Vad fan är det här?
Vad fasiken är det här för sida? Förlåt för det här! Men folk blir påhoppade över falska saker! Folk sprider falska lögner om andra m.m. Hotar om att anmäla och en massa andra jävla saker! Sitter och får tårar i ögonen! Är det rätt att bli KRÄNKT, MOBBAD och Idiot behandlad av VUXNA människor?? Jag är 16 år gammal.
Mind of a queen, heart of a warrior
Det är väl ingen som har hoppat på dig? Tror det är först och främst din mor som betraktas som ansvarig för dom fel som begåtts?
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Det är både mitt och mammas. Nätmobbning är aldrig okej. Råttorna sköter vi tillsammans och jag kan lova att dem mår bra! Har tillochmed hjälpt en råtta med aggressivitet som nu kommer och slickar på mig! Alla våra råttor kommer och vill gosa m.m. Blir så jävla förbannad över detta! Det rör inte bara mamma. Det rör mig, mitt liv, min depression OCH självskadebetende. Utan råttorna skulle jag vara död nu. Jag skulle ha gjort självmord, tror ni då att vi misshandlar våra djur? Dem är mina gudar! Dem är anledningen till att jag orkar leva vidare!
#2 - Men helt ärligt, mår du så psykiskt dåligt så häng inte på forum. Det är inte vårat ansvar att du ska må bra, det är ditt eget.
Om någon hotar dig på falska grunder så får du kontakta Sajtvärd. Däremot ser jag ingen mobbing överhuvudtaget emot dig, vart skulle den ha skett?
Man behöver väl inte avla på djur för att ha dem?
Det blir så när man kommer till ett forum där alla vill råttornas bästa och berättar att man avlar på djuraffärs råttor för att ta en bebis och sedan lämna alla andra i djuraffären… Kan man inte ta kritik på ett bra sätt så ska man inte skriva på forum
hell is empty. All the demons are here
Vi skulle ha till sällskap!!! Vi hade ju musuppfödning och då blev det så att vi hade råttuppfödning med.
Tänker inte tjafsa med dig om det här. Eftersom det helt och hållet är din mors ansvar eftersom hon är vuxen.
Vill hon försvara sig, fine. Men jag tänker inte hålla ett barn ansvarig för en vuxen människas misstag.
Avla INTE, snälla. Jag var idiotisk och parade min första hane från en djuraffär. Vet du vad som hände? Han gick inte ihop med min andra. De slogs och slogs. Jag skulle kastrera honom, han dog. Jag förlorade min råtta pga idioti, oansvar och okunnighet. Det är INGET du vill, tro mig. Nu sitter jag med en aggressiv ensamråtta (brorn) som jag inte ens kan ha kvar. Ingen kan förstå hur hemsk man känner sig när man inte ens kan ha kvar råttan man gjort såhär mot. Han kan inte ens vara inärheten av mina andra för han hoppar på dem och slåss, slåss,slåss. Man ångrar sig så sjukt när man inser vad man gjort mot dem. Som tur var blev hans bebisar underbara och allt som inte han var MEN jag tror att det lätt kan bryta ut ifall något händer, och deras dåliga sidor kommer upp. Säger inte att detta kommer hända dig men som andra har sagt, vad händer när folk avlar på bebisarna sen? Dåliga gener. Och somsagt, en seriös uppfödare driver inte djuraffär. Hur bra och allt än verkar så är det inte det. Ingen här säger saker till dig för att vara elak utan värnar om er OCH råttorna. Många här har nog själva gjort misstag, kanske inte så allvarligt som mitt men ja. De har erfarenhet, många här är så sjukt duktiga och jag och mina råttor hade haft det himla dåligt utan all hjälp jag fått härifrån! Och även ifall du avlat förr så är det ändå inte bra att avla på dessa djuren. Om du ska påbörja avel så säger jag att du ska studera flockbeteende först, och inte förhasta. Ha djur från uppfödare som säger att det är ok att avla och som är din handledare. Det är självklart ditt val men snälla nej. Det är mycket, mycket svårare än det verkar vara vara!
