Tips ang Transportbur sökes!
Hej!
Sitter och letar efter bra transportburar, men tycker inte att någonting passar. Jag är ute efter någonting som fungerar bra att resa med i bil i upp till 4 timmar för råttorna, men även kunna fungera som toalett/sovhus när vi bara tar med dom till parken eller kompisar.
Vilken sorts modell gillar ni?
Också en fråga, vad har ni för underlag när ni transporterar era råttor? känns som att fleece eller liknande är bäst, men mina är toalettränade så är orolig att det ska förstöra om de tvingas bajsa i någonting annat än toa-lätt.
/Surpan
jag hittade en transportbur på loppis, i galler och uttagbar botten. (botten är inte i galler då). Mina är också toatränade men brukar ha fleece och handdukar som underlag ändå, det har gått bra. jag brukar dock inte åka särskilt länge/långt med dem.
nackdelen med att min är i galler gör att jag måste ha en filt runt som skydd mot väder o vind men även för att de ska känna sig lite skyddade.
så jag skulle nog tipsa om någon som är lätt att städa och skyddar mot väder/vind men ändå låter luften cirkulera förstås. är det höga kanter på den kanske du kan ha toalätt i botten, med kanske någon liten bit fleece att gosa med.
känns svårt att hitta kombinerad transportbur/toalett/sovhus, dessutom om du vill resa 4h med dem ska den helst inte vara för liten.
hoppas det hjälpte något i alla fall
Tack! Det hjälpte lite, det bästa kanske ändå är att köpa två? En för transport i närområde och en för resor?
/Surpan
Vi kör en sån där stor katt-transportbur i plast. Hittade en som inte har gallergrind (de kan råttisarna ta sig ut genom), utan som är helt i plast förutom små runda lufthål. Det gör även att det är svårt att se in i buren, vilket innebär att rådisarna får vara ifred från nyfiket stirrfolk på tåg etc. Den kostade 199 kr hos SoFo'r Pets på Söder i Stockholm, och funkar för våra fyra killar när vi åker på långresor med dem.
Det får plats med hängmatta, en myshörna, matskål och toalett. Och hålen i plasten är precis tillräckligt stora för att en vattenflaska ska gå att sticka in och fästa på utsidan. Och hela överdelen går att ta av (så att den delas i två på horisontalen), vilket gör den superenkel att göra rent och inreda. Vi lägger tidningspapper över hela botten först, sen toan i ett hörn och mysfilt i ett annat.
Hm, det låter ju kanon faktiskt! Har de en hemsida kanske? Jag bor ju i sthlm så kan annars kika in hos dom. Har de bra utbud annars?
/Surpan
De har en hemsida (www.soforpets.se) men just den reseburen finns inte med. De har ett bra utbud i butiken, men verkar vara rätt dåliga på att uppdatera hemsidan så det är bäst att gå in. ;)
Den här modellen är det vi har: 16155342-origpic-0d2e7e.jpg