Bildtråd, Mitzylinneas "Råttigans"
Eftersom att så många har gjort en bildtråd om sina råttor gör väl jag oxå de 😃 Jag har 5 hanar som de kommer handla om i denhär tråden. Mina Råttigans heter Slash, Dio, Rex, Max och Dexter :)
OBS! Jag vill inte att någon tar mina bilder utan att fråga först!!
Vi börjar med att presentera gammelråttan, SLASH!
Färg: Black "hoodigated"
Ålder: Fyller 2 i maj 2014
Slash är en dumbo råtta, världens snällaste och goaste. Han funkar super vid introduktioner och blir som en extra "pappa". Han tar nästan mer hand om dom andra råttorna än vad han gör med sig själv 😐 Han är en "fjant". Han tar allt luuuungt och fint och de värsta han har varit med om är att han har fått ett liiiitet rivsår när han och brorsan lekte 😊 Han börjar ju bli gammal så han sover och äter för de mesta, men uppskattar en springtur ibland, men helst vill han sitta i mitt knä och bli kliad bakom sina söta öron, då knastrar han för fullt! Och han gillar absolut inte att han håller fast honom, Han får lixom panik och börjar sprattla. Men om an håller honom vanligt funkar allt 😃
Nästa pojk är, DIO
Färg: Black stripe roan
Ålder: Blir 1 i mars 2014
Dio är ledaren och han sköter de väl okej, han kan bli lite sur ibland. Han är en gosig och snäll råtta, men han gillar inte att mysa, han vill bara springa. Han har inte tid att mysa 😛 Han lever för mat, kanske lite överdrivet. Han sover ju oxå ;) Han kan vara lite små "bråkig" vid introduktioner, så då brukar nykomlingarna få bo med alla så får han bo själv en natt och då funkar allt som en klocka sen. Han är väldans knepig ibland. Om man inte känner honom har man nog egentligen inget med honom att göra 😇 Han kör sitt eget race på nått sätt, men jag älskar honom endå 😃❤️
3 killen är, REX
Färg: Champange
Ålder: ca 5 månader
Rex är en bedårande kille som har charmat hela familjen, Han kallas för "Tiny Rex Honungspuff" av alla familje medlemmar. Han var så liten när vi köpte han och mina äldre hanar vägde lixom 450-700 g, och han vägde 100 g. Han är kräsen, nafsig och bestämd. Han ääääälskar att mysa i soffan, gärna inlindad i en mjuk handduk. 🙂 Han har nog en liten "defekt", Han underläpp är typ "för liten" så man ser hans undertänder väldigt ofta 🤫 Men, men, de verkar inte vara nått som stör honom. Han äter, dricker, sover och busar som vilken råttunge som helst 😃 Han är lite extra speciell för att han är min första rödögda råtta någonsin!
4 killen, MAX
Färg: Champange Hooded
Ålder: ca 4 månader
Max är en liten rådis med energi till fyra 😕 Han har redan behandlasts för snedskalle, men har hämtat sig kanon! Han tycker att de är fantastiskt roligt att leka med Rex och Dexter, han är inte heller rädd om livet. Han brukar retas med Dio… Han går dit och hoppar på honom och försöker brotta ner honom och springer sedan som en dåre ( kan tillägga att Dio väger 627 g och Max ca 150-100g) Han är en liten sötnöt som verkligen behövs för att liva upp i buren! ❤️
Och sista med inte minst, DEXTER
Färg: Blue Agouti
Ålder: ca 4 månader
Dexter är en trasdocka, typ. Han är alltid avslappnad och hänger som en trasdocka i händerna på en. Han är en pärla ❤️ Sååå sjukt snygg och han har så himla bra psyke. Blir alldeles varm i hjärtat när jag berättar för mina kompisar hur fin han är. Han är ett energiknippe med ett hjärta av guld, men, han är lättskrämd… Han kan bli rädd om jag kommer hem efter skolan och tänder lampan, då rasslar de till i buren så sitter han och stirrar på mig, inser att de är jag och studsar fram till luckan, knäppa råtta! 😍 (plastpåsar är läskigast enligt Dexter) han passar bra i flocken och smörar ofta med att få sova med Slash, De är mysigt de!
jättefina råttor du har.