Jag hoppas du tar in detta lite och inte slutför det du tänkt. Detta är inget jag önskar någon, men gjort är gjort och nu får man ta ansvaret.
Kram på dig!
Moa, det handlar om denna tråden:
http://rattor.ifokus.se/discussions/5342b24f8e0e7448020008c2-skaffat-rattor-d?discussions-1
Niji: Som andra skriver, så kan du inte hållas ansvarig för detta utan det är din mamma.
If you fight love, you're always a loser
Det är inte bara här….. Orkar inte mer nu.
#9 Jo jag läste hela av den nu. (Läste bara halva innan jag skrev)
#10 Kritik måste man lära sig att ta, om ni nu ändå tog en kull. Man får vara beredd. Självklart ska inte kräkningar finnas men hård kritik är nog något man får räkna med när man gör så även fast man fått maaassor utav svar om varför man inte ska och att ni ändå skrivit som att ni tagit åt er utav det?
Är det då rätt att bli hotad med en polisanmälan för något vi inte gjort? För lögner som hon hittar på BARA för att få oss må dåligt?? Och för att jag inte ska bryta ihop för mycket så slutar jag här och nu vara inne här.
#12 Jag ser ingen anmälningshotan?
Det va privat på fb… Men det är allt just nu.
Ingen här som har påstått något ngt om ngn polisanmälan inte!
Det här är något som utspelats sig i en privat konversation mellan din mamma och köparen. Det har ingenting att göra med vad som skrivits i den andra tråden.
Vad som utspelats mellan er vet bara ni och köparen.
Men tycker du gör rätt.
Läs inte här om det får dig att må dåligt, vännen.
Lycka till
Du kan ju inte skälla på medlemmar här inne för saker som sker på fb, säger sig själv. Din mamma är ansvarig för besluten hon tog (om att ta kull) och hon borde gå in och ta diskussionen istället för att låta dig ta hand om den om du mår så dåligt.
Men ärligt talat, jag har själv "tyckt" att jag blev utmobbad här när jag gjorde mitt dumma val som 13år och parade en agressiv hane från djuraffär med en hona. Jag fick allt höra, men är jävligt glad över att jag fick den kritik jag fick då det har stärkt mig och gett mig mer kunskap sedan händelsen, fattar ni inte att folk vill djurens bästa? Tänk själv på vad fan ni sitter och skriver: Ni vill avla en HEL KULL (Kan bli upp till 20st ungar i en kull) för att ni vill ha sällskap till en hona, de övriga ungarna som inte blir sålda hamnar hos djuraffär?! Och åldern på föräldrarna LÅNGT under minimiåldern, pappan Tarzan (Om jag inte är helt ute och cyklar) skrev ni själv att han biter både råttor och människor, ni lägger dessutom allt ansvar över på djuraffären som om det är deras ansvar? Och mitt i allt detta så verkar ni helt blinda för vad ni faktiskt skriver och hur det låter, i mina ögon är detta långt över varningslinjen så det tjuter om det, inte konstigt att anmälan hotas att tas till då ni VÄGRAR att ta till er råd och hjälp, till slut orkar väl för fan inte folk försöka vara trevliga längre när ni beter er som om man pratar med en vägg.
Och faktiskt, vad fan håller din mor på med som utsätter sin dotter för detta? Att hon inte kommer in och tar över det fattar jag verkligen inte.. Försök se vad ni verkligen gjort/gör och kolla runt lite hur andra gör så fattar ni vad som är fel.
Ursäkta mig men jag behövde verkligen få sagt detta, absolut inget personligt gentemot dig men seriöst jag var 13år när jag fick kritik, suck it up..
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
Tråden är från April. Vi parade aldrig den råttan. Vi köpte en kompis till henne. Sen tog jag en kull på den nya råttan. För ung, ja men nu vet jag bättre. Honan klarade det fint och fick 12 underbara ungar som hon uppfostrade fint. Vi sålde till privatpersoner och var noga med att köparna var seriösa. En backade ur då han tyckte jag hade för höga krav. Jag är glad för det för nu har vi Anakin och Aragon kvar här och det ska bli intressant att se hur de utvecklas. Behöll även en hona som heter Alma. Är inte säkert att vi avlar på någon av dem. Mycket kan hända på 4 mån och mycket lär man sig. Ingen är sämre än att hon eller han kan lära av sina misstag. Skitsnack och smutskastning avskyr jag . Man kan kritisera utan att kränka. Tror ingen här inne medvetet missköter sina djur.
