Tror han måste avlivas
Min ena råtta Ragnar har redan från ung ålder varit rätt konstig och nu när han är äldre så har han bitit mig två gånger. Första gången var mitt fel, han hade bråkat för första gången med Monster, och jag ville kolla att han var okej (då han föll 20 CM och landade på ryggen.) Då högg han mig 5 gånger och jag har fortfarande ärr kvar, men det var inte så allvarligt.
Nu idag igen, så försökte jag plocka upp honom efter att han badats, och han högg mig 4 gånger och 3 gick ända ner till benet i mitt finger. Och det bara började rinna blod ner för armen och det droppade över hela golvet. Det här var i mitt lillfinger. Efter att min syster fått upp honom i en korg och in i buren igen så attakerade han min andra råtta Monster. Men jag vågade inte flytta in honom i transportburen i stället för buren.
Både Monster och Ragnar kommer från en djuraffär och Ragnar var en av dom "Blyga" råttorna som inte vågade sig fram. (Det var min syster som valde honom)
Och plockar man upp honom, så kan han bitas ibland. Inte så det går igenom huden men tillräckligt för att det ska kännas. Sen biter han på allt han ser, så fort han kommer fram till en så nafsar han i dina fingrar eller tår. Har nafsat till min hund några gånger.
Sitter med ett svullet finger som inte slutar blöda och i tårar nu, och vet inte vad jag ska göra med den här förbaskade råttan! Han är hur snäll som helst mesta av tiden, men han är som en tidsbomb och kan bitas för ingen anledning.
Vad ska jag göra!?
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Har du övervägt kastrering?
Helt ärligt så tror jag inte det har något med testosteron att göra. Som jag nämnde i texten kommer han från en djuraffär och har varit konstig och nyps redan innan han var könsmogen. Tror det är något fel på hans personlighet eller någon sjukdom eller något.
Grejen var ju att han bet tag och släppte inte förrns bettet gått ner till benet, då släppte han och högg igen två gånger. Fick åka in till sjukhuset…
En råtta SKA inte bitas, gör den det så är något väldigt fel,
Jag tror inte din pojke mår bra och utifrån allt jag följt (i det tysta, hehe) så tror jag att det bästa valet är att låta honom somna in,
Han är aggressiv mot råttor och människor och det är inte okej. Sure om de inte tål andra råttor då kan man i värsta fall hålla som ensamråtta eller prova kastrering men precis som du själv skriver så känns det inte som dominansproblem utan helt enkelt en mentalt ostabil grabb.
Jag förstår att du verkligen vill försöka kämpa med honom men samtidigt så finns det en gräns. Man ska inte behöva vara rädd eller tvingas ha skyddsutrustning när man hanterar sitt husdjur!
Efter att ha följt din historia så känns det som att svaret redan finns hos dig, i och med att du skapade tråden. Personligen skulle jag avlivat då det har varit För mycket. Vissa råttor kan rehabiliteras men andra är helt enkelt för stabila och helt enkelt inte mår bra själva.
Jag skulle låta honom somna in om det handlade om en av mina råttor, en råtta som inte går att hantera utan risken att bli så pass extremt biten är inget bra sällskapsdjur.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Grejen är den att jag vet att Monster inte kommer må bra av att vara ensam råtta, och jag vill inte utsätta en annan råtta för hans mycoplasma.
Sen har det bara varit två gånger han bitit mig så här rejält under året och en gång som det varit seriöst bråk med Monster. Och han är hur snäll som helst vanligtvis
Jag får liksom plocka upp honom och lägga honom på ryggen och pussa på honom, han lär säg saker och från att knappt kunna röra honom så har han lyckats bonda rätt mycket med mig så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Sen har jag även en rätt hög smärt tröskel så det gjorde ju inte ont när han bet mig eller efteråt. Utan började grina för att jag blev så chockad och sedan blev jag rädd när det började rinna blod ner för armen.
Jag vet att jag skulle må jätte dåligt av att avliva ett fysik friskt djur. Även om han är en liten skit ibland.
Men jag vet inte.. Jag kommer inte våga låta någon annan hålla honom eller umgås med honom. Men jag tror jag skulle klara av det.
En råtta som beter sig som han är inte frisk, han må vara fysiskt frisk men inte mentalt frisk. Det är i vissa fall värre med mental sjukdom än fysisk, ta det från en som haft problem med depression. Du avlivar med andra ord inte ett friskt djur utan ett djur som själv mår dåligt och tydligt visar vad han vill.
En råtta Ska inte bitas, oavsett hur ont man tycker det gör, ett bett är ett bett och är det så illa att det börjar blöda så pass som du beskriver så är det ett Rejält bett.
Hur gamla är de?
Han kan ju ha ont också, alltså det kan göra att han blir aggressiv, sen vet man aldrig om det är något mentalt, hoppas att det fixar sig, men kolla med vetrinär
Jag hade mer än gärna tagit emot honom, vem vet, man kanske kan träna bort det? Hör av dig om det hade varit ok med dig.
Han är snart ett år gammal, och ja. Får snacka ihop mig med min syster.
Slå inte dövörat till, lyssna gärna lite på Zakaraa .
Jag har också läst en del och det låter inte lovande någonstans, och att omplacera en råtta som är så pass aggressiv om du beskriver det är verkligen inget att rekommendera.
Ibland när man skaffar råttor ( större chans när det är djuraffärs råttor ) så hamnar man lite i rysk roulette, vissa kan vara otroligt underbara och goa - och andra kan bli rena rama monster. Det är inget som är ditt fel, utan det är oftast något som har hänt genom att dom har avlats fel eller utan koll alls på genetiken.
Det är ett jobbigt beslut, för när man skaffar ett djur vill man ju 'göra rätt'. Men ibland kan det enda rätta vara att låta djuret somna in, för då kan den äntligen vara lugn och inte göra tex andra djur eller människor illa.
Vi tänker testa oss på att kastrera, funkar inte det så kommer vi avliva.
Det är värt ett försök iallafall.
🙂