Hjälp! mjuk knöl
Hej! Jag har upptäckt en knöl på en av mina råttor, den sitter mellan bakbenet och revbenen. Den är mjuk och den går att flytta på. Är det nån som vet vad det är för knöl??
Min tidigare hamster hade en knöl som sedan blev större och som en skorpa nästan :( tror att det var en tumör, men det är ju inte säkert att det är det som din råtta har. Men om den blir större kanske du borde kolla upp det.
Är det honor eller hanar? Om det är en hona kan det röra sig om en juver tumör.😭 Men det positiva med juvertumörer är att de inte kan göra någon skada i sig ( de blir varken fler eller gör så att råttan mår dåligt. Men om den börjar växa så kan den bli så stor att det blir jobbigt för den att röra sig och då kan det behövas en operation . Informationen kommer från en vetrinär eftersom jag tyvärr var tvungen att åka ditt med en liknande knöl.😥 Det kan vara en vanlig varböld men i villket fall som helst så tycker jag du ska uppsöka en vetrinär.
Vi har opererat på juvertumörer på flera av våra rådisar och det har alltid gått bra. De har en tendens att växa sig rejält stora snabbt, så åk in till veterinär så fort som möjligt!
#2 #3 tack för svaren, det är en hane.
Hur stor är knölen?
If you fight love, you're always a loser
Varböld kanske?
#5 nästan som en 5 krona
Hur fort har den vuxit?
#8 På 3 dagar har den blivit så stor som den är, men den växer inge mer, Vi har varit i kontakt med veterinär och det verkade inte vara en farlig knöl.
Om den växer så snabbt är det inte särskilt troligt att det är en elak knöl. Det kan vara en böld, som kommer att tömma sig så småningom. Det kan se äckligt ut men är inte farligt.
Tips: Om du skulle klämma på den när den är "mogen", håll munnen stängd….