Den nya råttan var också väldigt ung, liksom hanen.
Du kan ju knappast påstå att det var ett misstag då du ju fått tips och råd av hur många som helst här inne och på andra ställen. Du sa att ni hade varit i kontakt med seriösa uppfödare och skulle läsa på. Trots detta så "råkar" du begå ett misstag? Du sa att du inte skulle avla på råttorna ni har nu. Ändå gjorde du just det. Det låter inte riktigt som en miss i mina öron.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ni få tycka vad ni vill. Gjort är gjort och ungarna är nu 2 mån. Kan inte göra det ogjort. Kan göra annorlunda vid en ev nästa parning. Då är honan minst 6 mån å hanen runt året. Har inte bestämt mig om det blir någon mer kull. Vi kan älta i evighet om hur dum å idiotiskt jag var men till vilken nytta?
#21 Folk reagerar på att det verkar som om ni inte lärt er, det är det.
Skulle tycka det var riktigt riktigt intressant om du kunde citera en eller flera av kränkningarna du fått utstå på det här forumet. Smutskastningen och skitsnacket får du också gärna citera.
Det är lätt att känna sig kränkt och smutskastad när man blir hårt kritiserad.
Men i det här fallet är det nog bara som du känner och om du läser med ordentligt öppna ögon så tror jag du själv kan se att dom flesta i eran tråd från april endast försöker avråda dig. Dom försöker även ge en del råd. Många försök gjordes för att förklara varför det är så viktigt med stamtavla och kunskap. Varför vi tycker det är viktigt med rätt ålder och vikt på föräldrarna.
Klart vi reagerar när ni avslutar med att säga att ni tagit till er råden och ämnar att inte avla på unga djur och sen går gör exakt det ni själva sa att ni inte skulle göra?!
Spela inte offer, för enligt mig är det precis det du gör. Att du lär dig från dina misstag har jag svårt att se.
Sjukdomar, oförklarliga dödsfall och oseriös avel är inte ok. Så många här lägger ner så mkt jobb på att släktforska, utvärdera och ta ansvar för sina kullar att det bara sticker i ögonen när en musuppfödare pluppar upp och beslutar sig för att bli råttuppfödare och tar för givet att det är samma sak som musuppfödning.
När sen råden ni får inte stämmer överens med eran agenda så går ni vidare med att bortse från det ni fått veta för att sedan säga "alla kan begå misstag".
Detta var INTE ett misstag enligt det jag läst.
För mig är ni på svartlistan för oseriösa uppfödare.
Sjukdomar som uppstår efter att en kull fötts kan jag inte rå för. Ingen kan. Detta är nu under utredning och en kropp skickade på obduktion den 11 aug. Kan påminna om att dödsfallen var bland mössen. Alla råttor har varit friska. En råtta dog av en gigantisk cancerknöl. En råtta dog av värmen, tror vi men han var redan stel när vi hittade honom och SVA ville inte ta emot honom. Den råttan som skickade på obduktion avlivades pga helt andra sjukdomssymtom än de mössen hade men en obduktion kan ta reda på mer än vad ett blodprov kan på en levande råtta.
Jag har lärt mig mycket och lär mig hela tiden. Att jag valde zooråttor var för jag upptäckte att det är svårt att hitta en råtta med stamtavla mm då dessa ofta inte säljs till avel utan enbart till sällskap. Sen är jag av den åsikten att zooråttor är lika fina och bra som andra råttor. Nu vet jag att mina råttor inte kommer från grossist. Det är viktigt för mig. Pga av att det är tabu att sälja till zooaffärer vill de som säljer till "min" zooaffär vara anonyma. Jag har bett att ägaren till zooaffären ska lämna mitt namn å nr till uppfödaren så han/hon kan kontakta mig men har fått svaret att det vill han/hon inte. Trist tycker jag. Jag vet exakt födelsedag och släktskap på mina råttor så jag inte parar två syskon.
