Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1506 ggr
Fexan
0

Tämja råttungar

Är stolt ägare till två söta råttpojkar sen två dagar tillbaka :) Behöver lite råd och tips om hur jag får de så tama och tillgivna som möjligt då vi har råttor för första gången… Uppfödaren sa att vi skulle låta de få vara ifred i sin nya bur i två dygn och det har de ju nu fått vara. Vi har suttit ganska mycket vid sidan och pratat med dem och ofta kommer de fram och klättrar på gallret. De har fått små ostbitar av oss som de tar, om än lite skeptiskt. Dock bits de om man kommer för nära gallret… Kanske för de tror att man är godis? Även om de ofta kommer fram så verkar de lika ofta vara rädda och springer iväg och gömmer sig. Eftersom de bits så tog jag på en handske innan när jag skulle ge lite ost och den ena råttan (som är 7-8 veckor, den andra är 6-7 v) fullkomligt attackerade mina fingrar när jag haspade av för att sträcka in ostbiten i buren. Han sprang sedan iväg och jag fortsatte med planen att sträcka in ostbiten. Efter en stund hade båda killarna tagit var sin bit som jag höll i men de sprang direkt och gömde sig… Nu undrar jag: ska jag fånga in dem och liksom tvinga de till att bli hållna? Ska jag öppna buren och se om de vågar krypa ut och då fånga upp dem? Är det ok att ha handskar på sig så man inte blir sönderbiten samt klarar att hålla kvar dem när de bits. Vill ju sååå gärna få hålla i dem snart :)

Hade hamstrar när jag var barn och där gällde det ju att hantera dem och greja så mycket som möjligt så lärde de sig. men jag vill göra rätt och inte skrämma mina små råttor… Hur gör jag?!?

pellepojken
1

Hej !  Mitt korta råd till dig om du vill ha tama råttisar är att du handskas med dina små flera gånger dagligen.  Ju mer du fysisk kontakt du ger dina råttisar destomer trygga blir dom med dig. Det är nu när dom är unga som du formar dina råttisar inför framtiden.

Jag skulle undvika handskar. Dom bör vänja sig vid dina händer. Tror inte du behöver vara orolig att dom ska bita dig på riktigt. Men dom kommer säkert o smaka på dig med tänderna.

Men undvik att hålla fast (låsa) råttisen. Det kan skapa panikkänslor hos dom små. Och det glömmer dom inte i första taget.    Lycka till med långsvansarna.

Josse016
1

Hej och GRATTIS till dina nya råttbebisar! :) Jag har också två små bebisar så är i precis samma sits som du :)! Dock har jag 2 råttor till som är inne i tonåren och alla är hanar. Mitt råd till dig, va inte rädd, visa dina händer låt dom komma fram till dig och få undersöka och framför allt lukta. Råttbebisar vill gärna smaka på sina ägare med tänderna, precis som Pellepojken nämne. Det är absolut inte farligt, vissa bebisar är lite hårdhäntare än andra och nagelband samt naglar brukar vara väldigt populära att gnaga på ;) Att mata med något gott är väldigt bra eftersom det visar att du vill dina råttor väl och kommer snart inse det också och bli mindre rädda att äta ur dina händer. Försök och locka på dom och när du lyfter dom gör det med en mjuk hand och visar råttorna att dom verkligen inte vill, släpp ner dom och börja om igen. Ett till tips som jag har fått som fungerade jätte bra för mig och fungerar säkert lika bra för dig också Sätt dig på en öppen planlösning och släpp ut råttorna framför dig eller på dig, dom ska inte ha nånstans att gömma sig. För då blir du deras enda plats där dom kan gömma sig och kommer då springa runt dig eller vara på dig och anses som en trygg plats :)! Det finns säkert delade meningar om denna metod men det beror helt på hur råttorna är och vad som funkar för dom. Ge dom tid och umgås med dom så mycket som möjligt så kommer dom bli tama, du har inte haft dom så länge men du kommer rätt så snart börja märka skillnader här o var :) Stort lycka till!

Jkee
0

Mitt första tips är att googla och läsa på. Finns massor av liknande trådar där du kan hitta väldigt bra info! Om jag ska ge egna tips är det att umgås väldigt mycket med råttorna och ha tålamod! De blir tama med tiden!

itoo
1

Vem köper otama råttor? Dom kanske inte är super lugna o goa alla råttor vid försäljning men dom bör ju vara vana vid hantering?! Skulle aldrig köpa en råtta som uppfödaren/säljaren inte tar i! Tycker ungarna ska pysslas med från dag 1 så de blir lugna och trygga individer! Men ge dom tid och använd rösten mycket, så dom lär känna din stämma, välj ett lock ljud och håll dig till det, ha något gott i handen som de får hämta, ta en gammal t-tröja och ha på dig under dagen, klipp en bit och stoppa in alt hela, så de får din lukt, låt dom ta sin tid, ingen stress då kommer dom inte lita på dig, när du väl kan lyfta dom, stoppa dom i fickan eller liknade och låt de ligga, klappa på utsidan av fickan mjuka fina rörelser, sen stoppar du in dom i buren, sen fortsätter du med att stoppa dom tex innanför tröjan så dom får närhet, håll ej fast dom!! Lycka till!

Moa Liljegren
0

#1 Vad menar du med att låsa handen? Försöker göra mina tama också. Låter mestadels de stå i handen medan andra handen är kupade över det. Bara när jag ska lyfta iväg dem som jag möjligtvis håller ett grepp om dem så att säga. Min ena får panik bara man tar upp honom.. Även fast han verkar veta att man inte är farlig. Ger de mat och godis med händerna hela tiden. Han gillar inte att bli klappad heller.

MoaHermansson
0

Min ena råtta är också så. Han attackerar mig verkligen. jag börjar blöda på fingrarna när han bits. men nu har jag haft handskarna ganska länge (Ca 3-4 veckor) då attackerar han mig inte, men han nafsar fortfarande så att det kan göra lite ont

pellepojken
1

# 5    Hej !   Det jag menar med att låsa råttan är att man håller fast den i ett grepp så den inte kommer loss. Det kan skapa panik hos råttisen

Men givetvis så måste råttan vänja sig vid att man håller den i ett fast grepp.      Fortsätt som du gör nu. Ta upp dom i famnen flera gånger per dag. Kela o prata lugnt med dom. Ha godis till hands

Dom vet att du inte är farlig men deras instinkt säger till dom att vara på sin vakt.  Ibland kan man tycka att dom är lite väl "larviga".    Fortsätt som du gör så blir dom snart handtama.