ev prob med/vid ögat
Jag skrev ett tidigare inlägg om min ena kille som hade en finnliknande prick vid ögat, alltså precis i vecket. De försvann av sig själv men nu märkte jag på min andra råtta att huden runt ögat är lite svullen. Vet inte vad de kan vara. Ögoninfl tänker jag mer skulle vara rinnande öga, svullnad och klibb men i detta fall är de inget tecken på sånt. Finns det något annat ögonbesvär dom kan få som bara ger lite svullnad runt själva ögat. Kanske blev flummigt men svårt å förklara; )
||My Love For Animals Is Immortal||
Är råttan krullhårig eller ha ögonfransar/morrhår som är böjda kan det ge irritation i ögon. Lärde mig det från finsk domare att rycka undan lite strån runt ögat med problem. Mitt problem försvann efter. Droppa vatten eller koksaltlösning i ögat,massera försiktigt och torka ev vatten. Upprepa lite då o då. Kan va skräp som fastnat.finns även receptfria ögondroppar på apoteket man kan testa typ viscotears. Dammar ströet eller av småbitar som kan komma i ögat. Kan det va en orsak. Blir det inte bra med att tvätta i ett par dagar kan va nån bakterie/virus typ lindrig förkylning som drar ned immunförsvaret lite och råttan utsöndrar sekret från ögaröt. Kan va infektion från rivsår, nått som kommit in i ögat osv. Så ge det en vecka med rengörning. Syns ingen förbättring är det nog smart för en veterinärkontroll för ev receptbelagd behandling
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Morgontrött på bussen. Ursäktar avig stavning ;)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack för svar! Han är släthårig, å inga böjda fransar så är nog inte pga de ;p men ska köra koksaltlösning på de å se om de blir bättre.
||My Love For Animals Is Immortal||