#24 Man kan rå för det jo om man tar ansvar och avlar på råttor med stamtavla där man kan följa sjukdomshistoriken långa led tillbaka.
Du tycks tro att bara du inte parar två syskon så är allt bra?
Det är det minst viktigaste i den här historien.
Och att "privata" uppfödare som säljer till zoobutik skulle vara tabu är bullshit. Vad som är problemet med "privata uppfödare" som säljer till zoobutiker är att dom inte följer upp kullarna. Dom säljer direkt till djuraffären och dom har ingen aning om vem zooaffären säljer vidare till. Så den utvärdering som är nödvändig för en seriös avel är helt omöjlig. Dessa privata uppfödare som säljer vidare på det här sättet avlar oftast inte för att få fram fram friska, sociala djur. Dom avlar för det mesta orm-mat och säljer sitt överskott till djuraffär. Det är det som är tabu inte själva säljandet till zooaffär.
Men du kan bedyra att dessa råttor är avlade för sällskap och uppfödaren har lagt manken till att avla fram friska stammar. Men trots det eller på grund av det kan du inte lägga fram en stamtavla. Så ingen av dina köpare vet vad dom köper. Inte ens DU vet vad du säljer. Du har en "uppfödares" ord. Men ingen har en aning om vad som ligger bakåt. Hur många av syskonen till föräldrarna till din kull som har aggressionsproblem, hur många fall av tumörer och rossel det finns bakåt i leden. Så att om du vet födelsedatum och släktskap är totalt betydelselöst för det är inte det som är det viktiga! Det viktiga är hälsa, flocksmarthet och temperament. Hur gamla blev råttorna bakåt i leden? Hur många har haft problem med andra råttor? Hur många blev sociala råttor?
Och att det skulle vara svårt att hitta en råtta med stamtavla ställer jag mig väldigt frågande till.
Dom flesta uppfödare jag känner till säljer gärna till avel till rätt person. Hur många frågade du innan du kom till den slutsatsen? Jag har då t ex aldrig fått en förfrågan av dig?
Min gissning är att du köpte en massa "avelsmaterial" från din gode vän "djurbutiksinnehavaren" som bara köper från "privata uppfödare" och inga grossister. Sen är du redo att sätta igång att avla. För att från din egen erfarenhet som musuppfödare så kan det ju inte vara så stor skillnad på möss och råttor? Sen när du stöter på motstånd i uppfödarsammanhang så blir du upprörd och finner dig orättvist behandlad. Men du har ändå bestämt dig för att avla, för det här är vad du tycker om och tycker är roligt. Och för att lugna ner uppretade uppfödare säger du att du inte tänker avla på det viset du tänkt från början.
Men eftersom du redan bestämt dig så gör du precis det du tänkt från början ändå för det kan väl ändå inte spela så stor roll? Men sen när du inser att det visst spelar roll så kommer du hit och kallar det för misstag och bedyrar både det ena och det andra.
Som du ser har jag redan bestämt mig för vem du är.
Jag hoppas du inte tar fler kullar på dina dåligt avlade råttor. Två unga råttor har redan dött. Så unga råttor ska vara friska och krya. Men inte dina. En annan bits hit och dit och ni har handskar brevid buren för att kunna hantera bråket. Tro mig när jag säger att det ytterst vanligt med zoråttor. Zooråttor är inte mindre värda. Men dom är sönderavlade och ingen engagemang finns bakom för att följa upp eller avla rätt. Därför så älskar vi kanske våra zooråttor men vi vet bättre än att avla på dom.
Så jag hoppas du behåller dina råttor som sällskap och ger upp idén om att avla. Finns så många andra som gör det så mycket mer seriösare och med mer hjärta än vad du gör.
Wamrat, vilket bra inlägg! Säger allt egentligen.
