Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 704 ggr
gogogo
0

några förslag?

jo nu är det så att mina råttor typ sliter sönder mina tapeter,.. -.-

dom äter inte på dom utan sliter bara loss dom. dom passar ju såklart på att slita loss den på dom ställerna som jag inte kommer åt att ta bort dom ifrån, tex under sängen, längst under min bokylla o bakom data bordet -.-^^

någon som har  något förslag på hur jag ska få dom att Sluta?

camilla85
0

Jag har haft turen att slippa det problemet men försök att ge dem annat att pyssla med. Du kan bygga saker med kartonger tex. borgar och tunnlar. Snickra ihop någon sak de kan klättra på eller häng rep mellan stolar. Finns mycket man kan göra. Jag tycker att verkar som att ju mer förbjudet det är dessto roligare är det att göra det.

gogogo
0

smart, ska testa att bygga lite saker… :)

Ninja
0

När råttor blir uttråkade syssälsätter dom sig själva… ;) Som camilla85 skriver kan du bygga saker åt dom. Klätterställningar, tunnlar, labyrinter.. En låda full med ihopknölade papperbitar som man slänger ner oemotståndligt godis i kan få dom att engagera sig i stället, så du slipper oroa dig för dina tapeter iaf en liten stund. :)
Agility kan vara nåt att testa för aktiva råttor. Det stärker även kontakten mellan råtta och människa eftersom man måste jobba ihop för att klara en bana!

gogogo
0

tack för tippsen =) nu ska jag gå och leta efter en kartong o pyssna lite med den.. :P

camilla85
0

Du kan ta en bananlåda som du fyller med rivet tidningspapper. De har jag hört ska vara roligt. Har inte provat själv än då jag inte orkat riva så mycket papper men det skulle säkert uppskattas.

Huggis
0

Mina råttor har ett helt rum för sig själva med kartonger och en massa grejer att klättra på men riva tapet gör dom iallafall. Vi var tvungen att sätta upp skivor överallt där dom kom åt att bita.

Ratata
0

Mina biter på tapeter dom med och har jag en kartong med tidningspapper framme så har jag snart tidningspapper utspritt över hela golvet för att det tydligen är kul att stöka ner :)

Råttorna här hemma har till och med gått steget längre, så de river inte bara av tapeten utan dom gnager hål i väggen =/

Grodan
0

Råttor bara älskar att riva i papper, gnaga och gräva. Det är ett stort behov hos gnagare. Möjlighet att få gräva, bygga och boa är därför viktigt. Krafsa i jord eller spån, riva i papper, bygga bo bör råttor få göra dagligen. Antingen i buren eller på rastningsplatser.

Ett enkelt tips för att aktivera råttor är att skippa matskålen och hälla maten i buren. Då får råttorna leta efter maten. Det är fullt naturligt för dem. Man kan även hälla maten i den speciella grävlådan, så får råttorna gräva fram maten…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gogogo
0

ååh fan va smart! ^^ måste jag testa.. :P

men vad menar du med grävlådan? jag har ingen grävlåda.. =S

Grodan
0

gör en… Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gogogo
0

sak man lägga ner jord i den sen eller? ^^ :P

Ladyinred
0

Nåt som brukar gå hem hos alla råttor är att plantera kattgräs i en stor lerkruka, den måste va stadig så de inte välter den… Det tar ett tag för gräset att växa till sig och de förstör den på nolltid så ha gärna fler på lager så e det bara att ställa in nästa vid behov och plantera nytt i den gamla krukan. När jag orkat så har jag haft fyra stycken som jag byter mellan.

camilla85
0

Jag tycker att det blir alldeles för skitigt av jord, gav dem en kruka med sallad förut och de var jord överallt. Det är ju inte så lätt att få bort om man inte gör en storstädning förstås. Kan man använda sand? Det borde ju rinna av dem bättre än jord. vilken sand skulle man kunna använda i så fall? den får väl inte vara för fin för då måste de ju kunna få det i näsan och öronen. Men det borde man ju också kunna gömma mat och sånt i.

Hmm är jag för bekväm av mig nu kanske =)

Ladyinred
0

Akvariesand borde funka. Det finns ju i olika grovlek, från småsten till pulver. Brukar säljas i lösvikt. Men det e rätt dyrt.

camilla85
0

Men sån sand skulle man ju kunna tvätta och använda igen. Inte hur länge som helst kanske men ett tag iaf. Ska kika runt lite. Annars får jag väl leta reda på en rätt hög kartong man kan ha jord i så de inte får med sig så mycket upp därifrån. Vart brukar ni köpa jord och hur vet man att den är fri från ohyra?

Ladyinred
0

Gå till nån större blomsteraffär. De borde ju ha koll på sånt. Har hört att såjord ska va fri från typ allt då endel frön e så känsliga. Köp inget som e gödslat bara. Inte så trevligt när de luktar koskit i lägenheten. O sen tror jag inte att det e så bra för råttorna att äta det heller….