Bur bygge hjälp!
Hej! Jag är igång med ett burbygge. De blir 4 stora plan för 3 honor, sen detsamma för mina 2 hanar. Mina råttor är över 2 år men jag ska så snart jag får den klar å snart jag får min lägenhet så ska jag införskaffa mig mer sällskap! Varje hyllplan har ett hål i varje hörn och min tanke var att ha ett rep från toppen till botten för dem att klättra sig upp å mer på. Men min fråga är hur bra det är? Eller är de bara bra för dem? Känner bara lite nojig! ^^ Tack på förhand! :)
Rep är nog inte optimalt för gamla rådisar, det kan bli tungt för dem. De brukar inte orka lika mycket och det finns alltid klumpedunsar (bland ungdomarna också) så om de ramlar när de är längst upp, ramlar de hela vägen ner då?
Kan du sätta snedställda stegar mellan hyllplanen istället så är det en klar fördel. Speciellt för äldre rådisar.
Nej dom kan inte ramla hela vägen ner. Mina herrar är väldigt pigga för sin ålder också. Jag är tyvärr igång med bygget men får sätta in stegar ifall jag märker att dem inte orkar?
Jag kom på en jätte bra lösning. Vände alla hyllplan å har små hyllplan emellan så alla får de lätt att hoppa upp å ner. Bilder kommer :D
Tass.
Jättefint. Och jätteenkelt att ställa in stegar när hoppandet blir för jobbigt. ;)
Ja precis! :D För er som följer! Efter att vi grundmålade så spaklade vi igen alla springor och skruvade fast alla hyllplan, å hela hyllan blev mycket stadigare också! Nu är de målning på gång. Vi får inte lägenheten förens 1:e september å de är då jag kommer hänga upp alla hängmattor m.m :)
>Tass :)
Här är den färdig målad. De blev mellan/ljus grå hos råttorna och resten vitt. Nu fattas bara dörrarna med galler å alla hängmattor m.m men de får komma senare :)
Snyggt!
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Jag målade enbart utsidan på min. Rädd för att råka ha ihjäl dem med giftig färg
Finns färger utan giftiga
Nej dem kan inte dö. Du får ju ha äppleträds grenar å annan skit i biten dem får jobba med. Spacklar du inte hörnen å springorna så kommer kisset ner i å då håller de inte lika länge. Jag gjort de misstaget första gången å de luktade illa efter ett tag! Visst dem kan gnaga på den målade buren men jag känner mina råttor såpass väl, och jag bet att dem inte gnager :)
Snyggt! Lägg gärna upp fler bilder när de flyttat in också! :)
👆 Djurnörd
Ja de slankas göra! Lägenheten är snart färdig målad å då kan vi flytta in :D
Ja de ska allt göras*