Min kritik är hård med rättvis. Det är svårt att förs en normal diskussion med någon som naivt vill tro sig gjort ett misstag och det ända misstaget skulle varit att du parade dem förtidigt. Jag ville ha all information om föräldrarna. Det är vad fullständig information betyder. Du nämnde inget om att dem var från djuraffär eller att stackars mamma var 2-3 månader vid första kull. Jag nämnde vid flertal tillfällen att jag vill ha seriöst framavlade råttor med stamtavla och du intyga att så var fallet. Du tar betalt för djuren, skickar dem och sen kommer det fram saker som jag anser att du dolt. Det gäller djur, det gäller mina familjemedlemmar. Jag vill inte uppmuntra sådan avel, jag vill inte sponsra med mina pengar som om jag tycker att detta är ok. Jag har två råttor som går helt mot mina principer och jag lider med dessa djur. Dem får maxad kärlek men jag fasar för deras framtid. Djur ska inte behöva ha denna grund för att människan har lusten. Det handlar om så mycket mer än att ta sin första kull det handlar om att ta största tänkbara ansvar. Jag kommer aldrig någonsin stötta uppfödning som går till djuraffären. I detta fall påstås det vara seriösa uppfödare som sålt till djuraffär. Detta tror enbart en naiv på. Hur gärna man än vill tro försäljaren i djuraffären så stämmer deras ord till väldigt få procent. Jag blir uppriktigt förbannad på uppfödarens dåliga ansvar och galet besviken på mig själv som gick på en nit. Mina råttor är väldigt fina och älskvärda men som nämnt så fasar jag för deras framtid och vem vill utsätta något djur för detta? Hård kritik får man räkna med och skulle jag vara personen i fråga så hade jag varit glad att så många bryr sig om råttorna, jag hade tagit in fulla information och jag hade avslutat min avel på dessa råttor. Gett dem det bästa tänkbara liv på dem grunderna som dem står på. Tänkt om helt. Jag hade inte haft minst tanke på ny kull vilket det redan finns trots dessa diskussioner. Snälla rara ni. Ta det inte som påhopp utan som kritik. Gör rätt för er. Det som skett har skett och det är förargligt. Jag lägger 2000:- för en grundlig koll på råttorna köpa från er och någon kull kommer aldrig ske på dessa töser. Om dem är friska kommer dem få gå som sällskapsråttor till övriga råttor. Jag menar absolut inte att kränka någon människa men det blir hårda raka ord när något går fel till och man i det svarta har tagit del av det. Mycket besviken. Tack för mitt ord. /Köpare av två.
Jag har bara läst en del av ens inlägg. Första kull vid 2-3 månader? Veterinärens sida står de att man rekommenderar de när dom minst är 1 år att ta första kullen!
Ok, moderator hoppar in och säger sitt:
Jag har läst igenom både denna tråd och den äldre som länkas till i inlägg #9. Det är inte några hatiska påhopp, det är inte mobbning, det är inte besserwisserpersoner som verkar kränkande i något av dessa fall. Detta förekommer absolut ibland, men vi Medarbetare - och majoriteten av våra medlemmar - brukar vara duktiga på att snabbt hoppa in och säga ifrån. Att hjälpa istället för att stjälpa. Att ge konstruktiv kritik istället för gnäll eller raka påhopp. Men i det här fallet ser jag faktiskt bara en himla massa medlemmar som sitter på en massa kunskap som de delar med sig av, inte alls på ett besserwissermässigt eller kränkande sätt, utan respektfullt och informativt.
Det är JÄTTEVIKTIGT att lära sig att kunna ta kritik utan att ta den för personligt. Det handlar om kritik av en isolerad handling eller tankegång, INTE dig som person. Att folk tycker annorlunda än en själv, och påpekar detta, är INTE påhopp, det är bara så diskussioner fungerar.
Det är jättetråkigt att du känner dig ledsen och kränkt, men jag tror att det är väldigt viktigt att ta ett steg tillbaka, och se vad alla andra verkligen har skrivit till dig. Här på RiF har folk skött sig, om de/andra betett sig illa på facebook eller annat håll så är det inte RiFs ansvar, och det känns tråkigt att du klumpar ihop oss med dessa platser. Råttvärlden kan vara hård, då det finns så många eldsjälar som sitter på mycket kunskap och åsikter - men vi har jobbat väldigt hårt för att förändra debattklimatet här på RiF, med mottot att hjälpa istället för stjälpa.
