-butik. :) Den ekologiska jorden jag redan hade hemma (till växterna) var tydligen impregnerad med en massa grejer som jag inte hade tänkt på…

wawe
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på petflaskan.

Det ligger lite majs och ärtor längst in och den är öppen i botten och sen har vi stoppat in tidningspapper för att stoppa dem från att bara krypa in. Man kan ju välja själv hur svårt man vill göra det beroende på hur mycket papper man stoppar in.

KastKatt
1

#8 Okej, är det dyrt? :) #9 Oh! nu fattar jag! Tack för bilden. Kan de komma in igenom hålet i botten?

Greetings.

Legacy Mwari.

wawe
0

Ja, alltså bottenhålet är helt öppet så det enda som stoppar dem från att bara gå raka vägen in och hämta maten är ju pappret. :D

Elinisa
1

Jag gör också godisgömmor av toarullar! :-)

Tamponger med plasten kvar är tydligen kul att öppna& slita i stycken! :-D Brukar göra ett litet hål för att ta bort snöret, så de inte trasslar in sej& skadar sej.

Så kan man hänga upp en toarulle (med papper)& låta dem dra papper& inreda själva. Brukar se väldigt ehm.. "ombonat" ut efter en stund.. :-)

Papperspåse är också alltid skoj. Gärna med strimlat tidningspapper& lite godis i.

Spara glasspinnar av trä, för de är mumsiga att gnaga sönder då de fortfarande luktar glass.

Jollabolla
1

Några saker man kan göra är att ta en gammal strumpa och fylla den med lite godis och tidningspapper/tyg och sedan hänga upp den i buren. Någon gång ibland kan man ge de ett kokt ägg. Man kan ta ett tomt flingpaket och fylla den full med tidningspapper och fleece för att sedan stänga igen paketet och skicka in det till råttorna.

En enkel och mycket billig sak är att hänga råttgodis och mat på lite olika ställen i buren t.ex. i taket för att sedan se vad råttorna gör för att få tag på de. Nu är mina råttor lite äldre och har inte lika bra balans men yngre råttor skulle säkert tycka det var kul :)

dyoxide
0

Tass!

Cederin
4

Jag testade en ny grej igår som de tyckte var väldigt roligt!

Hade en godisbit (kex för råttor) som jag lindade in i hushållspapper, vek in den ordentligt. Sedan tog jag vanligt snöre och knöt som ett paket runtom, och hängde upp i taket. De försökte få ner den och slet allt vad de hade tills de kunde gnaga och riva sig igenom allt fram till godiset. Glad

wawe
1

Ah, bra tips :) Det ska jag testa!

KastKatt
1

#11 Okej! Har dock väldigt sällen flaskor hemma, men se om mamma inte har en över jag kan ta :)

#12 Tamponger! haha, sicken bra ide. hade jag nog inte kommit att tänka på själv (så länge de inte stulit en :P)

Som katter! Katter är farliga i papperspåsar, men det måste jag testa på råttor. Och smart med glasspinnarna! :D

#13 så många smarta tips :D Måste bokmärke tråden och komma tillbaka för att testa alla dessa.

#15 Aw, vad gulligt! Vart hittar man kex för råttor?

Greetings.

Legacy Mwari.

[Sara FE]
1

#10 Jag kommer inte ihåg någon exakt kostnad, men det var som vilken sorts vanlig jord som helst. :)

Cederin
2

#17 Crock complete heter dem, med ostsmak för möss/råttor/något mer djur tror jag :) Finns att köpa i vissa djuraffärer men även på The Rat Warehouse.

KastKatt
1

#18 Då så, tänkte om de var extra dyrt för att de var en speicell jord :)

#19 Jaså? har inte sett några här omkring. Tänkte använda majs och ärtor som godis :P

Greetings.

Legacy Mwari.

[Sara FE]
0

#20 Hittade faktiskt kvittot, nu när jag äntligen skulle göra iordning grävlådan. :) Det kostade 29:90 för 10 liter, märke Greenworld.

KastKatt
0

#21 Ja men det är ju inte alls mycket pengar, ska nog kolla efter det. Dock får det nog bli efter jul, har lite dåligt med plats och så innan :P

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
0

Kom på hur man kunde göra en liten leklåda till dem häromdagen.

Tog ett flingpacket och skar ut runda hål lite överrallt, la den platt på golvet, fyllde med tidningspapper och större i lite gott.

Den var poppis till och med utan tidning och majs :)

Greetings.

Legacy Mwari.

chade
2

Jag har klippt hål i ett mjölkpaket och hängt up och stoppat in strimlat papper.. iofs har jag strimlat papper i nästan allt, för att dom älskar att skutta runt i det och undersöka, och sova i såklart :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Ioma
0

tAsS

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

KastKatt
0

#24 smart! Måste verkligen köpa salladsbollar snart känner jag.

Greetings.

Legacy Mwari.

