Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 615 ggr
emelieeileme
1

Ena råttan har gått bort

Hej.

Idag gick mitt ena hjärta bort, han var 1,5 år och väldigt sjuk. 

Men nu vet jag inte vad jag ska göra med min andra herre, som nu är ensam och verkar sakna sin bror. Snälla hjälp.

R4ttus
0

Vad tråkigt, beklagar! 😕

Planerar du att fortsätta ha råttor i några år framöver? I så fall brukar det gå bra att introducera småttingar till äldre hanar :)

[VampireGirlElvira]1
0

Beklagar sorgen. :(

emelieeileme
1

Tack hörrni, det är inte kul.

Nej, jag skulle vilja flytta utomlands om ett par år och vill inte skaffa djur somjag inte är säker på om jag kan ha kvar.

Moa Liljegren
1

Åh hade min ena hane inte varit så aggressiv hade du gärna fått honom! Så himla tråkigt, beklagar! :(

wintermynta
0

Hur gammal är den som är kvar?

emelieeileme
0

#4 åh, gulligt av dig, tack!

#5 han är 1,5 år

mikeiko
0

beklagar :(

emelieeileme
0

#7 tack!

Gamemaster
1

Hej, hur har det gått? 

Har själv tre killar på lite över året men den ena (som tyvärr är roligast, mest nyfiken och äventyrslysten) blir utfryst av dom andra två. Detta gör att han aldrig vill vara inne i buren och därför vore det bra om han fick komma till en annan kompis innan någon skadas här borta! Vill du så kan du få ta över honom gratis som sällskap till din (kanske dom fungerar bättre tillsammans?). Dom två killarna som jag tänker behålla har jag haft längre och det verkar som att dom inte kommer acceptera  nykomlingen någonsin. Har du löst det ändå, får gärna andra meddela mig om intresse finns att ta över en kille (som älskar att sitta på axeln i köket och äta gurkbitar).

emelieeileme
0

Hej! 

Det går inte bra för mig, för jag har pratat med djursjukskötare och de säger att i och med att hand kompis hade mycoplasma kan det finnas i honom, och han kan smitta andra och det kan bryta ut och han kan bli sjuk om han utsätta för mycket stress, ex. vid ihopsättning. :( hoppas det går bra för din!

Gamemaster
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte din kvarvarande råtta fått ett utbrott vid det här laget så är det nog förmodligen ingen fara, har det inte brutit ut inom max 10-12dgr så kommer det inte heller att ske!  Är så lång tid som det tar innan det bryter ut på en ev. smittad tamråtta. Ett och ett halvt år är ju lite tidigt för en kille att bli alldeles själv, vill du så kan du ju höra av dig om några dagar (då du sett att ingen mycoplasma brutit ut) och höra efter ifall jag fortfarande vill bli av med min lilla smitis (förlåt, för namnet. Men han smet en kort stund i bilen (från transportburen) då jag skaffade honom)!

Trollan92
0

har du tänkt på omplacering då? de är ju egentligen det bästa för honom! :)

emelieeileme
0

Ja, det har jag gjort, så jobbigt dock men ska ta tag i det i helgen. ska jag prova att annonsera här och på blocket typ?

Trollan92
0

Var finns han? Om han finns bära kan jag tänka mig ta emot han. Har 2 äldre herrar som behöver sällskap :)

Fackla
0

Annars om du inte vill omplacera honom kan du tex kanske låna en råtta av någon uppfödare som du sen lämnar tillbaka? :)