Jag vet personligen att forum kan kännas extra hårda, precis som ALLA former av motgångar när man mår dåligt. Vid dessa tillfällen är det ofta bättre att ta en paus, eftersom yttranden så lätt övertolkas som hård kritik och sakliga argument känns som påhopp.
Jag vill dock vara tydlig med att - har du fått något hot eller påhopp etc via PM (privat meddelande), så kopiera det och skicka till mig eller annan moderator, så behandlar vi det hela som ett separat ärende. Självklart är det inte ok om du har utsatts för detta.
mvh
Mikaela
Inte för att vara sådan men i den gamla tråden skrev du precis att det är din mamma som sköter råttuppfödningen och du musuppfödningen men här.. så är det bådas fel?
Jag, Sajtvärden, har likt Mikeiko läst igenom båda trådar och precis som Mikeiko säger så har ni fått bra, tillförlitlig information som ni har valt att skita i.
Ni anklagar oss för det som händer på fejjan vilket jag inte förstår alls.
Om ni ringt till mig som varit uppfödare i några år men tagit en paus så hade jag utan tvekan informerat er om allt som våra medlemmar har informerat er om. Jag skulle antagligen inte se lika milt på avel på zoo roans eller att dom är så unga men jag hade förklarat exakt varför det var dåligt.
Jag kunde inte följa första tråden eftersom jag tillbringat större delen av detta år och sista kvartalet på förra på sjukhus med allvarliga sjukdomar som krävde att dom karvade bort majoriteten av mina muskler och fettvävnad från mina vader.
Hade jag varit frisk och hemma så hade jag svarat och tråden hade inte blivit särskilt lång.
Problemet är att din mamma inte tar till sig något alls. Det skyller vi inte dig för, du är ett barn. Men din mamma är nog i min ålder så henne kan man hålla ansvarig.
Vi har jobbat hårt för att få ett trevligt forum och vi har lyckats. Ingenting som skrev till er var elakt.
Hade ni tittat in här för 4-5 år sedan hade det nog varit annorlunda.
Vännen, jag förstår helt och fullt hur du känner för råttorna, mina räddade mig många gånger också. Låt dom leva så gott och bra som möjligt för dom är liv, individer som ni har gett ett hem, ni kan inte svika dom.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Nu planeras parning mellan systern till den råtta som dog vid sex månaders ålder och en hane som bitits så att han blivit hängande i fingret.
"Avels"mål: sjuka, kortlivade och aggressiva råttor?
Vi planerar ingen parning, vi funderar. Hanen bet inte för att han är aggressiv, jag gjorde fel och gick emellan två bråkande hanar och då tog han mitt finger men släppte så fort han förstod att det var mitt finger han hängde i. Efter det har jag provocerat honom och han har inte bitit mig efter det.
Det sista tyckte jag ärligt talat var rätt så elakt ut…
#34 Så ni funderar på att avla på en råtta som hamnar i så allvarliga bråk att det måste avbrytas och på en vars syster dog väldigt ung? Tycker du själv det är bra avelsmaterial och något som är bra avel?
Nej jag tycker inte att det är något bra avelsmaterial. Men sen håller jag mig till möss och mamma Råttor. Råttorna för mig är sällskap medans mamma även föder upp på dem, vill ni ta något så skriv med henne.
#36 Du skriver "vi funderar". Således skrev jag till dig.
Om din mamma avlar på sådana råttor sysslar hon med så kallad skitavel. Sådan avel är som att spotta på de som avlar seriöst för att få bort sjukdomar och beteendeproblem. Så jag hoppas innerligt att hon inte avlar på dessa råttor.
Jag ska se vad jag kan göra… Just nu är det kalabalik här hemma och hon sitter bara vid mobilen för att sen komma och gnälla om allt på mig. Ska se vad jag kan göra. Det var jag som först ville ha råttor och då till sällskap då jag hade mina möss innan.
Niji, be din mamma att skaffa ett konto här så kan hon skriva till oss som en vuxen människa istället för att låta hennes barn vara mellanhand.
Nåt vett och sans måste det väl finnas i kvinnan.
