Dilemma/råd om operation.
Hej! Min råtta Rut har fått en tumör. Hennes syster Ester opererades för en tumör, som var godartad, för ca två månader sedan så jag antar att de hade kassa gener. De är 1 år & 2 månader drygt. Problemet nu är att jag inte är säker på att det bästa för Rut är en operation! Obs att det inte handlar om pengar odyl utan om Ruts bästa. Rut är en råtta med hög integritet. Hon är alltid peppad på att hälsa & klättra på oss men hon avskyr kel & att bli buren/fasthållen. Det har hon alltid gjort. Hon bits inte. I och med en operation så kommer det ju krävas att hon måste åka till veterinären, bli hanterad av massa nya människor och sen i typ två veckor bli lyft av mig varje dag. Rut kommer fullkomligen avsky detta! Plus att hon måste bo ifrån Ester ett tag och när de gjorde detta sist mådde de båda dåligt av det. Vad tänker ni? Är en operation alltid bäst ändå? Är det värt att förlänga livet trots att hon då måste gå igenom en mardröm för det? Alltså bara undersökningen hon veterinären kommer vara på gränsen för henne känner jag, okänd person som ska lyfta och klämma på henne.. Mina andra råttor som är sociala och nyfikna har hatat att åka till veterinären och blir jättestressade. Kan ju tillägga att tumören än så länge inte är i vägen, hon har inte ont för jag kan klämma och peta på den mycket (när hon sitter i mitt knä) och hon verkar inte påverkad i beteendet alls. Men den har vuxit fort, den sitter vid frambenet på bröstet.
Jag tycker man ska försöka utgå ifrån hur råttorna är som individer.
Om du känne att det skulle vara plågsamt för henne mentalt att behöva genomgå operatione så tycker jag det låter snällare att låta henne vara. Tumören behöver ju inte växa snabbt från nu heller så hon kan få ett bra tag till att leva utan att det stör henne. Växer den däremot snabbare så får man ju tyvärr välja att antingen utstta för operationen eller låta henne gå-.
Jag har själv valt att inte operera eftersom av olika skäl och du känner ju din råtta bäst!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 Tack!

Jag tycker du resonerar klokt. Det är flera aspekter att ta hänsyn till, och det är du medveten om. Tycker du fick ett bra svar av Zakaraa. Lycka till oavsett vad du väljer!
Håller med de som skrivit innan. Bara du som vet vad hon klarar av/inte klarar av.
Men efter att ha läst din beskrivning låter det ändå som som om hon skulle kunna klara av att bli påtvingad att hanteras. Eftersom hon gärna hälsar, klättrar på er och så, så är hon ju inte överdrivet skygg eller kontakträdd.
Har behövt ta två stycken råttor som varit livrädda för att åka transportbur till veterinären, men de har snabbt glömt "mardrömmen" igen, när de väl kommit hem till sin trygga miljö igen 🙂
Som sagt, jag känner henne inte, men personligen hade jag nog låtit henne utstå ett veterinärbesök eftersom hon fortfarande är så ung.
Lycka till, vilket beslut du än tar!
Om man får fråga varför måste hon hållas borta från kompisen så pass länge? Min råtta opererade bort ett plommon-tumör (STOR!!) och jag höll henne med kompisarna igen från början, visst finns risken att de försöker tvätta såret men jag höll koll de första dagarna och det visade sig att de inte brydde sig alls (var tvungen att ta av tratten på henne också så visade sig att hon inte brydde sig heller 😂)…
Om min råtta var som du hade beskrivit (har en råtta som tom är värre än det) hade jag opererat så fort som möjligt än att vänta och försvåra operationen och rehabiliationtiden…
Men givetvis så gör du vad du själv känner är bäst 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#5 Det var veterinären som tyckte att de skulle vara isär tills det läkt. Hon tog av sig allt jag försökte sätta på så det gick inte att skydda så såret blev så utsatt. De fick träffas lite typ dag två och då gick Rut direkt på Esters sår och tvättade som en tok så då fick jag ta isär dem igen. Ester tvätta en del själv också så det var inte en jätteenkel läkning, men nu är det ju bra. Hur menar du att rehabiliteringstiden blir värre om jag väntar? Tänker du för att såret blir större då? Ester opererade jag på en gång och hon fick ändå massa stygn så det känns inte som att det blir så stor skillnad? Men tack för synpunkten! Jg ska ringa veterinären och rådgöra lite. #4 Tack! Och ja, det har du ju rätt i, mina andra råttor har ju inte direkt blivit påverkade i efterhand av vet. besöken. Men de är så annorlunda mot Rut..

Jag har låtit operea bort tumörer på några råttor genom åren jag haft råttor. Efter operationerna så har jag enbart hållt råttorna separerade från sina burkompisar tills narkosen gått ur ordentligt.Därefter så har jag satt in dem i flocken som vanligt.Det har aldrig vart något problem och inget extra hanterande eller passande efter operationerna.Men naturligtvis har jag tittat in lite extra och kollat så att inte stygnen gått upp osv. Jag upplever att en råtta som separeras från sin flock lider mer av ensamheten. Men jag förstår precis hur du resonerar när din råtta inte gillar att hanteras. Det blir nog bäst om du själv får avgöra vad du tror är det bästa för just din råtta eftersom du känner den väl. Önskar dig och råttan lycka till.
#6 Det beror på lite var själva tumören satt, min t.ex. satt precis vid analöppningen och iom att jag väntade (på okunnig veterinärs rekommendation…) så blev operationen väldigt komplicerad (tumören hade snarat sig runt ändtarmen eller något sådant) och det blev en väldigt lång rehabiliationstid iom att det blev en väldigt komplicerad operation, enligt kunnig veterinär som opererade hade det blivit mycket lättare om jag inte hade väntat 😭
Men tyckte självklart det var värt det, idag lever hon livet (med halvnaken bak då halva av den avrakade pälsen aldrig växte tillbaka 😂) och hon hade max kunnat leva i 2 mån iom att den växte så fort om jag hade valt att vänta och avliva (opererade efter 1 mån).
Men det var min syn på vad som var just bäst för min råtta, iom att jag satte ihop henne med kompisarna direkt efter narkosen la av som #7 och bara höll extra koll så tyckte jag det temporära obehaget att bli kollad av veterinär före gas sövning (hon är inte poppis på att handskas heller, vill bara hoppa upp på folk på hennes villkor 😉) inte var värre än döden, din syn på saken och din råtta är ju en annan situation så det är nog bara du som kan avgöra vad du känner är bäst!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Aha. Då förstår jag! Hennes tumör sitter vid ena benet/på bröstet och väldigt löst så det verkar inte vara risk att den skadar något annat (än!). Jag kommer avvakta lite, den verkar inte växa snabbt/alls nu. Och sen rådgöra med veterinären, så länge hon inte bryr sig om den och beter sig som vanligt och den inte är i vägen så får hon bara ifred tänker jag. Tack alla för era svar!