Zakaraa
2

Jag har införskaffat kattleksaker :P
Bland annat kattvippa som man kan hänga in i buren, leksaker (så som bollar, i plast med bjällra, tygbollar, pälsbollar, möss osv osv) kan ligga i buren alternativt kan man hänga upp :)

Man får ju inte heller glömma den underbara uppfinningen som går under namnet TAMPONG! :D Jätteroligt att slita sönder och det finns en massa olika billiga sorter att få tag på ;)

Har även kört på Mat en gång, då hängde jag upp köttbullar och korv i snören :) Det var väldigt poppis :P (bilderna är från min facebook, orkade inte leta upp dem i datorn :P)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

KastKatt
0

Äter inte kött så hänger bara upp grösnaker, man det ska jag absolut göra mer av.

Vad är det för kattleksaker du menar du satt upp i buren?

Tamponger måste jag testa! Ska man ge dem varsin eller bara slänga in några?

Greetings.

Legacy Mwari.

Ioma
1

borde det inte va farligt för råttorna att få i sig det uppsugande som är i en tampong?

Jag tror faktiskt inte jag skulle vilja ge dem tampong med tanke på det men jag kanske har fel?

Mvh
Marika "Ioma"

[Em_I_Am]
1

Råttor brukar inte äta annat än mat. Allt annat demolerar dom mest.

Zakaraa
0

#29 råttorna Äter ju inte av det utan sliter sönder det och låter det sedan vara eller så boar det med det :)
Precis som med plastgnagare så äter de inte upp sakerna :P

#28 Jag skrev ju det i inlägget :) 
*kopierar från mitt inlägg*
"Bland annat kattvippa som man kan hänga in i buren, leksaker (så som bollar i plast med bjällra, tygbollar, pälsbollar, möss osv osv) kan ligga i buren alternativt kan man hänga upp :)"

Ioma
0

Ahh va bra..

Mvh
Marika "Ioma"

Zakaraa
0

#32 tyvärr har jag ingen bild på hur tampongen ser ut Efter råttorna varit på den för då hade du nog sett att de inte äter upp det :)

Anvariel
0

Eftersom mina faktiskt ÄTER allt de har sönder (nästan. Plast verkar de ignorera men allt pappersbaserat ska ätas upp) skulle jag nog inte våga ge tamponger åt dem. Men de som har VETTIGA råttor kan säkert göra det. :)

Jag köpte en sån där "morotshållare" som man kan ha åt kaniner. Den var faktiskt rätt rolig åt råttorna också. Mitt största problem när jag gör sådana aktiveringsgrejer är ju att de ofta är matbaserade - och jag har bara tre råttor. Det betyder att det får alldeles för mycket extramat så fort jag ger dem aktiveringsgrejer. Svårt att t.ex. använda en morotshållare med bara 1/16 morot. Nåja. Får klura lite. Roligt att läsa om alla tips! =) Keep 'em coming!

Zakaraa
0

#34 om du aktiverar med mat så minskar du ju bara på matmängden de får till middag/matdags :) Det är ju lika som vid hundträning, ger man extra vid träning kan man ta bort lite av själva maten sedan :)

Anvariel
0

#35 Javisst, såklart. All blötmat kan jag ju aktivera med. Torrfodret kan jag väl inte minska eftersom de ska ha fri tillgång till det. Men det kan fortfarande bli lite mycket på en gång, alternativt för ensidigt kanske. Hm. Måste klura.

ylva00
0

*TASS* VAR DET HÄÄÄR!!!!

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

KastKatt
0

#31 Jo, men jag förstår inte hur du har fäst och gjort med kattvippan. :)

Massa bra tips här :)

Greetings.

Legacy Mwari.

Zakaraa
0

#31 Bara att sätta fast med ex snöre eller liknande i tak eller vägg :P

Blodfot
0

tass!!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

lillaeld
0

tass

Malin653
0

tass

Pladask
0

Tass

[VampireGirlElvira]
0

Tass.

Calypso & Nike
0

Tass

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

KastKatt
2

Har märkt att Akira tycker om att bädda om, han fördrar inte att det ligger tidningspapper i vissa lådor, så självklart lägger jag tidning där. Han är så söt när han bär iväg det <3

Hänge upp en toalett rulle med massa papper var också poppis.

Greetings.

Legacy Mwari.

Nikka
1

Hur ofta får era råttor vara ute och springa i huset/rummet? Mina är lösa 2-3 timmar varannan kväll ungefär… Men ändå känns det som att buren är helt vandaliserad dagen efter och jag funderar på om de är för uttråkade ändå?

megamangan
1

skokartonger e roliga saker o gnaga på hadde jag till mina råttor. bara man gör ett hål i kartongen så dom kan komma in eller ut. sen kan man som jag gjorde ställa kartongen på kant så dom får klättra för o komma in/ut ur kartongen mina hadde roligt i timmar med o grejja med kartongen. (även bygga bo i den)

mieeow
0

#47 jag brukar försöka ha ute mina råttor varje dag, då jag märker att de vill det. hur länge vet jag inte exakt, men tror man brukar rekommendera minst en timme/dag. men det är såklart olika vad de behöver, yngre råttor vill ofta vara ute mer, äldre har kanske inte samma behov.

sassak_1994
0

Tass

MissanTissan
0

Jag brukade ge toalettrullen (När pappret var slut alltså) till mina hundar med godis i och sedan vika in hörnen, men kom på att man kan göra det till råttor också.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus