min råtta nyser
En av mina råttor nyser hela tiden, medans min andra råtta är helt tyst. blir lite orolig. någon som vet vad det är?
Finns många anledningar till att en råtta nyser. Hur ofta nyser hen, och hur många nysningar i rad brukar det bli?
Står buren i drag eller så? Hur länge har din råtta varit dålig, visar han tecken på att han är hängig eller inte är sitt normala jag? Jag skulle tipsa dig att ge varmt te med houng till att börja med. Självklart inte så råttan bränner sig utan så råttan kan dricka det utan risk för att det är för varmt. Alla har säkert sina råd men detta blev jag tipsad om när min ena råtta var dålig och kort därefter blev han frisk :)
Min råtta nyser också och är lite orolig för det!
Nu vet jag inte vad du har för underlag i buren så att säga, men råttor ska iaf inte ha spån eller hö eller annat som dammar. Är det för kallt eller dragigt i rummet så kan råttan också bli förkyld.
Jag brukar koka upp rooibosté med 2-3 droppar citron, låta det svalna och sedan lägga til 1-2 droppar honung. Sedan fyller jag en flaska med det som råttorna får dricka ur. Då blir de genast piggare och snart mycket friskare. :)
Är också inne på att du kan prova med te, om det är förkylning och inte för att nånting dammar, men se till att det är helt koffeinfritt!
Jag har fått tipsat om att lägga i en vitlöksklyfta samtidigt som du har i tepåsen, och sen tar du ut den samtidigt som du tar ut påsen, sen brukar jag också ha i honung, men se till att teet bara är ljummet då, är det för varmt förlorar det sina egenskaper har jag hört!
Och tänk på att hanar inte ska ha citrus om du tänkte prova det #4 sa, vet inte om du har hanar eller honor :)
Lycka till ^^
Ibland så kan det faktis vara att råttan nyser för att den undersöker nya miljöer , lite som att man ska lukta på kaffe när man ska lukta på doftljus.
men dom nyser istället