AKUT- "blod" från ögat
Ja, ni ser ju vad det står! Jag är jätte stressad o nervös vad detta är för något!! Min ena nyser hela tiden och den andra har en röd rand från ögat.. HJÄLP?! Och dem har rent i buren, får olika sallader och vanlig mat. Vatten. Dem har till och med fått lite varmt te eftersom den ena vart lite rosslig. Och nu andas den hårt!!
Veterinären, nu.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Okej, vad är det som kan vara fel?
#2 Då jag inte är veterinär så vet jag tyvärr inte, kan vara en rispa i ögat, kan vara en hjärnblödning - har ingen aning, utan ta råttan till veterinären så ni kan få hjälp nu, om den blivit så dålig så fort är det de bästa.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Är det röd orange? då är det troligen porfyrin det är ' råttornas snor' som byter färg i luft kontakt. Det är inte så allvarligt, det är tvärtom rätt vanligt om dom blir nerkylda osv. Läs gärna våra artiklar om olika sjukdomar etc, så får du veta hur man undviker problem. Finns även goda råd för att slippe förkylda råttor.
Så ta det bara lugnt, lättare att veta hur man ska hantera saker om man inte är i panik :)
Men den ena är bara lite rosslig. Den andra har "porforyn' från ögon om de är möjligt?!?!! Skakar
http://rattor.ifokus.se/articles/4fdd553788f4727fc2002a9d-blod-runt-nos-ocheller-ogon?articles-1
Här har du en artikel om just porfyrin, det finns även en artikel samling med massa bra information för en ny råttägare
Edit - Kolla på den här artikeln som handlar om olika sjukdomar en råtta kan få, specifikt rossel är värt att kolla på . Vi hjälper dig, så känn dig lugn :)
om råttan hyperventilerar och flåsar tycker jag inte det låter bra, men det bästa är att ringa en veterinär och fråga om du borde åka in
Man brukar säga att om råttan inte blivit bra trots en förkylningskur ( brukar vara i ca 5 dagar till en vecka ) så bör man åka in till veterinär för att kolla vad som är fel. man kan också rådfråga veterinär via telefon om man är osäker.
Okej, tack!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ta dom till veterinären. Trodde min kille bara blödde näsblod, men det var porfyrin.
Och porfyrin får dom oftast bara när dom är sjuka.
Rosslig? Då kanske hen har mycoplasma. Om hen låter till och från när den andas.
Låter den som råttan på videon så har den antagligen mycoplasma.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Man ska inte vara för snabb att säga att nåt kan vara mycoplasma, för rossel kan vara symptom på andra saker också. Om man behandlar med fel medicin eller ger veterinären för lätt att välja en diagnos utan att egentligen testa ( tråkigt men ofta sant ) så kan man få fel medicin. Och råttan blir sämre -
Säger bara att det antagligen är det. Men om en råtta har porfyrin så ska man ta den till veterinären.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Inte helt sant, en råtta kan utsöndra porfyrin av att bli badad också pga att den blivit nedkyld. blir dyrt om man ska till veterinären varje gång det skulle hända
Jag går inte till veterinären direkt vid rossel och porfyrin, porfyrin kan de ju ha bara när de är nyvakna eller lite snuviga. då får man se till att hålla dem extra varma, kanske ge lite rooibos te.
tog med en råtta till veterinären som rosslat till och från, skulle ändå dit så frågade om hon bara kunde lyssna lite på hans lungor. detta var då cecilia trädgårdh som är riktigt duktig med råttor, och då var det bara lite rossel i luftgångarna, hon tyckte inte det behövde behandlas. och det blev aldrig värre heller. så ibland är man nog lite för snabb att behandla med antibiotika mot rossel :)
Tack #14 det lugnade ner mig! Och #13
Idag är det bättre!!
#16 vad bra! tänk på att hålla henom varm, buren ska t.ex inte stå i drag (vid fönster eller när det blåser)
jag gör ibland rooibos te (måste vara koffeinfritt) och låter litelite vitlök dra i det och lite honung. låter det svalna och ger dem det i en extra vattenflaska. det kan hjälpa så det inte kommer tillbaka :)