#21 Tack :D
underbara!
hell is empty. All the demons are here
Tack 😊
Kunde inte låta bli :P Som sagt var Sören & Börje mina första råttor, dom ligger mig fortfarande vart om hjärtat och jag önskar att dom kunde återupplivas.
Sören hittades död i buren 23 Juni 2012, Endast 1,5 år gammal. vi vet inte varför han dog. Han var en black stripe roan men blev så vit att han såg ut som en BEW ❤️
Bild på Sören tagen den 16 Mars 2012
HERREGUD!! HELT UNDERBARA!<3
Dom är jättefina hela bunten, älskade bilden i #34 med storflocken 😍
Är det borris mattor från IKEA? :)
#54 Japp :)
På bilden på inlägg #52
#59 Ja :) Men jag har fyra st totalt för att de ska täcka hela botten :)
ja, okej då vet jag:) är dem bra? suger dem upp kiss? :D
#62 de beror på, kissar råttorna överallt är dom inte bra men går dom på låda är dom suveräna! 🙂
En lite tråkig uppdatering från min sida… Max har tyvärr fått somna in, han fick ett återfall på snedskallen och vi åkte direkt till våran superskrällar veterinär och fick medicin. (Ja vi FICK den, hon är bäst!) och började om medecineringen. Han blev varken bättre eller sämre dom första 5 dagarna… Så vi hämtade ut mer, men då började allt falla… När man höll i honom så tippade han nästan ur händerna på mig och om man gick en bit började han bitas P.g.a stress och att han visste inte vart han hade huvudet. Så den 27 Mars 2014 fick han ta sitt sista andetag hos veterinären. Alltid saknad Max! 12-12-13 ~ 27-03-14
Nu var de ett tag sen jag uppdaterade denhär tråden och jag tyckte att de va kul så undra varför den föll åt sidan? 🤔
Iallafall så har jag tagit mig ann en ny rått som ni kan läsa om här:
Namnet blev Nemo och han är allt en charmig och social filur 😃
Väldigt flocksmart och tillgiven, älskar att åka med på axeln i huset och så gillar han Slash vääldigt mycket 🙂
Dio är som vanligt, lite lugnare kanske. Han har blivit lite mysigare av sig och är inte lika sur mot dom andra som han va förr (han va aldrig elak utan kunde bara visa på ett lite hårdhänt sätt att han ville va ifred)
Han tar hand om sin flock klockrent enligt mig, han tillåter t.o.m dom andra att tvätta honom (Prisa gud! Den dagen kom! 😃)
Så Min lilla Dise går de framåt för 🙂
Och min gammelgubbe då? Jo han blev 2 år den 6 maj 🥳
Han är såå go och snäll, gör inte en fluga förnär och tar dagarna som dom kommer typ 😛 Aldrig stress, just chillin' typ.
Förutom när de är springdags på golvet. Jag tar alltid mina råttor i transportburen och låter dom avgöra själva om dom känner för att komma ut, och Slash bokstavligen kastar sig ut och kutar iväg 😃 Till och med gamlingar orkar busbrottas med småråttor då! Haha han är ju inte smidigast i stan längre så när han försöker brottas med Dexter ser de lite sjukt ut 😂
Riktigt fina råttor och bilder :)
Medarbetare på Social fobi iFokus
Stiliga herrar
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack så mycket! 😊
Hur söta som helst, längtar ännu mer att få hem mina första råtthonor :D
Jättegulliga!!😍
Dogs is my world ♥
Tack :) Får uppdatera mer nån dag :)
Otroligt söta råttor !!😄😃😀😋