Till Nijis mamma: Du håller på med bushavel, grossistavel. Du har noll intresse att föra råttans gener framåt i hälsa och temperament. Du personligen sitter med alla andra grossister och förstör decennier av hårt arbete från seriösa uppfödare som verkligen bryr sig om djuren.
Kom inte och säg, och skicka verkligen inte din dotter, att du är påläst och bryr dig för det enda som du vill är att ha söta ungar. Vad som händer med dom när du sålt dom skiter du i och jag kan inte uppmana en uns respekt för dig.
Och om du ska köra med den ångerfulla råttägaren som lovar på heder och samvete att hon Aldrig ska avla på dom råttorna och sen kommer och skriver på forumet att hjälp tjuvparning, hjälp mig… been there, seen that och jag kan verkligen lova att ingen tror dig om det plötsligt blir tjuvparning mellan just dom råttor du just innan hade tänkt avla på.
Snälla, ta på dig dina "big girl panties" och skicka inte ditt barn, som jag personligen anser att du inte borde få ha.
Hur mycket ni retat mig med dessa idiotiska parningar kan ni inte ana. Och btw, finns ingen vinst i råttavel… går man med vinst så gör man fel någonstans.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Avelsmål med den parning som planeras är sjuka, kortlivade och aggressiva råttor. Det är möjligen inte särskilt trevligt, men det är sant och det är alldeles nödvändigt att skriva det.
Mamman skapade nyligen ett nytt konto, men hat visst tagit bort det igen. Det går att skapa ett till om hon vill. Vilket jag talat om för henne.
Håller med #39 Allamej! riktigt bra skrivet och av er andra också. Har följt och läst alla kommentarer ni är otroligt duktiga på att formulera er! Jag hoppas många har läst och kommer att läsa denna tråd för det står så mycket som är viktigt att veta när det kommer till avel och vad man avlar på samt hur viktigt det faktiskt är med seriös avel och seriösa uppfödare. Tråkigt dock att denna information inte går in helt och hållet hos vissa men kommer helt klart att göra de hos de som är nyfikna på avel och har de tankarna för att göra sen rätt val att avstå från avel på "icke lämpliga" råttor och istället gynna de arbete hos de seriösa uppfödarna :)
Går emellan här.
Häll inte mer bensin på elden! Tycker denna tråd håller på att spåra ur och bli alldeles för personlig nu! Välj era ord väl och undanhåll personliga känslor, håll en informativ och respektfull stämning tack!!
Niji, jag vet att jag inte har rätt att säga åt dig vad du ska göra, men jag råder dig att ta en paus från forumet eftersom att du är sårad över vad som hänt. Du kan ju komma tillbaka när besvikelsen över den misslyckade aveln har lagt sig och fokusera på dina möss nu. Jag vet själv hur svårt det är att gå ifrån hetsande online diskussioner, men tro mig, det är värt att ta ett steg tillbaka. Men du vet förstås själv vad du tål. :)
Shit happens, och om mer skit händer är det din mammas ansvar, och ifall hon vill ha andras åsikter vet hon var de finns.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Har inga möss. Fick in en smitta bland dem så valde att ta bort dem den 29 Juli. Ska ju starta upp Lovely Dark (mössen) igen antingen nästa år.
(OT)
Jag tänke påpeka era problem med de tidigare mössen ni hade då det inte varit problemfritt men det är ingen idé att diskutera det vidare. Ni kom till en lösning på problemet och valde efter mycket råd från många uppfödare avliva alla och låta uppfödningen vila.
Men jag hoppas det går bra med era nästa möss, att ni köper in från 1 källa och inget mer och håller er till det.
Tyvärr innebär någonting sånthär att man blir svartlistad hos uppfödare det är ingenting ni i dagsläget kan påverka. Det hjälper inte att starta trådar och anklaga forum eller råttägare överlag åt höger och vänster tro mig, det gör absolut mer skada än nytta.
Visst är det trist om ingen vill sälja men ni kan knappast klandra uppfödarna då de bara vill det allra bästa för sina djur och kommer dra öronen åt sig och inte vilja sälja till er.
MvH Tsunamis
Jo jag vet